De Frije Fûgel

Klaas van der Meijstrjitte 30 9045 PZ Bitgummole

  • Schoolfoto van De Frije Fûgel
  • Schoolfoto van De Frije Fûgel
  • Schoolfoto van De Frije Fûgel

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Frije Fûgel bestaat uit de leerkrachten van de twee gefuseerde scholen Mooitaki en Martenaskoalle. Alle teamleden zijn meegegaan naar de nieuwe school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er een collega ziek is, of verlof heeft, dan wordt er geprobeerd om vervanging te regelen.  

Ook wij voelen de personeelskrapte. Het wordt steeds moelijker om invallers te vinden.

Met het team is een calamiteitenplan afgesproken als er geen invaller beschikbaar is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder taal verstaan wij Nederlandse taal, technisch en begrijpend lezen en spelling.

Voor de de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode Kwink en dit heeft ook een koppeling met Burgerschap.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Frije Fûgel is een samenwerkingsschool in Beetgumermolen. We willen zoveel mogelijk leerlingen van een passend onderwijsaanbod voorzien in een veilig pedagogisch klimaat. Het schoolgebouw is rolstoelvriendelijk en beschikt over een invalidentoilet. Binnen ons onderwijs bieden we basis ondersteuning aan en werken we intensief samen met onze ketenpartners en voorzieningen die ons onderwijs ondersteunen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Frije Fûgel heeft de ambitie om de kwaliteit van analyseren door zowel leerkracht als intern begeleider omhoog te brengen om zo te voldoen aan de kwaliteitsstandaard OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding. Analyseren van opbrengsten op het gebied van observeren, toetsen en de gegevens uit de sociale-emotionele meetingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de onderbouw staat nieuwsgierigheid en betrokkenheid centraal. Om de dit te bewerkstelligen, creëren we een uitnodigende en uitdagende omgeving. Er wordt gespeeld/ontdekt in verschillende hoeken (bijv. bouwhoek, huishoek, leeshoek, rekenhoek, luisterhoek, zand/watertafel, themahoeken) in het lokaal, op het leerplein en buiten. Er worden allerlei activiteiten gedaan die o.a. de algemene ontwikkeling, de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling bevorderen. (bijv. kringgesprekken, voorlezen, opzegversjes).  Ook de voorbereidende lees-, reken- en schrijfactiviteiten (de leervoorwaarden) worden in groep 1 en 2 aangeboden in de kring en de hoeken. Het ontwikkelingsmateriaal is qua moeilijkheidsgraad geordend. We leren de kinderen zich te uiten bij de sociale-, creatieve en expressieve vakken en we besteden veel aandacht aan de motorische ontwikkeling. De grove motoriek komt bijvoorbeeld aan bod tijdens het buitenspelen, met groot ontwikkelingsmateriaal, tijdens de gymlessen en in het speellokaal. De fijne motoriek oefenen en stimuleren we bijvoorbeeld door het aanbieden van creatieve werkjes, kralenplanken, puzzels, verven, prikken en knippen. Tijdens de lessen observeert de leerkracht en vormt zich met behulp van het digikeuzebord een beeld van de leerling.  

Terug naar boven