Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 3 tot en met 8 starten in de cursusgroep om vervolgens om 11.30 uur naar de basisgroep te gaan waar kinderen van drie verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Er zijn vakken die wij niet geschikt vinden om aan groepen met drie leeftijden te geven. Het gaat hier vooral om de basiskennis: rekenen, taal, lezen, schrijven, verkeer en Engels in de bovenbouw. Speciaal voor die vakken hebben we cursusgroepen, waarin kinderen, waar mogelijk, van één en dezelfde leeftijd bij elkaar zitten.
Binnen de cursusgroepen ontstaan niveaugroepen om zo goed mogelijk onderwijs op maat te geven. Daarnaast komt het ook voor dat een kind de lesstof ver vooruit is, voor dat betreffende vakgebied kan een mogelijkheid om door te stromen naar een hogere cursusgroep worden gecreëerd. Hetzelfde principe werkt ook andersom. Wanneer een kind voor bepaalde lesstof extra inoefening nodig heeft, kan het kind aan die lessen deelnemen in een lagere cursusgroep.
Vervolgens gaat uw kind naar de basisgroep waar hij of zij samenkomt met drie verschillende leeftijdsgroepen voor de wereld oriënterende vakken, gymnastiek, handenarbeid, tekenen, drama, muziek, dans en de sociaal–emotionele ontwikkeling m.b.v. de ‘Kanjertraining’. Ze leren van elkaar en ze leren elkaar te helpen. Een ander voordeel is dat de kinderen steeds van ‘status’ veranderen. Het eerste jaar zijn ze de jongste van de groep. Het jaar daarop schuiven ze door naar een middenpositie. En het derde jaar zijn ze de oudste, waarna de cyclus weer van voren begint in de volgende basisgroep. Voor de ontwikkeling van kinderen is dat heel goed.
Deze organisatievorm is gebaseerd op de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs.
Onze school werkt handelingsgericht. Handelingsgericht werken wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen.
Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. Wij maken hierbij gebruik van de HGW-cyclus. Dit is een hulpmiddel om de zorg op groepsniveau en individueel niveau concreet te maken.
Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
Sinds 2022 is er op onze school een start gemaakt met het vormgeven van betekenisvol en onderbouwd onderwijs aan een specifieke doelgroep leerlingen. We noemen dit: een passend onderwijsaanbod afgestemd op de specifieke leerbehoeften van een leerling op zijn brein en/of zijnskenmerken: Meer-en hoogbegaafdenonderwijs. Het protocol meer-en hoogbegaafdheid zorgt voor de juiste signalering, interventies en begeleiding. De school beschikt over een specialist voor dit terrein.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een van onze grote verbeterdoelen uit het schoolplan 2023-2027 is het implementeren en borgen van de nieuwe versie van Handelingsgericht Werken.
Onze school is een VVE school (Vroeg- en voorschoolse Educatie). Dit betekent dat we nauw samenwerken met de peuteropvang 'Pluk Brunssum Centrum' die in hetzelfde gebouw is gehuisvest. De samenwerking bestaat uit een regelmatig overleg over het onderwijsaanbod (i.v.m. doorgaande lijnen), het educatief handelen en de zorg en begeleiding. Onze school maakt gebruik van de methode Schatkist, die redelijk aansluit op de methode die op de peuteropvang gebruikt wordt. We onderhouden zeer goede relatie met de peuteropvang en er is in alle gevallen van plaatsing op de basisschool sprake van een warme overdacht met alle betrokkenen.
In ons gebouw is ook Kinderopvang 'De Springplank' van FLOW gehuisvest. Wanneer peuters van deze organisatie bij ons op school worden ingeschreven, passen we dezelfde afspraken toe als bij de peuteropvang.