IKC Sint Maarten

Plein 1455 1 8701 EW Bolsward

  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Welkom!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn zeer tevreden over het behaalde resultaat.

We scoorden in het schooljaar 22/23 ruim voldoende op de eindresultaten. De verwachting van deze groep leerlingen was dat er boven het landelijk gemiddeld gescoord werd. In tegenstelling tot vorig jaar toen we onder het landelijk gemiddelde scoorden wat overigens wel in de lijn der verwachting was gezien het leerlingvolgsysteem.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor een goede leerlingenzorg is een systematische werkwijze van belang. Onze werkwijze kenmerkt zich door het allereerst verzamelen en analyseren van (toets)resultaten en observatiegegevens. Op basis van analyse wordt bekeken welke leerlingen extra zorg nodig hebben. Deze zorg wordt zoveel mogelijk binnen de groep gegeven en wordt vastgelegd in het begeleidingsschema, leesplan, plan van aanpak of in een Ontwikkelingsperspectief (OPP). In sommige gevallen is begeleiding buiten de groep noodzakelijk. Deze manier van begeleiden start al vanaf groep 1.  Vier keer per jaar wordt geëvalueerd of deze zorg het gewenste effect heeft gehad. Afhankelijk van de bevindingen worden eventuele vervolgstappen gezet. Over specifieke zorg voor leerlingen worden ouders geïnformeerd. 

Doubleren, versnellen of verwijzen

Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig dan anderen. Aan de hand van toetsgegevens, observaties en leerlingenwerk wordt er door de leerkrachten en CPO bepaald of de leerling overgaat of doubleert. In een gesprek met de ouders wordt een beslissingsmodel gehanteerd waarbij de voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen. Soms kunnen wij de specifieke hulp die een kind nodig heeft, niet bieden. Als blijkt dat een kind zich bij ons op school onvoldoende kan ontwikkelen, wordt er gezocht naar een andere vorm van onderwijs. In sommige gevallen kan een leerling na groep 7 de basisschool verlaten als blijkt dat groep 8 geen meerwaarde heeft voor de algemene ontwikkeling.

Gezien de ervaring met leerlingen die de afgelopen jaren versneld zijn doorgegaan, zijn we terughoudend in het versnellen van leerlingen naar een hogere groep.

Leerlingvolgsysteem

Om ontwikkelingen van leerlingen te volgen en vroegtijdig problemen te signaleren gebruiken we de volgende instrumenten: 

Groepen 1 en 2: IEP LVS Hart, handen, rekenen en taal

Groepen 2: Dyslexiescreening 

Groepen 3 t/m 8: Sociaal emotionele ontwikkeling Hart, handen IEP toets

Groepen 3 t/m 8: Technisch lezen Cito Drie-Minuten-Toets en AVI 

Groepen 3 t/m 8: Spelling Cito  

Groepen 3 t/m 8: IEP LVS taalverzorging, lezen, rekenen

Doorstroomtoets: IEP  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies Voortgezet Onderwijs komt tot stand door de resultaten van het IEP leerling volgsysteem, de talentenkaart en vanuit de Plaatsingswijzer.  Op de talentenkaart zijn de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling door de leerlingen ingevuld. Dit zijn belangrijke indicatoren voor het uiteindelijke advies.

Het IEP leervolgsysteem, de talentenkaart en de Plaatsingswijzer worden vanaf groep 6 door de leerkrachten met de ouders en kinderen besproken. In groep 8 wordt dit 'afgerond' met een adviesgesprek met ouders en kinderen.

Leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Ze maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Alle ouders worden op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Als ouders het niet eens zijn met het onderwijsniveau waarop hun kind wordt geplaatst, dan kunnen ze hiertegen niet in beroep gaan; ouders kunnen alleen in beroep gaan tegen het schooladvies van de basisschool.  De procedure is als volgt: Als eerste wordt de Coördinator Voortgezet Onderwijs benaderd, Monique Breeuwsma. Hierbij wordt de directeur mogelijk betrokken. Wordt er geen overeenstemming bereikt dan kunnen de ouders contact opnemen met de BMS.

