De Frije Fûgel

Klaas van der Meijstrjitte 30 9045 PZ Bitgummole

  • Schoolfoto van De Frije Fûgel
  • Schoolfoto van De Frije Fûgel
  • Schoolfoto van De Frije Fûgel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op deze pagina zijn alleen de uitslagen te vinden van de Martenskoalle.

Met ingang van 1 augustus 2023 is de Martenaskoalle gefuseerd met Mooitaki. Technisch is het niet mogelijk om ook deze gegevens hier weer te geven. De gegevens zijn dus niet representatief voor de leerlingen van de Frije Fûgel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd d.m.v. een observatiesysteem op basis van de tussendoelen SLO voor gecijferdheid, geletterdheid en motoriek.

In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methodeaanwijzingen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens wordt er op basis van de hiaten extra lesstof aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal.

De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling, taalverzorging. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het opstellen van het groepsplan voor de volgende periode.

De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bij groep 1 en 2 geobserveerd. Door de leerkrachten van groep 3 t/m 8 worden één maal per jaar ( november) vragenlijsten ingevuld. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden ingevuld. Natuurlijk zijn observaties, kind gesprekken en contacten met ouders onmisbaar! Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. Er zijn vier contactmomenten met ouders, waarvan twee facultatief: september(kindgesprekken), februari, april (fac.) en juli.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen en worden de leerresultaten opgeslagen in ons onderwijsvolgsysteem van DIA. We adviseren kansrijk naar het voortgezet onderwijs. Naast de score, welke we mee moeten nemen in de verwijzing, kijken we ook naar de vaardigheden, inzet en motivatie van elk kind. Op basis hier van komen we tot een wel overwogen advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Frije Fûgel is een basisschool waar kinderen uit verschillende dorpen onderwijs volgen. Onze school is dan ook een ontmoetingsplaats voor de kinderen. 

Om de kinderen goed voor te breiden op de toekomst, vinden we het belangrijk dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze opvatting is, dat wanneer kinderen goed in hun vel zitten, ze laten zien wat ze kunnen en zo tot een optimale ontwikkeling komen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Verantwoordelijkheid
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven