Basisschool Swentibold

Putstraat 107 6121 LH Born

Schoolfoto van Basisschool Swentibold

Het team

Toelichting van de school

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. 

Wij hebben een positief, open, kritisch en leerbaar team dat zegt en doet wat we zeggen. Wij werken vanuit een gezamenlijk opgestelde visie waar we ons allemaal in kunnen vinden. Ook wij leren iedere dag opnieuw!

Ons team bestaat uit:

Unit 1:

Groep 1:
Myrcea Dreuw
myrcea.dreuw@innovo.nl

Anouk Geerts
anouk.geerts@innovo.nl

Groep 2/3A:
Britt Kramer
britt.kramer@innovo.nl

Groep 2/3B:
Gemma Buchleitner
gemma.buchleitner@innovo.nl

Onderwijsondersteuners unit 1:
Inge van den Bosch
Anouk Geerts

Unit 2

Groep 4/5A:
Herman Porteners
herman.porteners@innovo.nl

Marjo Ubachs
marjo.ubachs@innovo.nl

Groep 4/5B:
Bert Jennes
bert.jennes@innovo.nl

Marjo Ubachs
marjo.ubachs@innovo.nl

Onderwijsondersteuner:
Celeste Mestrum
celeste.mestrum@innovo.nl

Unit 3

Groep 6/7A:
Britt Pasmans
britt.pasmans@innovo.nl

Groep 6/7B:

Groep 8:
Jurgen Offermans
jurgen.offermans@innovo.nl

Onderwijsondersteuners:
Jolanda Pallada
jolanda.pallada@innovo.nl

Quinty Riedel
quinty.riedel@innovo.nl

Intern begeleider:Joyce Brull
joyce.brull@innovo.nl

Inge Beaumont
inge.beaumont@innovo.nl

Vakdocenten

Muziek:
Wim Wackers
wim.wackers@innovo.nl

Marloes Verheesen
info.swentibold@innovo.nl

Bewegingsonderwijs:
Ralf Roebroek
ralf.roebroek@ecsplore.nl

Handvaardigheid:
Hélène Ninnin
helene.ninnin@innovo.nl

Conciërge 
Ben Breuer
ben.breuer@innovo.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school heeft een protocol vervanging opgesteld. In dit protocol staat beschreven hoe wij vervanging inzetten als het gaat om ziekte en verlof van leerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen. Een kind moet op school uitgedaagd worden om te leren en om zich verder te ontwikkelen. Dit kan alleen in een veilige en tevens uitdagende leeromgeving waarbinnen alle kinderen optimaal kunnen functioneren.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Hoe ziet ons onderwijs eruit in unit 1 (groep 1-2-3)?  

Ons uitgangspunt bij het onderwijs aan groep 1, 2 en 3 is: ‘Samen waar kan, apart waar nodig’. Op deze manier leren, werken en leven de leerlingen met elkaar. Een uitdagende leeromgeving, vormgegeven door thema’s, motiveert de leerlingen en zorgt voor een hoge betrokkenheid. Door middel van uitdagende speelhoeken en werkplekken, wordt spel en communicatie bij de leerlingen gestimuleerd. Gedurende de werklessen spelen de leerkrachten mee met een aantal kinderen. Dit wordt gedaan om het spel te stimuleren en de spelkwaliteit te vergroten. 
In unit 1 speelt spelend leren een belangrijke rol. De groepen 1 en 2 maken gedurende de hele dag gebruik van de verschillende speel- en werkhoeken. Groep 3 speelt tijdens de werklessen in de middag mee in de hoeken. 

Daarnaast gebruiken we deze tijd om te observeren waar het kind in de ontwikkeling zit, om zo aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind. Deze observaties worden vastgelegd en vormen de basis voor de registratie die 2x per jaar (jan en jun) wordt ingevuld in ons observatiesysteem KIJK! (https://bazalt.nl/thema/jonge-kind/kijk).

