Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
o Nederlandse en Engelse taal
o Rekenen en wiskunde
o Oriëntatie op mens en wereld
o Lichamelijke opvoeding
o Cultuureducatie & kunstzinnige
Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
o Zelfbeeld
o Werkhouding
o Sociaal gedrag
o Planmatig werken
o Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën.
De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.
GVO/HVO
In de bovenbouwgroepen kunnen ouders kiezen voor Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) of Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde. Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten.
In de lesurentabel wordt globaal aangegeven hoeveel tijd we per week aan de verschillende vakken besteden. Het gaat om gemiddelden, die per leerjaar enigszins kunnen verschillen.
Ondersteuningsroute OPO Borger Odoorn
Wij hebben ervoor gekozen geen apart schoolondersteuningsprofiel (SOP) te schrijven.
Alle informatie over de basisondersteuning en extra ondersteuning is in deze schoolgids te vinden. Dit vooruitlopend op de wetwijziging vanaf 2024. Voor de grenzen aan onze ondersteuning verwijzen wij naar het toelatingsbeleid en het beleid schorsing en verwijdering in hoofdstuk 4.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Toekomstig aanbod van extra ondersteuning
In het komend schooljaar gaan wij op school- en op stichtingsniveau het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder optimaliseren. Alle teamleden hebben/gaan de basiscursus gevolgd/volgen, zodat we op de hoogte zijn van de laatste inzichten.
De IB-er heeft vorig jaar de coördinatorencursus HB afgerond.
Binnen de stichting zijn twee specialisten opgeleid. De scholing is vanuit het SWV 22-02 georganiseerd.
Een andere ontwikkeling vindt plaats op het gebied van een dekkend netwerk. Wij bieden binnen onze stichting thuisnabije ontwikkelplekken.
We bevinden ons hier in de startende fase en gaan dit aanbod verder doorontwikkelen. Alle basisscholen in de gemeente Borger-Odoorn en Emmen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband passend onderwijs 22.02. Dit zijn zowel de reguliere basisscholen als de scholen voor speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van deze samenwerking is voor ieder kind een zo passend mogelijk onderwijsaanbod te realiseren. Binnen OPO Borger Odoorn hebben wij de ondersteuning op de volgende manier vormgegeven.
De periode van peuter tot kleuter wordt omschreven als de voor- en vroegschoolse periode. Voorschoolse educatie bestaat uit extra activiteiten die plaatsvinden in de peuteropvang. Vanaf vier jaar gaat een kind naar de basisschool: de vroegschoolse periode. Deze periode geldt tot de leeftijd van zes jaar.
De consultatiebureaus kunnen bij ontwikkelingszorgen een peuter indiceren voor een VVE-aanbod op een opvanglocatie, voor 16 uur per week. Hiervoor kan een tegemoetkoming in de kosten worden aangevraagd, afhankelijk van het inkomen van ouders.
In de VVE periode is het voor de ontwikkeling van het kind van belang dat de kinderopvang en onderwijs samenwerken in een doorgaande ontwikkellijn in aanbod en visie. Onze school werkt samen met Partou. Deze bevindt zich in hetzelfde gebouw. Naast deze kinderopvang heeft de Montessorischool regelmatig contact met wisselende kinderopvangorganisaties uit de regio. Ouders die bewust kiezen voor ons onderwijs komen uit Borger en de omliggende dorpen.
Bij al deze kind organisaties is sprake van warme overdracht en een doorgaande lijn in ontwikkelingsdoelen.
Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij de hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en de sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van de kinderen volgen wij met het instrument Inzichtelijk.