IKC Sint Maarten

Plein 1455 1 8701 EW Bolsward

  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Schoolfoto van IKC Sint Maarten
  • Welkom!

Het team

Toelichting van de school

Schoolleiding: 

Directeur: Age Huitema, e-mail: age.huitema@bms-onderwijs.nl, mobiel: (06-38617002)  

Coördinator Passend Onderwijs:  Ilse Bron en Nynke van der Wal-Hooghiemstra

Coördinator stages en voortgezet onderwijs, SchoolOpleider MBO en HBO: Monique Breeuwsma-van der Zee

Coördinatoren 

  • Peuterspeelzaal, kinderopvang en groep 1 en 2: Nynke van der Wal 
  • Voor de groepen 2 tot en met 6: Ilse Bron
  • Voor de groepen 7 en 8: Nynke van der Wal 
  • Stages, VO en Opleiden in de School: Monique Breeuwsma 


Specialismen 

Coördinator passend onderwijs: Ilse Bron en Nynke van der Wal 

Taal/Leesspecialist: Samantha Postma 

Rots en Water en stoei/judospelen specialist: Wieger Bakker 

Vakleerkracht muziek: Marijke Djurrema 

Rekencoördinator: Nynke Attema

ICT-coördinator: Helga Tijmstra, Bernice Valk

Robotica/Wetenschap/Techniek: Bernice Valk, Monique Haringa

Techniekcoördinator: Annalies van der Pol 

Hoogbegaafdheidsspecialist: Femke Postma

Interne Cultuur Coördinator: Marijke Djurrema en Monique Breeuwsma

Ondersteuning & specialisten onderwijsassistenten: Doortje Boersma, Rineke Burggraaff, Sanne van der Goot, Audrey van der Wal, Jourica Hoekstra

Conciërge: Doete Stor en Anita Mensink  

Oudercommissie Kindcentrum 

Fernande Teerenstra, Shannon Huitema 

Schooladviescommissie  Mark Bakker (voorzitter), Fernande Teerenstra, Johan Kramer, Irma Botermans, Brigitte Matter, Jesmer Kuiper, Sandra Klumper en Niels Postma   

Medezeggenschapsraad Ouders: Willem Stellingwerff, Hans ten Boer en Femke Brouwer

Medezeggenschapsraad Leerkrachten: Annalies van der Pol, Nynke Attema, Marrit Hoekstra (secretaris) en Marijke Djurrema (voorzitter)

Samenstelling oudervereniging: Liesbeth Kampstra (voorzitter),  Marieke Bekema (secretaris),  Doete Stor (penningmeester),

Merel Lammers, Yvonne Boekema, Marrit Brouwer, Sandra Ursem. Vertegenwoordiger vanuit school: Nynke Reitsma  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof en/of ziekte wordt in principe de duo collega als eerste benaderd.

Is de duo collega niet beschikbaar dan wordt een van de collega's binnen het team gevraagd om tijdelijk de collega te vervangen.

Mocht dit ook niet lukken dan gaat de vraag voor inval naar het supportteam van de BMS.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groeperingsvormen

Op onze school werken we met jaargroepen. Binnen deze jaargroepen bestaan diverse ontwikkelingsniveaus. We sluiten zoveel mogelijk aan bij het niveau van het kind.

Om bepaalde kinderen nog meer maatwerk te leveren is er ook een projectgroep. In de projectgroep komen de kinderen uit diverse groepen bij elkaar en worden uitgedaagd met lessen die verder gaan dan alleen cognitieve uitdaging. Voor leerlingen die daarnaast nog meer uitdaging nodig hebben is er binnen onze stichting nog een externe plusklas.

Daarnaast hebben we ook een maakgroep (groep 5 t/m 8) voor kinderen die meer affiniteit hebben met het werken met handen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs op de Sint Maartenschool                                                 

Het schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. Hierin zijn ook onze grenzen aan de zorg omschreven. Dit document ligt ter inzage bij de directie en is bedoeld als uitgangspunt voor het aannamebeleid.