Voor een goede doorgaande lijn binnen groep 1 en 2 maken wij gebruik van de leerlijnen van KIJK! webbased. Daarnaast gebruiken we de jaarplanning uit de werkmap ‘fonemisch bewustzijn’ en 'gecijferd bewustzijn' voor het taalaanbod en ‘gecijferd bewustzijn’ en 'met sprongen vooruit' voor het rekenaanbod.

Taal

Taal heeft een centrale plaats in het onderwijs in unit 1. Taal wordt niet als een apart vak aangeboden, maar is verweven in het hele onderwijsproces en onze leeromgeving en passen altijd binnen het thema. Voor de jaarplanning van ons taalaanbod volgen we voor groep 1 en 2 de opbouw in leerlijnen van KIJK en de jaarplanning uit de werkmap ‘fonemisch bewustzijn’  

In groep 1 wordt elk thema 1 letter aangeboden: korte klinkers en medeklinkers.
In groep 2 worden elk thema 2 letters aangeboden: korte klinkers, lange klinkers, tweetekenklinkers en medeklinkers.
In groep 3 maken we voor het taalonderwijs gebruik van de methode Veilig Leren Lezen KIM-versie.    

Rekenen

Voor de jaarplanning van rekendoelen gebruiken we de jaarplanning uit de werkmap ‘gecijferd bewustzijn’. Rekenactiviteiten passen altijd binnen het thema.  Hierbij zijn de thema’s van kleuteruniversiteit, de werkmap ‘gecijferd bewustzijn’, de methode “Met Sprongen Vooruit” en de methode Wereld in getallen voor de praktische invulling. Deze laatste wordt ook in de groepen 3 t/m 8 gebruikt. 

In groep 1 worden activiteiten met de cijfers 0 t/m 12 aangeboden.
In groep 2 worden activiteiten met de cijfers 0 t/m 20 aangeboden. 
In groep 3 maken we voor het rekenonderwijs gebruik van de methode Wereld in getallen 5. Het aanbod Taal en Rekenen in groep 1 en 2 biedt een logische opbouw in het voorbereidend en aanvankelijk reken- en leesproces. Hierdoor verloopt de doorstroom van groep 1 naar groep 2, maar ook van groep 2 naar groep 3 soepeler. 

Fijne motoriek

In unit 1 is er veel aandacht voor motoriek. Vooral een goede zit- en schrijfhouding, een goede pengreep, de voorkeurshand en oog-handcoördinatie wordt veel aandacht aan besteedt.  Hierbij is van belang dat van groot naar klein gewerkt wordt.  In groep 1 zijn het vooral grote bewegingen op grote vlakken en met het hele lijf, in groep 2 wordt het vlak waarop gewerkt wordt kleiner en daarmee ook de bewegingen.  De schrijfvormen worden op een speelse manier geoefend, waarbij sprake is van een samenvoeging van schrijven, muzikale vorming, taal, en bewegingsexpressie.   
Vanaf groep 3 wordt gewerkt met de methode ‘pennenstreken’. 

Grote motoriek

Om tegemoet te komen aan de bewegingsdrang van het jonge kind speelt groep 1 en 2 elke ochtend 45 minuten buiten en hebben daarnaast minimaal 2x per week gymles. We gebruiken de methode ‘Gymkids’ ( Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie). Deze sluit aan bij de methode ‘School in Actie.

De volledige uitwerking van het beredeneerd aanbod in unit 1 is beschreven in het document ‘beredeneerd aanbod unit 1’, op te vragen bij de directie van de school.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij bieden de leerlingen in unit 2 en 3 steeds meer instructie aan op niveau. Wij kijken naar wat de leerling nodig heeft en wat de onderwijsbehoeften zijn.  In unit 1 kunnen leerlingen hun eigenaarschap inzetten door op verschillende manieren leerstof te verwerken. Deze lijn wordt doorgezet naar unit 2 en unit 3. Hierin zijn we volop in ontwikkeling. 
Om ons onderwijsaanbod in unit 2 en 3 goed vorm te geven, hebben wij methodes gekozen die passen binnen onze visie van de school. Dat houdt in dat de methodes gericht zijn op het aanleren van 21 eeuwse vaardigheden, maar ook dat de kans er is om de lesstof op niveau aan te bieden en leerlingen de kans geeft om de instructie op verschillende manieren te verwerken. 

