Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Veel vakken in de kleutertijd worden gegeven door middel van spel, spelen in de bouwhoek, de huishoek en natuurlijk ook veel buiten! Vaak lijkt het in een kleuterklas of de kleuters zo maar vrijelijk door elkaar lopen en spelen. Achter de schermen schuilt echter bij iedere activiteit een ontwikkelingsdoel, leren kleuters te werken aan een tafeltje, te luisteren in de kring. Ze leren klanken te herkennen, ontwikkelen getalbegrip. We vertellen er graag meer over tijdens een kennismakingsgesprek als u een school voor uw kind zoekt.
Dit overzicht is een indicatie, uiteraard kan daarbinnen afgeweken worden als er bijvoorbeeld een bijzonder weekproject met een thema binnen de school of binnen de klas wordt uitgevoerd. Op Wereldwijs vinden wij het van groot belang om kinderen zoveel mogelijk kennis mee te geven, en tegelijkertijd vol in te zetten op de basisvaardigheden: Rekenen, Taal en Lezen. We proberen dan ook de rijke teksten die betrekking hebben op Wereldoriëntatie ook in te zetten bij Taal en Lezen, om zo het mes aan twee kanten te laten snijden.
In schooljaar 2024-2025 continueren we onze pilot LEZEN door e-readers in te zetten in de groepen van de bovenbouw, om het lezen van kinderen te ondersteunen en kinderen te enthousiasmeren om ook thuis meer te lezen.
Snappet:
Van groep 3 tot en met groep 8 gebruiken we in de school Snappet. Snappet bestaat uit software en een tablet voor elk kind. De leerkracht geeft een instructie in de klas. Als duidelijk is dat de kinderen de instructie hebben begrepen wordt het tijd om ‘kilometers’ te maken met de geleerde kennis. Alleen door te oefenen maken de kinderen zich de stof ook eigen, alleen begrijpen is niet voldoende, je moet de stof ook kunnen toepassen. De opgaven die een kind moet maken, verschijnen één voor één op de tablet. Kinderen maken de opgaven (waarbij ze gebruik maken van hun schrift of kladblok om berekeningen of tussenstapjes te noteren) en voeren het antwoord in op de tablet. De software zorgt ervoor dat de leerkracht precies kan zien of de stof inderdaad goed is opgepakt of niet, in dat geval kan de leerkracht direct verlengde instructie geven. De kinderen hebben zelf ook heel goed inzicht in hoe ver ze zijn, welke doelen ze beheersen en aan welke doelen ze nog mogen werken. We laten het u graag zien als u vragen hebt. Om te werken met Snappet beschikken alle leerlingen over een Chromebook in de klas.
Wereldwijs heeft, net als de andere scholen binnen de Stichting Delta De Bilt, gekozen voor het ondersteuningsprofiel van de smalle zorgschool. Binnen dit profiel worden de leerlingen met de meest voorkomende basisondersteuningsbehoeften (zoals dyslexie) opgevangen in de school. Voor kinderen met een heel specifieke ondersteuningsbehoefte wordt hulp van buitenaf ingeschakeld of wordt er samen met de ouders gezocht naar een andere school die passend is. Wilt u meer weten over ons schoolondersteuningsplan? Neem dan contact met ons op.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wereldwijs beschikt drie dagen per week over een ervaren bewegingsspecialist, waardoor we ook ruimte hebben om kinderen extra te ondersteunen in de bewegingslessen, denk aan extra ondersteuning van de motoriek, maar soms ook extra ondersteuning in het samen leren sporten, fair play, verliezen, zelfvertrouwen, kortom alles dat hoort bij bewegingsonderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.