Brandsmaschool

Nieuwe 's-Gravelandseweg 15 1405 HK Bussum

  • Schoolfoto van Brandsmaschool
  • Schoolfoto van Brandsmaschool
  • Schoolfoto van Brandsmaschool
  • Schoolfoto van Brandsmaschool
  • Schoolfoto van Brandsmaschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Voor schooljaar 2023-2024 hebben wij gekozen voor de doorstroomtoets LIB. Hier hebben wij voor gekozen omdat deze toets goed aansluit bij het LVS Leerling in beeld. Tevens geeft het ons een duidelijker beeld van de resultaten en wij kunnen het beter analyseren. We nemen de toets op papier af. Deze toets is ons goed bevallen en in 2024-2025 zullen wij naar alle waarschijnlijkheid dezelfde toets afnemen. Meer informatie is hier te vinden: Leerling in beeld - doorstroomtoets

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden kinderen geobserveerd en getoetst. We observeren bijvoorbeeld hoe de motorische ontwikkeling verloopt, waar het kind staat in het leesproces en hoe het staat met het welbevinden van de leerling. Onze toetsen staan in de toetskalender, die jaarlijks door de intern begeleider gemaakt wordt. Deze veelheid aan toetsen en observaties worden geanalyseerd en gemonitord. Twee keer per jaar is het hele team bij elkaar om de tussenresultaten te bespreken en de plannen bij te stellen. Individuele plannen worden altijd met de ouders besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen leerlingen een 'prognosegesprek', waarin een prognose wordt gegeven voor het vervolgonderwijs. In groep 8 krijgen de leerlingen in januari een voorlopig advies. Eind maart volgt dan het definitieve advies. De adviezen worden gegeven door de leerkrachten, de intern begeleider en de directeur.



Hoe komt een schooladvies tot stand?

Voor de schooladviezen maken wij gebruik van de resultaten van ons leerlingvolgsysteem. Dit zijn methode- en niet-methodegebonden toetsen uit eerdere schooljaren en groep 8. Naast de informatie van de toetsen maken wij ook gebruik van observaties van de leerkrachten. Zij kijken o.a. naar de werkhouding, de taakgerichtheid, de motivatie, de zelfstandigheid? Al deze kenmerken zijn ook van invloed op de latere schoolontwikkeling van uw kind.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school streven we de UNESCO-werelddoelen na. Zie hiervoor het hoofdstuk 'Het Onderwijs'.

Bestuur, leerkrachten, ouders en leerlingen hebben interesse en waardering voor elkaar. We vinden het belangrijk dat alle betrokkenen respectvol met elkaar omgaan, aandacht en zorg hebben voor hun omgeving, behulpzaam en attent zijn en respecteren dat iedereen uniek is.​

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wereldburgerschap
  • Zorgen voor elkaar
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2019-2020 en start schooljaar 2021-2022 heeft de Brandsmaschool meegewerkt aan een onderzoek vanuit de Onderwijsinspectie om het online lesgeven in kaart te brengen. De inspectie was zeer tevreden over de wijze waarop de Brandsmaschool het online onderwijs vorm had gegeven, en daarmee voldeden we aan de gestelde eisen. De Onderwijsinspectie heeft de medewerking en uitvoering zo positief beoordeeld, dat zij dit hebben beoordeeld als een vierjarig onderzoek. 

Terug naar boven