Basisondersteuning betekent voor ons op school allereerst een veilige leeromgeving voor onze kinderen, waar kinderen nieuwsgierig mogen zijn en hun mogelijkheden durven te onderzoeken. Wij stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning binnen de groep. Wij zijn in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen na elke afname van een toets en bespreken zonodig met de leerling. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het proces hoe de leerling tot een oplossing gekomen is. Op basis van de analyses wordt de aanpak voor de komende periode bepaald, vastgelegd en uitgevoerd.

Extra ondersteuning We leveren veel maatwerk maar zeker binnen Passend Onderwijs blijft dit een aandachtspunt binnen ons team: welke instructie, strategieën, hulpmiddelen en materialen kan een kind helpen om de doelen te bereiken. Voor een klein aantal leerlingen stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het ontwikkelingsperspectief wordt vastgelegd hoe we vanuit de onderwijsbehoefte van een kind aan tussendoelen kunnen werken. Ouders weten zo tijdig wat een realistisch uitstroomperspectief is. De ouders worden twee keer per jaar uitgenodigd om de resultaten en de doelen voor de volgende periode te bespreken. Het ontwikkelingsperspectief wordt ook opgesteld als de ontwikkeling niet onder de basisondersteuning valt. Dit kan al vanaf groep 1 zijn. Bij doublure of in specifieke situaties stelt de school een plan van aanpak op. Dit plan wordt in principe opgesteld voor een half jaar. 

Externe deskundigheid Extern kunnen wij een beroep doen op een aantal deskundigen. Een orthopedagoog ondersteunt ons op afroep d.m.v. observaties, gesprekken met CPO (coördinator passend onderwijs), leerkrachten, ouders enzovoort. Daarbij kunnen wij ook gebruik maken van de expertise van ambulante begeleiders. De afgelopen jaren is er veel expertise aan teamleden overgedragen op het gebied van didactiek, gehoor, taalontwikkelingsstoornis, ernstige ziektes, dyslexie, motorische schrijfproblemen, gedrag, werkhouding, anderstaligen. Deze ondersteuning geeft ons handvatten om het kind verder te kunnen helpen in zijn ontwikkeling. De schoolmaatschappelijk werker heeft een coördinerende rol betreffende de sociale en maatschappelijke zorg. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ten eerste zijn wij in verband met de NPO gelden vooral bezig met extra ondersteuning op het gebied van taal, lezen en rekenen voor leerlingen met achterstanden die mogelijk ontstaan zijn door de Corona perioden. Dit gebeurt zowel in als buiten de groep door onderwijsassistenten en leerkrachten.

Daarnaast richten wij ons als school op onze nieuwe methode voor voortgezet technisch lezen en op het rekenen.

Het team gaat scholingsdagen gedrag volgen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte beter te kunnen begeleiden.

Een aandachtspunt is hierbij de differentiatie in de didactische en pedagogische aanpak.

Het team zet in op scholing ter verbetering van communicatie.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de kinderopvang, peuteropvang en kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Aan dit thema worden de activiteiten gekoppeld. We volgen de ontwikkeling van de kinderen door middel van een leerlingvolgsysteem, deze wordt ook binnen de kinderopvang en peuteropvang besproken met de ouders, net zoals binnen de school. Bewegend leren is een van de speerpunten waar we veel aandacht voor hebben. Jonge kinderen vinden het nog lastig om gedurende een lange tijd stil te moeten zitten. Ook is er sprake van een warme overdracht van opvang naar school. 

Het is mogelijk dat de kinderopvang of school een extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Hiervoor kan een VVE (voor- en vroegschoolse educatie) beschikking worden afgegeven door de GGD. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuteropvang, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede ontwikkeling op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en motorisch ontwikkeling. Hierbij is de taal/spraakontwikkeling een belangrijk uitgangspunt.

Dit schooljaar starten we met een pilot leerlingvolgsysteem IEP bij de groepen 1 en 2. Dit betreft zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit systeem wordt in de groepen 3 tot en met 8 al gebruikt.


Terug naar boven