Openbare Basisschool De Trampoline

Prins Bernhardstraat 40 b 6441 AL Brunssum

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Trampoline

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het landelijk gemiddelde valt in de categorie vmbo-gt/havo-advies. 45.000 kinderen maakten deze toets. Ons gemiddelde ligt hier ruim boven, dit komt overeen met een havo-advies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De directeur stelt samen met het schoolteam jaarlijks een evaluatieplan op (als onderdeel van het actieplan) voor evaluatie van de beleidsdoelen. Evaluatie van de leerresultaten zijn een vast onderdeel van dit plan. De evaluatie van de beleidsresultaten die m.b.v. het jaarlijkse actieplan worden nagestreefd gebeurt aan de hand van de volgende instrumenten (afhankelijk van de aard van het na te streven resultaat):

-      Klassenbezoeken om na te gaan in hoeverre beleidsvoornemens en schooldoelstellingen wordengerealiseerd. Daarnaast vinden klassenbezoeken plaats in het kader van het geven van feedback op het onderwijsgedrag.

-      Ontwikkelgesprekken waarin de leeropbrengsten van de betreffende groep aan de orde komen.

-      Interviews met ouders, leerlingen en leden van het bevoegd gezag.

-      Evaluaties(bijvoorbeeld d.m.v. korte vragenlijstjes) van oudercontacten en ouderavonden.

-      Toetsinstrumenten om leerresultaten vast te stellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk adviseren doen we in meerdere stappen. Vanaf eind groep 6 wordt er met de ouders en de leerling al een voorlopig advies VO gedeeld. Bij de totstandkoming van het advies zijn meerdere leerkrachten en de IB-er betrokken. Deelstappen:

- Meerjarig: we beginnen op tijd en betrekken over meerdere jaren data zodat ouders en leerling zich op tijd kunnen oriënteren op een passende VO-school.

- Neutrale tegenspraak: we zorgen voor voldoende professionals die meekijken of we bv. met een vaste mindset, lage verwachtingen of hoge verwachtingen leerlingen bekijken.

- Actueel èn potentieel: We bekijken meer dan alleen data rondom de leerling.

- Bij twijfel stimuleren we dubbele schooladviezen.

- Als de doorstroomtoets aanleiding daartoe geeft wordt het oorspronkelijke schooladvies aangepast. De school mag dit schooladvies met gegronde onderbouwing weer terug bijstellen naar het originele schooladvies, dit zal altijd met de ouders en leerling besproken worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is gericht op het leggen van een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen. Wij willen onze kinderen voorbereiden op een snel veranderende omgeving. Er is steeds meer behoefte aan een ander soort leren: een vorm van leren, waarbij kinderen niet langer worden voorbereid op een maatschappij die niet meer bestaat, maar op het functioneren in de samenleving van de 21ste eeuw.

Het laatste basisprincipe van het Jenaplan luidt niet voor niets: In de school worden verandering en verbetering gezien als een nooit eindigend proces. Dit proces wordt gestuurd door een consequente wisselwerking tussen doen en denken. Leren vraagt om geborgenheid en veiligheid, en om de uitdaging om alle eigen mogelijkheden te benutten.

Op Obs de Trampoline willen wij ervoor zorgen dat ieder kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. De ontwikkeling van het kind heeft betrekking op het cognitieve gebied. Het leren van maatschappelijke vaardigheden en zeker op het sociaal-emotionele gebied. Sociaal-emotionele vorming zien wij als een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van de aan onze zorgen toevertrouwde leerlingen en wij halen zo de beste resultaten uit onze kinderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste kwaliteitsonderzoek dateert uit 2015. Daaruit bleek dat basisschool de Trampoline haar kwaliteit op orde heeft en dat de inspectie het basisarrangement handhaaft. Het verslag is opgenomen als bijlage

Terug naar boven