Wij hanteren de volgende methodes: 

Lezen 
In groep 3 start men het aanvankelijk leesproces met de methode "Veilig Leren Lezen (KIM-versie)". In groep 4 t/m 8 gebruiken wij voor zowel technisch en begrijpend lezen de methode "Estafette". Deze methode leent zich uitstekend om aan te sluiten bij het niveau van de leerlingen.  

Voor meer informatie kunt u de website bezoeken: 
 https://www.zwijsen.nl/lesmethodes/estafette 
https://www.zwijsen.nl/lesmethodes/veilig-leren-lezen 

Rekenen 

Voor de groepen 3 t/m 8 werken wij met de nieuwe versie van "Wereld in Getallen". Deze methode is opgebouwd uit drie didactische modellen en ondersteunen de leerkracht bij het geven van goed rekenonderwijs: het drieslagmodel, het handelingsmodel en het hoofdfasenmodel. Door observaties van de leerkracht tijdens de les worden de onderwijsbehoeften van alle leerlingensnel en scherp aan het licht gebracht. Rekenproblemen kunnen zo echt in de kiem worden gesmoord. Sterke rekenaars krijgen een compact programma en worden door plustaken voortdurend uitgedaagd. De methode biedt de lesstof digitaal aan. Doelen die zich beter lenen voor papier bieden we een werkboekje aan.  

Voor meer informatie kunt u de website bezoeken: 
https://www.malmberg.nl/basisonderwijs/methodes/rekenen/de-wereld-in-getallen.htm 

Wereldoriëntatie 

Vanaf groep 3 werken we met de methode "Blink", een geïntegreerde methode wereldoriëntatie waarbij de leerlingen aan de hand van thema's aan de slag gaan met verschillende onderwerpen van wereldoriëntatie. 21 eeuwse vaardigheden komen aan bod, kinderen leren op een interactieve manier. 

Voor meer informatie kunt u de website bezoeken: 
https://blink.nl 

Schrijven

In groep 3 t/m 8 werken we met de methode "Pennenstreken".

Engels

Wij gebruiken de methode "Groove me". Een interactieve digitale methode gecombineerd met werkbladen en veel praktische opdrachten, zodat leerlingen al snel vertrouwd worden met de Engelse taal. De methode biedt de leerstof aan door middel van popsongs. Dit spreekt leerlingen extra aan.

Verkeer

In groep 3 t/m 8 werken we met de digitale methode van Veilig Verkeer Nederland. Swentibold is een verkeersactieve school en is een intensieve samenwerking met de gemeente aangegaan. Vanuit de gemeente krijgen we punten die ingezet kunnen worden voor extra activiteiten ten behoeve van de verkeersveiligheid voor de leerlingen. Deze activiteiten sluiten mooi aan bij de methode die VVN aanbiedt. 

Sociaal emotionele ontwikkeling

De hele school werkt met de methode Kwink. Meer informatie hierover vindt u bij paragraaf 5.4 Sociale ontwikkeling.

Meer informatie over de invulling van de onderwijstijd vindt u op de website http://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

Wilt u meer informatie over vrijstelling van onderwijsactiviteiten, dan kunt u deze vinden op de website https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms heeft een leerling andere onderwijsbehoeften nodig. Onze school vindt het belangrijk goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs dat we moeten bieden. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij voldoende kennis en expertise in huis hebben om aan deze vraag tegemoet te komen. In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders vertrouwen hebben om voldoende aan de onderwijsbehoeften van de leerling tegemoet te komen. Echter kan het voorkomen dat de situatie ontstaat dat deze specialisten aan de grenzen van hun zorg voor de leerlingen komen:

  • Verstoring van rust en veiligheid. Indien sprake is van een onderwijsbehoefte waarbij zich ernstige gedragsproblemen voordoen die leiden tot ernstige verstoringen van de rust en de veiligheid in de groep. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de hele groep en aan de betreffende leerling te bieden en/ of als de veiligheid van het betreffende kind, de groep of de leerkracht niet meer te garanderen is.
  • Onbalans tussen verzorging/behandeling - onderwijs. Indien een leerling een handicap heeft, die een zodanige verzorging/behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor de betreffende leerling, als het onderwijs aan de betreffende leerling onvoldoende tot zijn recht kan komen. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de betreffende leerling met een handicap te bieden.
  • Verstoring van het leerproces voor de andere leerlingen. Indien het onderwijs aan de leerling met een specifieke onderwijsbehoefte een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige leerlingen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden. De grens is bereikt wanneer het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de leerlingen in de groep.
  • Gebrek aan zorgcapaciteit. In het verlengde van de onder verstoring van het leerproces voor de andere leerlingen beschreven situatie is de school niet in staat een leerling met een specifieke onderwijsbehoefte op te nemen vanwege de zwaarte en het aantal zorgleerlingen dat al in een bepaalde groep voorkomt. Per aanmelding zal de afweging moeten plaatsvinden of er voldoende zorgruimte aanwezig is.
  • Verstoring van het leerproces.
  • Leerlingen die door ziekte teveel verzuimen.
  • Grenzen aan leerbaarheid van leerlingen.

Ons gebouw is geschikt voor rolstoelgebruik. Wij hebben geen trappen en er zijn faciliteiten die dit mogelijk maken.

Wij vinden dat leerlingen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas niet voor een beperkte groep leerlingen bieden. Hierbij denken wij aan:

  • Wanneer leerlingen gewetenloos handelen, niet vatbaar zijn voor instructies in geval van escalatie en extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen en de leerkrachten in gevaar komt.
  • Medisch handelen waarvoor wij geen bevoegdheid hebben of niet op school gedaan kan worden.
  • Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is.
  • Leerlingen met een handicap aan het zicht of het gehoor. Bij deze handicap hangt de zwaarte van de handicap af of wij als school deze zorg kunnen dragen en kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden. 

In het volgende hoofdst
uk vindt u de gediplomeerde specialisten die er binnen Swentibold werkzaam zijn en met welke organisaties we een samenwerking hebben.
De intern begeleidsters zijn structureel 4 à 5 dagen in de week uitgeroosterd voor leerlingzorg en coaching/ begeleiding van de leerkrachten. 
De andere specialisten worden 1x per maand uitgeroosterd. Is er een casus binnen een bepaald specialisme, dan wordt de specialist vaker uitgeroosterd. Samen met de intern begeleidster wordt de casus behandeld.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft de ambitie om door middel van het unitonderwijs leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beter te voorzien. Door middel van het unitonderwijs lukt het ons om leerlingen meer aandacht op niveau aan te bieden. Ook helpen bepaalde structuren (eigen keuzes maken, zelf verantwoordelijk zijn) de leerlingen om zich in een veilige omgeving te kunnen ontwikkelen.

Dit is maatwerk voor iedere leerling. Wat voor de ene leerling werkt, werkt voor de ander niet. Dit geldt ook voor de omgeving. Voor de ene leerling is het maatwerk dat geboden wordt op de basisschool passend, voor een andere leerling is een andere omgeving in een andere onderwijssetting helpend. 
 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze peuterspeelzaal, gelegen in het gebouw, biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. Wij werken samen met de peuterspeelzaal. Zowel op het gebied van aanbod (we zijn met dezelfde thema's bezig, de peuterspeelzaal doet mee met schoolse activiteiten) als op doorstroom van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Zo vindt er altijd een overdracht plaats tussen de leidster van de peuterspeelzaal en de leerkracht van groep 1 als er leerlingen vanuit de peuterspeelzaal doorstromen naar onze basisschool, zodat de leerling de kans krijgt zich optimaal verder te ontwikkelen bij ons. 

Terug naar boven