Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit 17 groepen. Wij kiezen bij de kleuters voor heterogene groepen, dus een combinatie van de oudste en jongste kleuters (groep 1/2). De andere groepen bestaan uit jaarklassen.
In de groepen geven we de leerlingen instructie op verschillende niveaus; basis-, verlengd- of verdiepende instructie. Leerlingen die meer aan kunnenkunnen meesterwerk of levelwerk krijgen. We hebben een plusklas voor leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben. Een dagdeel per week krijgen zij verrijking in de vorm van projecten, filosoferen, samenwerken en leren leren.
Op diverse momenten zorgen wij voor contactmomenten tussen leerlingen uit verschillende leerjaren. Te denken valt aan tutorlezen, service learning en groepsdoorbroken lesmiddagen.
Voor het vak bewegingsonderwijs hebben de groepen 3 tot en met 8 een vakdocent. Bewegingsonderwijs aan de kleuters geven de leerkrachten zelf in ons inpandige speellokaal. Voor muziek en drama worden incidenteel vakdocenten ingehuurd. Voor godsdienst komt wekelijks een externe vakleerkracht.
De school werkt met een continurooster met vijf gelijke dagen van 8.30-13.30 uur.
Voor en na schooltijd kunnen ouders gebruik maken van de naschoolse opvang, maar ook van het naschools speeluurtje dat georganiseerd wordt met Stichting Brood & spelen.
Voor aanvang van de schooltijd is er een inlooptijd van 10 minuten zodat de lessen echt om 8.30 uur kunnen aanvangen.
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. Om dat te kunnen aanbieden, moet een school precies weten wat ze met de leerlingen wil bereiken en hoe ze de lesstof wil aanbieden. Wat is het basisaanbod? Wat is het aanbod op het gebied van verrijkend onderwijs? En wat is het aanbod voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften? Daarom heeft elke school een schoolondersteuningsprofiel. Hierin leest u wat onze school voor uw kind te bieden heeft. Het schoolondersteuningsplan is te vinden op onze website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op obs de Tweemaster richten we ons op het passend maken van de zorgbehoefte. We maken hierbij gebruik van elkaars expertise binnen het CJG en Samenwerkingsverband Aan den IJssel. Door nauw contact met onze samenwerkingspartners hopen wij zo vroegtijdig in te spelen op eventuele (leer)moeilijkheden. Door preventief te handelen hopen we dat we leerlingen langer bij het basisaanbod kunnen betrekken. Er wordt ingezet op eengoede samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten. Op deze manier proberen we een passender aanbod voor de leerlingen die onvoldoende profiteren van het basisaanbod te maken. Daar waar mogelijk wordt er gebruik gemaakt van interne en externe specialisten. Samen zorgen wij voor passend onderwijs op obs de Tweemaster. Als blijkt dat de school handelingsverlegen is m.b.t. de juiste zorg, wordt er met ouders en externen gezocht naar een passende oplossing.
De Tweemaster werkt intensief samen met kinderopvang Gro-Up. Onder de naam 'Heksenketel' verzorgen zij voor- en naschoolse opvang.
Gro-Up levert ook peuteropvang bij 'Het Kwetternest'. De peuteropvang werkt met voorschoolse lesprogramma’s. Zo wordt de overgang naar de basisschool goed voorbereid. Om de doorgaande ontwikkelingslijn verder te bevorderen, werken de peuter- en kleutergroepen op verschillende momenten met elkaar samen. Voorbeelden: vieringen, kinderboekenweek, projecten en speelmomenten.
Daarnaast werkt de school samen met sportbso Jada en Maxice.