Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerstofaanbod en vaardigheidsniveaus: Op Het Kasteel onderscheiden wij 7 leerroutes. Een leerroute is een aaneenschakeling van onderwijsarrangementen gedurende de schoolloopbaan van leerlingen, leidend naar een uitstroombestemming. Veelal werken we op basis van de leerlijnen van het CED (Centrum Educatieve Diensten), leerlijnen basisvorming, maar ook gebruiken we de leerlijnen van het reguliere Primair Onderwijs. Een leerlijn is een opbouw van realistische tussendoelen bij een specifiek vakgebied, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van leerlingen, die elkaar op logische wijze opvolgen en leiden naar een einddoel.
Onze leerlingen zijn in leergroepen ingedeeld naar uitstroomprognose, waarbij we vooral kijken naar wat een leerling aan mogelijkheden heeft. Het Kasteel heeft de leerlingen in verschillende doelgroepen verdeeld en de onderwijsvorm afgestemd op de mogelijkheden van die doelgroep of leeftijd van de kinderen. Komend jaar loopt er in één van de afdelingen een pilot “Unitonderwijs”, waarbij meerdere begeleiders verantwoordelijk zijn voor een grotere groep leerlingen. Deze vorm is als pilot toegevoegd aan de onderstaande groeperingsvormen.
Er is wel verschil in uren bij de verschillende leerroutes waarbij we de leerroutes 1-2-3 hebben geclusterd en 4-5-6.
Voor iedere doelgroep hebben we diverse specialisten in dienst: logopedist, maatschappelijk werk, ergotherapeut, spelbegeleidster en gedragsdeskundige. Voor revalidatie huren we specialisten in van 'Revant'.
De specialismen zijn gerelateerd aan de beperkingen van onze leerlingen die alleen lichamelijk van aard kunnen zijn, maar ook meervoudig. Ook is er vaak sprake van bijkomende problematiek zoals leer- en gedragsproblematiek.
Leerlingen die een extra zorgbehoefte hebben om aan het onderwijsprogramma deel te nemen kunnen individuele ondersteuning krijgen vanuit een beschikking uit de Jeugdwet of een WlZ indicatie. Het gaat hierbij om ondersteuning in de persoonlijke verzorging (b.v. zindelijkheidsproblematiek) en/of individuele begeleiding (b.v. begeleiding ten aanzien van prikkel reductie). Het Kasteel werkt hierin samen met de zorgaanbieders Amarant en Prisma.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie schoolondersteuningsprofiel.
In het onderdeel 'Ketenpartners' kunt u lezen dat Het Kasteel nauwe contacten onderhoudt met diverse (gespecialiseerde) kinderdagcentra in de regio. In de wijk hebben we nauwelijks contacten met peuterspeelzalen of kinderdagverblijven tenzij er een leerling uit zo'n reguliere setting op Het Kasteel geplaatst wordt.