Kbs De Weerijs

Weerijssingel 1 4814 EP Breda

Een basisschool met karakter in de binnenstad van Breda.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisschool de Weerijs heeft in het schooljaar 2022-2023 boven het landelijk gemiddelde gescoord op de eindtoets. Zowel op taalverzorging, lezen als rekenen hebben alle leerlingen het 1F-niveau behaald. Ook de percentages van lezen en rekenen op 2F en 1S liggen ruim hoger dan het landelijk gemiddelde. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te weten of je goed onderwijs geeft, kijken we naar de resultaten die de leerlingen op school halen: wat zeggen de cijfers? Wat kunnen we leren van deze cijfers?. Dit doen we twee keer per jaar door het afnemen van het leerlingvolgsysteem van CITO, Leerling in Beeld, in de groepen 3 t/m 8. Voor het evalueren van deze gegevens maken we gebruik van Leeruniek. Hierin leggen we de analyse vast en beschrijven we de acties, die we gaan inzetten op school-, klas- en leerlingniveau ter verbetering. Naast Leerling in Beeld gebruiken we in ons dagelijkse onderwijs de toetsen van de methodes en de observaties van de leerkrachten om de leerlingen constant te volgen. Zo kunnen we het onderwijs optimaal afstemmen. 

In de groepen 1-2 geven observaties en reflectie richting aan het handelen van de leerkrachten. De leerkrachten registeren in ParnasSys welke doelen de leerlingen behaald hebben door middel van de leerlijnen Jonge Kind. Zo kan het onderwijs afgestemd worden op de behoeften van de leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op Basisschool de Weerijs adviseren wij kansrijk, waarbij we oog hebben voor het alle kenmerken die effect hebben op schoolsucces. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Problemen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen het onderwijsleerproces negatief beïnvloeden. En andersom. Daarom is het zo van belang dit goed te volgen. Dit doen we met het instrument sociaal-emotioneel functioneren, dit instrument is onderdeel van het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld (CITO). Hoe is de sfeer in de groep? Is er sprake van pestgedrag? Vragen waarop we met het instrument sociaal-emotioneel functioneren, naast de observaties in de klas, antwoord op kunnen vinden. 

Daarnaast nemen we jaarlijks de vragenlijst leerlingtevredenheid en sociale veiligheid in Vensters PO af. De leerlingen waarderen de veiligheid op school met een 7,9. 

Naar aanleiding van de resultaten en de observaties wordt er volgend schooljaar aandacht besteed aan het sociaal emotioneel leren en ongewenst gedrag. Zo blijven wij de veiligheid voor onze leerlingen garanderen en kunnen we dit nog verder verbeteren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig schoolklimaat
  • positief gedrag stimuleren
  • duidelijkheid & structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven