Klacht, ontevredenheid of vragen
Het kan altijd voorkomen dat u ontevreden bent of een klacht heeft. Mocht dit zo zijn, dan horen wij het graag. Wij kunnen met uw vragen of gevoelens van ontevredenheid alleen iets doen, als u ze met ons bespreekt. Mocht het directe contact met de leerkracht of directie helaas niet tot een passende oplossing leiden dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling.
U zult op allerlei verschillende momenten contact hebben met de school: op ouderavonden, informatieavonden of bij het halen en brengen van uw kind. Heeft u een vraag, opmerking of heeft u ergens zorgen over, dan horen wij dat graag. U kunt altijd bij de leerkracht van uw kind terecht. Natuurlijk kunt u ook telefonisch een afspraak maken voor een gesprek met de directeur of de leerkracht.
Het personeel van de school voelt zich verantwoordelijk voor een eerlijke en zorgvuldige omgang met allen die betrokken zijn bij het onderwijsproces. Wij streven daarom naar een open communicatie tussen ouders, leerlingen, medewerkers en schoolleiding. Wij streven ernaar dat het onderwijs voor uw kind optimaal is, dat leerkrachten met vertrouwen en plezier kunnen werken, dat misverstanden vroegtijdig worden opgehelderd en dat klachten in onderling overleg op correcte wijze worden afgehandeld.
De kwaliteit van het onderwijs en klachten
De SPOM-scholen zien een klacht als een advies om het beter te doen. Uw vragen, opmerkingen en klachten helpen ons de kwaliteit van het onderwijs continu te verbeteren. Schroomt u daarom niet om de leerkracht of de schoolleiding te benaderen, als u zorgen heeft over de kwaliteit van het onderwijs. Wacht niet te lang, want hoe sneller u met de directbetrokkenen communiceert, hoe sneller een probleem voorkomen of opgelost wordt.
Als ouder/verzorger bent u altijd vrij om, afhankelijk van de situatie, te kiezen met wie u uw zorg of klacht bespreekt. Hoewel wij als organisatie de voorkeur geven aan het bespreken van de klacht met de directbetrokkenen, vaak is dat de leerkracht en/of de schoolleiding, staat het u als ouder altijd vrij om direct een klacht in te dienen bij het bevoegd gezag (de bestuurder van SPOM) dan wel bij de landelijke klachtencommissie.
SPOM is aangesloten bij de Landelijke Stichting Onderwijsgeschillen.
Landelijke Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
tel.: 030-2809590, bereikbaar van 9.00 – 12.00 uur
www.onderwijsgeschillen.nl
info@onderwijsgeschillen.nl