Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groeperingsvormen
Op onze school werken we met jaargroepen. Binnen deze jaargroepen bestaan diverse ontwikkelingsniveaus. We sluiten zoveel mogelijk aan bij het niveau van het kind.
Om bepaalde kinderen nog meer maatwerk te leveren is er ook een projectgroep. In de projectgroep komen de kinderen uit diverse groepen bij elkaar en worden uitgedaagd met lessen die verder gaan dan alleen cognitieve uitdaging. Voor leerlingen die daarnaast nog meer uitdaging nodig hebben is er binnen onze stichting nog een externe plusklas.
Daarnaast hebben we ook een maakgroep (groep 5 t/m 8) voor kinderen die meer affiniteit hebben met het werken met handen.
Passend onderwijs op de Sint Maartenschool
Het schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. Hierin zijn ook onze grenzen aan de zorg omschreven. Dit document ligt ter inzage bij de directie en is bedoeld als uitgangspunt voor het aannamebeleid.
Basisondersteuning betekent voor ons op school allereerst een veilige leeromgeving voor onze kinderen, waar kinderen nieuwsgierig mogen zijn en hun mogelijkheden durven te onderzoeken. Wij stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning binnen de groep. Wij zijn in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen na elke afname van een toets en bespreken zonodig met de leerling. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het proces hoe de leerling tot een oplossing gekomen is. Op basis van de analyses wordt de aanpak voor de komende periode bepaald, vastgelegd en uitgevoerd.
Extra ondersteuning We leveren veel maatwerk maar zeker binnen Passend Onderwijs blijft dit een aandachtspunt binnen ons team: welke instructie, strategieën, hulpmiddelen en materialen kan een kind helpen om de doelen te bereiken. Voor een klein aantal leerlingen stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het ontwikkelingsperspectief wordt vastgelegd hoe we vanuit de onderwijsbehoefte van een kind aan tussendoelen kunnen werken. Ouders weten zo tijdig wat een realistisch uitstroomperspectief is. De ouders worden twee keer per jaar uitgenodigd om de resultaten en de doelen voor de volgende periode te bespreken. Het ontwikkelingsperspectief wordt ook opgesteld als de ontwikkeling niet onder de basisondersteuning valt. Dit kan al vanaf groep 1 zijn. Bij doublure of in specifieke situaties stelt de school een plan van aanpak op. Dit plan wordt in principe opgesteld voor een half jaar.
Externe deskundigheid Extern kunnen wij een beroep doen op een aantal deskundigen. Een orthopedagoog ondersteunt ons op afroep d.m.v. observaties, gesprekken met CPO (coördinator passend onderwijs), leerkrachten, ouders enzovoort. Daarbij kunnen wij ook gebruik maken van de expertise van ambulante begeleiders. De afgelopen jaren is er veel expertise aan teamleden overgedragen op het gebied van didactiek, gehoor, taalontwikkelingsstoornis, ernstige ziektes, dyslexie, motorische schrijfproblemen, gedrag, werkhouding, anderstaligen. Deze ondersteuning geeft ons handvatten om het kind verder te kunnen helpen in zijn ontwikkeling. De schoolmaatschappelijk werker heeft een coördinerende rol betreffende de sociale en maatschappelijke zorg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ten eerste zijn wij in verband met de NPO gelden vooral bezig met extra ondersteuning op het gebied van taal, lezen en rekenen voor leerlingen met achterstanden die mogelijk ontstaan zijn door de Corona perioden. Dit gebeurt zowel in als buiten de groep door onderwijsassistenten en leerkrachten.
Daarnaast richten wij ons als school op onze nieuwe methode voor voortgezet technisch lezen en op het rekenen.
Het team gaat scholingsdagen gedrag volgen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte beter te kunnen begeleiden.
Een aandachtspunt is hierbij de differentiatie in de didactische en pedagogische aanpak.
Het team zet in op scholing ter verbetering van communicatie.
Binnen de kinderopvang, peuteropvang en kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Aan dit thema worden de activiteiten gekoppeld. We volgen de ontwikkeling van de kinderen door middel van een leerlingvolgsysteem, deze wordt ook binnen de kinderopvang en peuteropvang besproken met de ouders, net zoals binnen de school. Bewegend leren is een van de speerpunten waar we veel aandacht voor hebben. Jonge kinderen vinden het nog lastig om gedurende een lange tijd stil te moeten zitten. Ook is er sprake van een warme overdracht van opvang naar school.
Het is mogelijk dat de kinderopvang of school een extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Hiervoor kan een VVE (voor- en vroegschoolse educatie) beschikking worden afgegeven door de GGD. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuteropvang, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede ontwikkeling op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en motorisch ontwikkeling. Hierbij is de taal/spraakontwikkeling een belangrijk uitgangspunt.
Dit schooljaar starten we met een pilot leerlingvolgsysteem IEP bij de groepen 1 en 2. Dit betreft zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit systeem wordt in de groepen 3 tot en met 8 al gebruikt.