Basisschool Swentibold

Putstraat 107 6121 LH Born

Schoolfoto van Basisschool Swentibold

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in op onze school. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) van het Cito waarbij wij alle leerlingen op belangrijke onderdelen twee keer per jaar toetsen; in het Midden van het jaar (januari) en aan het Einde van het jaar (juni).
Deze onderdelen zijn technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling.
Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd en op basis van deze informatie worden er groepsplannen en handelingsplannen gemaakt. Hierin wordt beschreven op welke wijze wij het onderwijs optimaal laten aansluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind.
Dit schooljaar schakelen we over naar een nieuw leerlingvolgsysteem: CITO Leerling in beeld. 

Omdat wij de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf belangrijk vinden, werken wij met een portfolio-klapper. Iedere leerling ontvangt twee keer per jaar zijn of haar portfolio. Het portfolio is gericht op de groei die een leerling maakt binnen de verschillende vakgebieden. U krijgt zo een veel completer beeld bij welke leerdoelen uw zoon of dochter nog een groei moet doormaken en welke al beheerst zijn. 
Verder staan in het portfolio foto’s, werkjes en werkbladen van kinderen, de ouderrapportages van KIJK! worden aan het portfolio toegevoegd.
Ook de sociaal emotionele ontwikkeling vindt u terug in het portfolio. Bij het werken met een portfolio hoort ook het voeren van kindgesprekken. Deze zijn ook terug te vinden in het portfolio.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Binnen onze school wordt vanaf eind groep 6 ieder jaar met u gedeeld hoe uw zoon/ dochter zich ontwikkeld op de verschillende vakgebieden. Per vakgebied wordt het uitstroomniveau besproken. Er vindt dus nog geen voorlopig advies plaats, maar er wordt een richting aangegeven. In samenspraak met de leerling en de ouders wordt bekeken waar de aandachtspunten liggen binnen een bepaald vakgebied om tot groei te komen waardoor een leerling het gewenste uitstroomniveau gaat halen en of dit het beste is voor de leerling. 

Bij de verwijzing van onze leerlingen kijken wij niet alleen naar de resultaten van de CITO toetsen. Minstens zo belangrijk is de werkhouding, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen die de leerling gedurende zijn of haar schoolloopbaan laat zien. 

Als de leerlingen in groep 8 zitten, volgt er in november een voorlopig adviesgesprek. Dit voorlopige advies is niet alleen opgesteld door de leerkracht van groep 8, maar mede door de leerkrachten van groep 6,7, de intern begeleider en eventueel de directie van de school. Zo ontstaat er een compleet beeld van de leerling.

Swentibold kijkt naar de groei die een leerling heeft doorgemaakt aan het einde van zijn basisschool carrière. Wij geven voor alle leerlingen een kansrijk schooladvies, zodat de leerling zich op het voortgezet onderwijs optimaal kan ontwikkelen en de groei kan voortzetten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat is de visie van de school op sociale competentie?

Naast didactische ontwikkeling hechten wij op school veel waarde aan burgerschap en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit neemt een belangrijke plaats in binnen ons dagelijks handelen. Om zich sociaal competent te kunnen ontwikkelen en functioneren heeft een kind kennis en vaardigheden nodig. Meer informatie vindt u op de website http://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-en-cohesie.html

Wij hebben dit aspect van ons onderwijs in ons lesaanbod verwerkt middels de methode Kwink en Blink.

Kwink

Kwink is een digitale lesmethode die schoolbreed wordt ingezet van groep 1 tot en met groep 8. De methode heeft een duidelijke visie op sociaal-emotioneel leren: dit is het ontwikkelproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord vormgeven. Dit wordt omschreven als het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren. 
De methode is sterk gericht op het preventief handelen. Dit houdt in dat we de leerlingen vaardigheden aanleren die ze kunnen toepassen in een sociaal onveilige situatie, bijvoorbeeld tijdens een ruzie. 

Het systematisch aanleren van SEL (Sociaal Emotioneel Leren) -competenties draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving. Hiermee wordt gedoeld op de volgende competenties:

  • Besef hebben van jezelf:
    Kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond vertrouwen
  • Besef hebben van de ander:
    Empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale situaties juist interpreteren
  • Keuzes kunnen maken:
    Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag
  • Zelfmanagement:
    Impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag
  • Relaties kunnen hanteren:
    Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen

Blink

Blink is een geïntegreerde methode wereldoriëntatie. In Blink Wereld is de echte wereld het uitgangspunt. Blink Wereld maakt kinderen nieuwsgierig naar de wereld. Ze leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken. Zo kunnen ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Dit is ook waar het bij burgerschap om draait. In de aanpak van Blink Wereld is burgerschap dan ook geen los vak, maar onderdeel van wereldoriëntatie.Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te komen’. Goed burgerschapsonderwijs gaat dus over kinderen toerusten om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving. Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, dus precies voorschrijven wat in welke situatie wel en niet kan, kunnen en willen we niet. Ze krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Om dit mogelijk te maken worden in Blink Wereld veel verschillende situaties en contexten uit de echte wereld aangeboden waartoe kinderen zich gaan verhouden.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Plezier
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven