Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onder taal verstaan wij Nederlandse taal, technisch en begrijpend lezen en spelling.
Voor de de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode Kwink en dit heeft ook een koppeling met Burgerschap.
De Frije Fûgel is een samenwerkingsschool in Beetgumermolen. We willen zoveel mogelijk leerlingen van een passend onderwijsaanbod voorzien in een veilig pedagogisch klimaat. Het schoolgebouw is rolstoelvriendelijk en beschikt over een invalidentoilet. Binnen ons onderwijs bieden we basis ondersteuning aan en werken we intensief samen met onze ketenpartners en voorzieningen die ons onderwijs ondersteunen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Frije Fûgel heeft de ambitie om de kwaliteit van analyseren door zowel leerkracht als intern begeleider omhoog te brengen om zo te voldoen aan de kwaliteitsstandaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. Analyseren van opbrengsten op het gebied van observeren, toetsen en de gegevens uit de sociale-emotionele meetingen.
In de onderbouw staat nieuwsgierigheid en betrokkenheid centraal. Om de dit te bewerkstelligen, creëren we een uitnodigende en uitdagende omgeving. Er wordt gespeeld/ontdekt in verschillende hoeken (bijv. bouwhoek, huishoek, leeshoek, rekenhoek, luisterhoek, zand/watertafel, themahoeken) in het lokaal, op het leerplein en buiten. Er worden allerlei activiteiten gedaan die o.a. de algemene ontwikkeling, de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling bevorderen. (bijv. kringgesprekken, voorlezen, opzegversjes). Ook de voorbereidende lees-, reken- en schrijfactiviteiten (de leervoorwaarden) worden in groep 1 en 2 aangeboden in de kring en de hoeken. Het ontwikkelingsmateriaal is qua moeilijkheidsgraad geordend. We leren de kinderen zich te uiten bij de sociale-, creatieve en expressieve vakken en we besteden veel aandacht aan de motorische ontwikkeling. De grove motoriek komt bijvoorbeeld aan bod tijdens het buitenspelen, met groot ontwikkelingsmateriaal, tijdens de gymlessen en in het speellokaal. De fijne motoriek oefenen en stimuleren we bijvoorbeeld door het aanbieden van creatieve werkjes, kralenplanken, puzzels, verven, prikken en knippen. Tijdens de lessen observeert de leerkracht en vormt zich met behulp van het digikeuzebord een beeld van de leerling.