Iedereen is welkom op onze school, wij zijn een afspiegeling van de buurt en de regio. Ouders kiezen welke school het beste bij hun kind en de eigen situatie past.
Voorafgaand aan de aanmelding, nodigen wij altijd de ouders en de leerling uit voor een informeel kennismakingsgesprek met de schoolleider.
Informatie tussen school en ouders wordt uitgewisseld. De schoolleider geeft na afloop het aanmeldformulier mee. Zodra dit volledig is ingevuld, ondertekend en ingediend is de aanmelding definitief en start de inschrijvingsprocedure.
Indien de leerling een specifieke ondersteuningsbehoefte heeft, onderzoeken wij of we daaraan kunnen voldoen binnen onze basis- en/of extra ondersteuning. De leerkracht en IB-er zijn hierbij betrokken, indien gewenst kan ook het OT meekijken.
Voordat een kind vier jaar wordt, mag het een aantal dagdelen komen wennen. Afspraken hierover worden met de leerkracht van groep 1/2 gemaakt.
Door verhuizing en/of verandering van school stromen ook tussentijds leerlingen in. Hiervoor geldt hetzelfde toelatingsbeleid.
De toeleverende school levert een onderwijskundig rapport aan. Met deze gegevens kunnen wij ervoor zorgen dat de overgang zo soepel mogelijk verloopt.
Grenzen van ondersteuning
Zowel bij de aanmelding van nieuwe leerlingen als bij de zittende leerlingen, kijken we naar de ondersteuningsbehoefte. We maken altijd een afweging tussen enerzijds het individuele belang van de leerling en anderzijds tussen het algemeen belang van de school en de belastbaarheid van andere kinderen en de leerkrachten. Soms moeten we erkennen dat de ondersteuningsbehoefte groter is dan wij kunnen bieden. Dit verschilt per kind, situatie, behoefte, groep etc.
We kunnen daarom geen harde grenzen noemen, maar kijken hierbij naar pedagogische, didactische en/of fysieke grenzen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is hierover specifiekere informatie opgenomen.
Pedagogische grenzen:
o Veiligheid en welbevinden van de leerling komt in het gedrang.
o Veiligheid in de groep kan niet worden gegarandeerd.
o Rust en orde in de groep wordt ernstig verstoord (door de leerling en/of door de ouders).
o Er zijn onvoldoende ‘extra handen’ om deze leerling individueel te begeleiden.
o Ondanks de aanpak lukt het de leerling niet zich zelfstandig te focussen op de taak.
o Er is onvoldoende toezicht (zgn. achterwacht/time-out plek).
Didactische grenzen:
o Er zijn onvoldoende ‘extra handen’ om deze leerling individuele instructie te geven.
o Het welbevinden en de competentiebeleving van de leerling komt in het gedrang.
o Er zijn meerdere leerlingen met een eigen leerlijn in één groep.
o De leerling heeft werkhoudingsproblemen, waardoor het niet lang genoeg zelfstandig kan werken.
We kijken hierbij dus naar zowel de pedagogische, didactische en/of fysieke grenzen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is hierover specifiekere informatie opgenomen.
Bezwaar tegen beslissing over toelating
Als wij de aanmelding afwijzen, ontvangen ouders hierover een bericht en kunnen zij hiertegen binnen zes weken schriftelijk bezwaar indienen bij het bestuur van OPO Borger-Odoorn. Binnen vier weken wordt opnieuw een afweging gemaakt, ouders krijgen de mogelijkheid hun verhaal te doen. Zijn ouders het niet eens met de nieuwe beslissing, dan kunnen zij zich wenden tot de bestuursrechter. Bij het besluit tot niet toelaten gaan wij op zoek naar een passend aanbod op een andere school. In ons Toelatingsbeleid (te vinden op de website van de school) staat meer informatie over de hierboven beschreven procedure.
Schorsen en verwijderen van leerlingen
Een basisschool mag een leerling in bepaalde gevallen schorsen of verwijderen en de toegang tot de school ontzeggen. Er zijn drie vormen van te nemen maatregelen: time-out, schorsing en verwijdering. De beslissing over verwijdering van een leerling ligt bij het bestuur. Een leerling mag pas definitief verwijderd worden als voldaan is aan de zorgplicht om een andere school te vinden die bereid is de leerling toe te laten. Het protocol Schorsing en Verwijdering te vinden op de website van het OPO Borger-Odoorn.