Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school telt ongeveer 650 leerlingen. Deze zijn in schooljaar 2023 en 2024 verdeeld over 26 leergroepen. Ongeveer zestig personeelsleden zorgen voor uw kind (eren), waarbij naast leerkrachten ook intern begeleiders, onderwijsassistentes en een directeur dagelijks aanwezig zijn. De intern begeleiders ondersteunen de leraren bij de zorg/ondersteuning voor de leerlingen in de groep. Zij kunnen eventueel ook aansluiten bij gesprekken die groepsleerkrachten voeren met ouders. Ook zijn zij verantwoordelijk voor het totale ondersteuningsbeleid op de school.
Na een stabilisatie in de afgelopen jaren groeit op dit moment het leerlingaantal. Het schooljaar 2023-2024 starten we met zeven kleutergroepen. Dit zijn op Sinte Maerte combinatiegroepen (1-2). Vanuit de werkdrukverlichtingsgelden worden een gymleerkracht en extra parttime leerkrachten bekostigd.
Het organisatiemodel berust nog op een leerstofjaarklassensysteem, maar we werken steeds meer in subgroepen en groepsdoorbrekend.
Als voorbeeld:
Bij het vakgebied lezen werken we op Sinte Maerte iedere ochtend van 08:30 tot 09:00 bij een aantal groepen groepsdoorbrekend. De leerlingen worden op leesniveau ingedeeld en lezen binnen de school op hun niveau met de ondersteuning die daarbij noodzakelijk is.
Op Sinte Maerte geven we extra ondersteuning aan leerlingen met leer-, ontwikkelings- en gedragsproblemen en aan leerlingen die meer aankunnen dan de stof van de basisschool. Om hieraan vorm te geven hebben we een intern ondersteuningsteam, dat bestaat uit drie intern begeleiders. Zij sturen de remedial teachers en de onderwijsassistentes van de school aan bij de extra ondersteuningstaken die zij uitvoeren. De intern begeleiders worden weer ondersteund door ambulante begeleiders vanuit het Centraal Ondersteuningsteam (COT) die werkzaam zijn binnen onze werkeenheid van het RSV (Regionaal Samenwerkingsverband).
Het ondersteuningsteam heeft wekelijks overleg over de aanpak van de algehele ondersteuning en de individuele leerlingen. Zij sturen de uitvoering van de groepsplannen aan, coördineren de inzet van ondersteuning (didactisch en pedagogisch) binnen de school en verzorgen de consultatie. Een keer in de twee weken worden onderwerpen vanuit het ondersteuningsteam besproken met het kernteam (TC-ers en directie) van de school. Een leerling kan besproken worden tijdens het MDO (Multi Disciplinair Overleg). Er zijn in een schooljaar een aantal van deze bijeenkomsten waarin leerlingen besproken kunnen worden met de ouders, de leerkracht, de IB-er, een begeleider vanuit het COT en eventueel een medewerker van het CJG. Op het moment dat we constateren dat wij hier op school een kind niet het juiste onderwijsaanbod kunnen bieden, kunnen we een ondersteuningsaanvraag doen bij het RSV.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle informatie over ons ondersteuningsaanbod staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel. Dit document staat op de website van de school en is ook te zien via www.scholenopdekaart.nl
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.