  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid

Door de inrichting van de school kan elke leerling zich veilig voelen. Door de grootte van de school zijn de ochtendpauzes en lunchpauzes gescheiden. Er zijn 2 speelpleinen. De pleinwacht draagt een veiligheidshesje waardoor leerkrachten goed zichtbaar zijn.

Op onze school werken wij met de aan onze zorg toevertrouwde leerlingen aan goed onderwijs. Dat kan niet anders dan in een goede en voor iedereen veilige leef- en werkomgeving. Binnen de kaders van het veiligheidsbeleid van de Bisschop Möller Stichting is er bij ons op school een veiligheidsraad  die veiligheid en welzijn van iedereen ´bewaakt´. 

Samen

Leerlingenraad 

In het schooljaar 2012 – 2013 is een leerlingenraad opgericht met als doel de betrokkenheid van de leerlingen (en hun ouders) bij de school te verhogen, leerlingen een eigen stem en verantwoordelijkheid te geven binnen de schoolorganisatie en een beter inzicht te geven in die schoolorganisatie. Daarnaast maken de leerlingen hierdoor spelenderwijs kennis met de democratische beginselen en ondervinden de leerlingen wat realistisch en haalbaar is.  

De leerlingenraad wordt gevormd door leerlingen van de groepen 5-8. Door het vertrek van de leerlingen van de groepen 8 zal de leerlingenraad elke jaar weer aangevuld worden. Elke groep (5-8) heeft een vertegenwoordiger in de leerlingenraad. Leerlingen kunnen zich hiervoor beschikbaar stellen en worden door hun klasgenoten gekozen.

De leerlingenraad komt minstens 5 keer per schooljaar bij elkaar, steeds tussen 2 vakanties in. De data zijn opgenomen in de schooljaarplanning van de school.  

De agendapunten van de vergadering van de leerlingenraad komen: 

Van de leden van de leerlingenraad zelf, de klassenvergadering, de digitale ideeënbus, uit het team, van de ouders en de schoolleiding.

De leden van de leerlingenraad brengen in hun eigen groep verslag uit van de vergadering en over hetgeen daar besloten is. Zo is de leerlingraad zeer betrokken geweest bij de realisatie van ons 'Natuurlijk Avontuurlijk schoolplein' en de 'Tút en d'r út zône' bij onze school.  

Burgerschapskunde en sociale integratie 

-Sociale vaardigheden: vaardigheden om met anderen om te gaan. Hiervoor gebruiken wij o.a. Goed Gedaan, Mediapaspoort, de eigen ontwikkelde catechesemethode, Rots en Water, stoeispelen, het Goed Gedaan-protocol en IEP Hart en Handen. 

-Democratische vorming: het bevorderen van kennis, vaardigheden en houding. Specifiek gaat het hierbij om de staatsinrichting.  

-Basiswaarden: dat wat we als school belangrijk vinden. Die zijn natuurlijk sterk gerelateerd aan onze brede identiteit.  

Vertrouwen:

We hebben op school een open communicatie. Dit blijkt uit de korte lijnen die we hebben met de ouders en de leerlingen. In onze school spreken we over de gouden driehoek: kind, ouder, school. De Gouden Weken worden in het begin van het schooljaar ingezet om het goud wat wij als leerkrachten in handen hebben, de interactie tussen leerkracht en leerlingen, te smeden en kneden zodat er een fijne sfeer in de groep heerst. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samen
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het kader van het nieuwe toezichtskader bezocht de onderwijsinspectie onze school op 27 november 2017. ‘Ik ben heel positief over de school’ zo startte de inspecteur het gesprek waarin hij het team een terugkoppeling gaf van zijn bevindingen over de Sint Maartenschool. In dit verificatieonderzoek werden 6 standaarden beoordeeld te weten: zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, extra ondersteuning, kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording en dialoog. De onderdelen zicht op ontwikkeling en kwaliteitscultuur werden met een GOED beoordeeld terwijl de andere 4 onderdelen voldoende waren.

Sinds een aantal jaren wordt het bestuur beoordeeld door de inspectie. Zodoende hebben wij al een aantal jaren geen inspectiebezoek gehad. Binnen onze stichting wordt er gewerkt met audits. 7 juni 2023 heeft het auditteam onze school bezocht. Alle standaarden werden als voldoende beoordeeld en de standaard veiligheid zelfs als goed. 

Terug naar boven