Rooms Katholieke Basisschool St Theresia

Gregoriuslaan 4 3723 KR Bilthoven

  • Onze school ligt aan het Biltse Meertje, een open vlakte aan de westzijde van de school, in een bosrijke omgeving.
  • Ons kleuterplein met extra veel speeltoestellen dankzij ouderdonaties.
  • Onze centrale ruimte in de school met een professioneel theater.
  • De leerlingen van de groepen 6 en 8 voeren jaarlijks een musical op. Groep 6 de kerstmusical, groep 8 de eindmusical.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege het Corona-virus is de eindtoets van schooljaar 2019-2020 niet afgenomen en daarmee ook niet in het gemiddelde verwerkt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De analyse van de tussenresultaten helpen ons bij het kritisch kijken naar ons onderwijs. Doen wij het goede en doen wij wat we doen ook goed? Zicht op onderwijsresultaten houdt ons scherp in het beredeneerd aanbod.

Wij werken met het LOVS van de Cito, evalueren en plannen cyclisch, waarbij we twee toetsperiodes per leerjaar hanteren en drie gespreksmomenten inroosteren waarin we inzoomen op de plannen en de voortgang van individuele kinderen én de groep als geheel.

De kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen twee keer per jaar een rapport. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen een pre-advies. Dit advies geeft aan hoe de leerling er op dat moment voor staat. De leerling kan nu gericht kijken naar scholen die aansluiten bij het advies. Ter voorbereiding op het gesprek gaan de leerkrachten van groep 7, de kwaliteitscoördinatoren (intern begeleiders) en directie in gesprek. Zo dragen we zorg voor een passend advies voor de leerling welke onderbouwd is op basis van meerdere aspecten zoals werkhouding, inzet, resultaten op Cito toetsen, methodetoetsen, motivatie en huiswerk. Tevens benoemt de leerkracht de aandachtspunten. De onderbouwing van het pre-advies wordt besproken tijdens een gesprek met leerling en ouders. In groep 8 herhalen wij dit proces om te komen tot een definitief schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen graag naar school toe willen komen. Daartoe werken we ook op sociaal-emotioneel gebied volgens onze kernwaarden: Samen, Creativiteit, Ontplooiing, Plezier en Eigenaarschap. Daarnaast zijn veiligheid voor ieder kind en vertrouwen in jezelf en elkaar erg belangrijk. 

We nemen kinderen graag mee in de besluitvorming over schoolse zaken. Dit gebeurt in de leerlingenraad. Vanuit de Vreedzame School is een deel van de kinderen opgeleid tot mediator om onenigheden op het schoolplein te helpen uitpraten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Plezier
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven