SO Het Kasteel

Rijnauwenstraat 201 4834 LD Breda

  • Logo in 3D-letters
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel
  • Schoolfoto van SO Het Kasteel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is.

Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS. Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.

Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen. 

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige teamleden , w.o. leerkrachtondersteuners en assistenten worden ingezet.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofaanbod en vaardigheidsniveaus: Op Het Kasteel onderscheiden wij 7 leerroutes. Een leerroute is een aaneenschakeling van onderwijsarrangementen gedurende de schoolloopbaan van leerlingen, leidend naar een uitstroombestemming. Veelal werken we op basis van de leerlijnen van het CED (Centrum Educatieve Diensten), leerlijnen basisvorming, maar ook gebruiken we de leerlijnen van het reguliere Primair Onderwijs. Een leerlijn is een opbouw van realistische tussendoelen bij een specifiek vakgebied, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van leerlingen, die elkaar op logische wijze opvolgen en leiden naar een einddoel.
Onze leerlingen zijn in leergroepen ingedeeld naar uitstroomprognose, waarbij we vooral kijken naar wat een leerling aan mogelijkheden heeft. Het Kasteel heeft de leerlingen in verschillende doelgroepen verdeeld en de onderwijsvorm afgestemd op de mogelijkheden van die doelgroep of leeftijd van de kinderen. Komend jaar loopt er in één van de afdelingen een pilot “Unitonderwijs”, waarbij meerdere begeleiders verantwoordelijk zijn voor een grotere groep leerlingen. Deze vorm is als pilot toegevoegd aan de onderstaande groeperingsvormen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Er is wel verschil in uren bij de verschillende leerroutes waarbij we de leerroutes 1-2-3 hebben geclusterd en 4-5-6.

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Voor iedere doelgroep hebben we diverse specialisten in dienst: logopedist, maatschappelijk werk, ergotherapeut, spelbegeleidster en gedragsdeskundige. Voor revalidatie huren we specialisten in van 'Revant'.

De specialismen zijn gerelateerd aan de beperkingen van onze leerlingen die alleen lichamelijk van aard kunnen zijn, maar ook meervoudig. Ook is er vaak sprake van bijkomende problematiek zoals leer- en gedragsproblematiek.

Leerlingen die een extra zorgbehoefte hebben om aan het onderwijsprogramma deel te nemen kunnen individuele ondersteuning krijgen vanuit een beschikking uit de Jeugdwet of een WlZ indicatie. Het gaat hierbij om ondersteuning in de persoonlijke verzorging (b.v. zindelijkheidsproblematiek) en/of individuele begeleiding (b.v. begeleiding ten aanzien van prikkel reductie). Het Kasteel werkt hierin samen met de zorgaanbieders Amarant en Prisma.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie schoolondersteuningsprofiel.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het onderdeel 'Ketenpartners' kunt u lezen dat Het Kasteel nauwe contacten onderhoudt met diverse (gespecialiseerde) kinderdagcentra in de regio. In de wijk hebben we nauwelijks contacten met peuterspeelzalen of kinderdagverblijven tenzij er een leerling uit zo'n reguliere setting op Het Kasteel geplaatst wordt.

Terug naar boven