Kbs Sinte Maerte

Doelen 13 C 4813 GP Breda

Schoolfoto van Kbs Sinte Maerte

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede expertisegroepen leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Als keurmerkschool verzorgen wij i.s.m. de PABO (AVANS) de begeleiding van studenten, onze toekomstige collega`s. Daartoe zijn binnen onze school mentoren en stagecoaches opgeleid.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld. Het kan ook voorkomen dat in dit geval de ouders de dag ervoor wordt gevraagd om de kinderen thuis te houden. Natuurlijk alleen als er echt geen andere mogelijkheden zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school telt ongeveer 650 leerlingen. Deze zijn in schooljaar 2023 en 2024 verdeeld over 26 leergroepen. Ongeveer zestig personeelsleden zorgen voor uw kind (eren), waarbij naast leerkrachten ook intern begeleiders, onderwijsassistentes en een directeur dagelijks aanwezig zijn. De intern begeleiders ondersteunen de leraren bij de zorg/ondersteuning voor de leerlingen in de groep. Zij kunnen eventueel ook aansluiten bij gesprekken die groepsleerkrachten voeren met ouders. Ook zijn zij verantwoordelijk voor het totale ondersteuningsbeleid op de school.

Na een stabilisatie in de afgelopen jaren groeit op dit moment het leerlingaantal. Het schooljaar 2023-2024 starten we met zeven kleutergroepen. Dit zijn op Sinte Maerte combinatiegroepen (1-2). Vanuit de werkdrukverlichtingsgelden worden een gymleerkracht en extra parttime leerkrachten bekostigd. 

Het organisatiemodel berust nog op een leerstofjaarklassensysteem, maar we werken steeds meer in subgroepen en groepsdoorbrekend.

Als voorbeeld:

Bij het vakgebied lezen werken we op Sinte Maerte iedere ochtend van 08:30 tot 09:00 bij een aantal groepen groepsdoorbrekend. De leerlingen worden op leesniveau ingedeeld en lezen binnen de school op hun niveau met de ondersteuning die daarbij noodzakelijk is.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Sinte Maerte geven we extra ondersteuning aan leerlingen met leer-, ontwikkelings- en gedragsproblemen en aan leerlingen die meer aankunnen dan de stof van de basisschool. Om hieraan vorm te geven hebben we een intern ondersteuningsteam, dat bestaat uit drie intern begeleiders. Zij sturen de remedial teachers en de onderwijsassistentes van de school aan bij de extra ondersteuningstaken die zij uitvoeren. De intern begeleiders worden weer ondersteund door ambulante begeleiders vanuit het Centraal Ondersteuningsteam (COT) die werkzaam zijn binnen onze werkeenheid van het RSV (Regionaal Samenwerkingsverband).

Het ondersteuningsteam heeft wekelijks overleg over de aanpak van de algehele ondersteuning en de individuele leerlingen. Zij sturen de uitvoering van de groepsplannen aan, coördineren de inzet van ondersteuning (didactisch en pedagogisch) binnen de school en verzorgen de consultatie. Een keer in de twee weken worden onderwerpen vanuit het ondersteuningsteam besproken met het kernteam (TC-ers en directie) van de school. Een leerling kan besproken worden tijdens het MDO (Multi Disciplinair Overleg). Er zijn in een schooljaar een aantal van deze bijeenkomsten waarin leerlingen besproken kunnen worden met de ouders, de leerkracht, de IB-er, een begeleider vanuit het COT en eventueel een medewerker van het CJG.  Op het moment dat we constateren dat wij hier op school een kind niet het juiste onderwijsaanbod kunnen bieden, kunnen we een ondersteuningsaanvraag doen bij het RSV.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle informatie over ons ondersteuningsaanbod staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel. Dit document staat op de website van de school en is ook te zien via www.scholenopdekaart.nl

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven