SO Het Kasteel

Rijnauwenstraat 201 4834 LD Breda

  • Logo in 3D-letters
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De belangrijkste afspraken en spelregels worden begin ieder schooljaar met de leerlingen besproken:

  • Respect tonen voor elkaar, door de juiste omgangsnormen te gebruiken.
  • Respect tonen voor andermans eigendommen.
  • Het vermijden van pestgedrag.
  • Het vermijden van geweld: geweld wordt onder geen enkele voorwaarde getolereerd.

Het document 'Onze visie op sociaal-emotionele ontwikkeling' is nog in ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en betrokkenheid
  • Initiatief en autonomie
  • Impulsbeheersing

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Toetsen 

Op SO Het Kasteel maken we in afdeling 2 en 3 gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem. We gebruiken met name de S(B)O-toetsen, de 3.0 toetsen en de ZML-toetsen van CITO. We gebruiken de toetsen vooral om de ontwikkeling van de leerlingen te meten. Per leerling wordt bekeken welke toetsen geschikt zijn om af te nemen en ons informatie kunnen bieden over voortgang van de ontwikkeling. De inzet en wijze van toetsen verschilt per afdeling. Elke afdeling heeft een eigen toetswijzer waarin de afspraken en werkwijzen rondom toetsen zijn vastgelegd. Alle schoolverlaters van afdeling 2 hebben voor de overgang naar het V(S)O een recent capaciteitenonderzoek. De eindtoets wordt gemaakt door alle schoolverlaters van afdeling 2. De toetsperioden zijn ingeroosterd in het jaarrooster.     

Observaties 

In afdeling 1 maken we gebruik van observaties.  Voor de vakgebieden waarvoor geen toetsen beschikbaar zijn, wordt in de afdelingen 2 en 3 gebruik gemaakt van observatie en registratie in ParnasSys (leerlijnen en ZIEN!).

Schooladviezen 

Vanuit Het Kasteel kunnen leerlingen naar alle vormen van voortgezet onderwijs uitstromen. Het merendeel van onze leerlingen gaat naar het VSO-uitstroom praktijk en arbeidsgericht. 

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

  • Wij voeren tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers. 
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Regelmatig zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS)
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

 het laatste inspectiebezoek was in mei 2019

We hebben het verslag van het bezoek opgenomen als bijlage. U kunt deze natuurlijk ook inzien op de site van de Inspectie van het Onderwijs: www.onderwijsinspectie.nl

Terug naar boven