Kbs Sinte Maerte

Doelen 13 C 4813 GP Breda

Schoolfoto van Kbs Sinte Maerte

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019-2020 is door de Coronacrisis geen eindtoets afgenomen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Kbs Sinte Maerte nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af in de groepen 3 t/m 8.  Dit zijn toetsen van Cito, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Cito-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel.

In de groepen 1 en 2 nemen we geen toetsen af. De leerkrachten van groep 1-2 observeren de kinderen en stellen hun onderwijsplan a.d.h.v. deze observaties eventueel bij.

Op deze wijze krijgen wij inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets-gegevens (data) verzamelen. De resultaten van het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito zijn ondermeer startpunt voor onderwijsverbeteringen. De resultaten worden in de jaargroepen en vakgroepen geanalyseerd en eventuele verbeteractiviteiten worden gepland

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op Kbs Sinte Maerte slagen we erin om de leerlingen te verwijzen naar een geschikte school voor VO. Voor alle leerlingen vinden in goed overleg met de ouders passende verwijzingen plaats. De adviezen blijken ook op de langere duur in de juiste richting te zijn gegeven.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinte Maerte heeft haar visie en missie samengevat in drie kernwaarden voor sociale opbrengsten: verbinding, verantwoordelijk en vertrouwen. Deze waarden zitten verpakt in deze voor kinderen begrijpelijke zinnen:          

1.    Samen spelen, aardig zijn, een fijne school voor groot en klein.

2.    De rust op school maakt leren fijn en zorgt dat wij hier heel graag zijn.

3.    Wees goed voor spullen, keer op keer, een ander gebruikt ze morgen weer.  

Deze 3 zinnen liggen aan de basis van ons leerkracht-, leerling- en oudergedrag. Door uit te gaan van deze kernwaarden zorgen we voor een prettig en veilig schoolklimaat. Bij de leerkrachten op onze school zien we een attitude die erop gericht is om te zien wat kinderen wel kunnen en op welke gebieden een kind nog sprongen kan maken. De leerkrachten communiceren in positieve en concrete taal met de kinderen. Op deze manier voelt een kind zich veilig en is er alle ruimte voor ontwikkeling.             

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verbindend
  • verantwoordelijk
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Vanuit het laatste onderzoek kunnen wij samengevat melden:

Kbs Sinte Maerte heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

  • Het team van Kbs Sinte Maerte is enthousiast en staat open voor verandering en vernieuwing.
  • De leerlingen voelen zich veilig op school.
  • De school wil in de komende jaren het onderwijs meer betekenisvol maken en leerlingen meer eigenaar van hun eigen leerproces laten zijn.
  • Het didactisch handelen van de leraren is op orde.
  • De school kan onvoldoende inzichtelijk maken of en op welke wijze de verzamelde gegevens binnen het leerlingvolgsysteem ook leiden tot de juiste vervolgacties op groepsniveau en zo nodig op individueel niveau.
  • De directie stimuleert eigen inbreng en creativiteit van de leraren, maar kan meer kaders bieden om alle initiatieven in te bedden en te positioneren binnen de ontwikkelingsrichting van de school als geheel.
  • De resultaten die de leerlingen van Kbs Sinte Maerte behalen aan het einde van de basisschool zijn gemiddeld gezien voldoende. 

Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven