Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij de groepen 1&2 is de verdeling tussen taal en rekenen niet altijd expliciet te benoemen. Dit heeft er mee te maken dat de taalontwikkeling veelal impliciet aan de orde komt tijdens andere vakgebieden. De kinderen gaan in totaal 25 uren per week naar school. Dit is exclusief een pauze van 30 minuten per dag.
In groep 3 is taal en lezen geïntegreerd in de leesmethode van Veilig Leren Lezen (Kim-versie).
IPC valt onder wereldoriëntatie en kunstzinnige en creatieve vorming.
De lessen HVO en GVO vallen onder levensbeschouwing.
OBS De Finneblom is aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland.
In het samenwerkingsverband wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning wordt de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland geboden wordt verstaan.
Als school werken wij volgens de cyclische wijze van handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Onder de basisondersteuning op De Finneblom valt:
- Vanuit de interne zorgstructuur vindt preventieve ondersteuning plaats gericht op het tijdig signaleren en voorkomen van leer- en gedragsproblemen.
- Vanuit deze signalering wordt er cyclisch planmatig gewerkt.
- Wij hebben een aanbod voor leerlingen met dyslexie wat uitgevoerd wordt middels een dyslexieprotocol.
- Wij hebben een aanbod voor leerlingen met dyscalculie wat uitgevoerd wordt middels een dyscalculieprotocol.
- Leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie.
- Wij werken met een protocol voor medische handelingen.
- Wij hebben een duidelijk visie op de ondersteuning van de leerlingen.
- De procedures m.b.t. de ondersteuning zijn vastgelegd.
- Wij zetten de ondersteuningsmiddelen gericht in.
- Deze ondersteuning wordt cyclisch geëvalueerd.
- De curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners, zoals Carins of andere partijen, kan bieden.
Afstemming:
- De leerstof is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De materialen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De onderwijstijd is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De instructie van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De verwerking van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- Wij werken met doorgaande leerlijnen.
Aanbod:
- Het aanbod is dekkend zodat de kerndoelen worden bereikt.
Opbrengstgericht werken (HGW):
- Wij verzamelen systematisch de vorderingen van de leerlingen.
- Deze informatie wordt gebruikt bij de invulling en bijstelling van het aanbod
- De vorderingen van de leerlingen worden gedegen geanalyseerd.
- De lessen zijn effectief: aansprekend, doelmatig en interactief.
Opbrengsten:
- De cognitieve eindresultaten die de leerlingen behalen zijn in overeenstemming met de gestelde minimumnormen van de Inspectie.
Pedagogisch klimaat:
- Er heerst een positief en veilig pedagogisch klimaat.
Overdracht:
- Wij werken met een goede overdracht van vorige school naar eigen school.
- Wij werken met een goede overdracht binnen de school tussen de leerjaren.
- Wij werken met een goede overdracht van de eigen school naar de volgende school.
Ouders:
- Wij betrekken de ouders actief bij het onderwijs aan onze leerlingen wanneer het gaat over het informeren van de ouders over de ontwikkeling van hun kind.
Wij beschrijven de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Voor de leerlingen die binnen de basisondersteuning specifieke ondersteuning krijgen, wordt er planmatig gewerkt. Wanneer er extra of zware ondersteuning nodig is, onderbouwen wij, aan de hand van bovenstaande criteria, dat de basisondersteuning niet toereikend is geweest.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Kijkend naar het Schoolondersteuningsprofiel is er nog een wens om een gediplomeerde rekencoördinator en dyslexiespecialist aan te stellen
De leerkrachten van groep 1-2 hebben korte lijnen met de leidsters van de peuterspeelzaal.
Drie keer per jaar is er een overleg met de leerkrachten groep 1-2 van beide scholen in het dorp en met de leidsters van de peuterspeelzaal. Hierbij is het doel om kennis te delen, doorgaande lijn te versterken en elkaar te ontmoeten. Samenwerking wordt gezocht waar het kan.
Kleuters leren al doende tijdens hun spel. We spelen daar op in door hun veel technieken en materialen aan te bieden en te zorgen dat er situaties zijn waarin ze kunnen leren. we werken vanuit centrale thema's, waar we opdrachten, spelletjes, boeken, liedjes, versjes en werkjes bij zoeken. Op deze manier zijn we op verschillende manieren met het onderwerp bezig.
Ons lesaanbod voldoet aan alle tussendoelen op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en sociale emotionele ontwikkeling. Hierbij maken we gebruik van de leerlijnen van Digikeuzebord en sluiten we aan bij de ontwikkeling van de leerling. Door de speelse activiteiten bereiden de kleuters zich voor op rekenen, lezen en schrijven. Zo sluiten we naadloos aan bij de methodes die worden gebruikt vanaf groep 3.