Daltonschool De Schatkamer

Akkerhof 1 8256 BK Biddinghuizen

  • Schoolfoto van Daltonschool De Schatkamer
  • Schoolfoto van Daltonschool De Schatkamer
  • Schoolfoto van Daltonschool De Schatkamer
  • Schoolfoto van Daltonschool De Schatkamer
  • Schoolfoto van Daltonschool De Schatkamer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling de kinderen doormaken, neemt de school op vastgestelde momenten (opgenomen in de onderwijskalender) toetsen of evaluaties af. Deze geven inzicht in zowel de cognitieve ontwikkeling als de sociaal-emotionele ontwikkeling. We evalueren de resultaten en stellen ons aanbod, begeleiding, ondersteuning en interventies aan op de (onderwijs)behoeften van de kinderen.

Vanaf de kleuters wordt de ontwikkeling van het kind in de gaten gehouden aan de hand van BOSOS (leerlingvolgsysteem). Het systeem houdt digitaal bij hoe de kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht krijgt een signaal wanneer hij/zij een kind moet toetsen op verschillende ontwikkelingsgebieden. De leerkracht voert de resultaten in en het systeem geeft aan of het kind voldoende is gegroeid en of hij/zij extra begeleiding of uitdaging nodig heeft. BOSOS is gekoppeld aan Parnassys (leerlingvolsysteem).

Vanaf groep 3 tot groep 8 worden alle gegevens bijgehouden in Parnassys. Na elk thema/methode worden er methodische toetsen afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in het levendgroepsoverzicht in de klas. Dit is een overzicht waarop te zien is hoe een kind zich ontwikkeld en of hij/zij extra ondersteuning/begeleiding nodig heeft. Daarbij wordt gekeken of er een ontwikkelplan moet worden opgesteld, indien er langdurige begeleiding nodig is. Dit kan op één of meerdere onderwijsgebieden. 

Daarnaast wordt vanaf groep 3 t/m groep 8 tweemaal per jaar de LVS IEP afgenomen. Aan het eind van groep 8 wordt de eindtoets IEP afgenomen. Na de IEP analyseren we de resultaten op school, groep en kindniveau en stellen we onze ontwikkelplannen bij passend bij de onderwijsbehoeften. 

Tevens vinden we het belangrijk dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen bijgehouden wordt. Drie keer per jaar vullen de kinderen via LVS IEP de onderdelen hoofd,hard en handen in. We bespreken deze uitkomsten tijdens de ontwikkelgesprekken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 zal er rond januari een adviesgesprek plaatsvinden met de ouders en het kind. Hierin adviseren de leerkrachten het niveau voor het voortgezet onderwijs. Dit is een voorlopig advies, maar kan n.a.v. de doorstroomtoets nog omhoog worden bijgesteld. In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Zodra de uitslagen bekend zijn, wordt het advies definitief. Daarna schrijven de ouders hun kind in op de middelbare school. Het hele jaar besteden de leerkrachten aandacht aan het voortgezet onderwijs. Ten slotte wordt de bassischoolperiode afgesloten met een musical of film. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren gedurende hun schoolperiode competenties en vaardigheden die nodig zijn om in verschillende situaties op een goede manier om te gaan met elkaar en keuzes te maken. De vaardigheden samenwerken, conflicten oplossen en zelfverantwoordelijkheid spelen hierbij een belangrijke rol. De sociale competenties dragen bij aan een positieve, fijne en veilige sfeer op school. 

Visie van de school

Binnen de school vinden we het belangrijk dat ieder kind wordt gezien en iedereen mag zijn wie hij/zij wil zijn ongeacht achtergrond. Hiervoor is het belangrijk dat we elkaar leren kennen en daarbij onze eigen identiteit ontwikkelen.

Om een eigen identiteit te kunnen ontwikkelen zijn er drie basisbehoeften die daarbij belangrijk zijn. Een goede relatie zorgt ervoor dat een ieder zich fijn en veilig voelt. De sociale verbondenheid is daarom erg belangrijk. Daarnaast is het van belang dat een kind competent is, hij/zij kan zijn of haar eigen taken uitvoeren. Ten slotte speelt autonomie een belangrijk rol om je eigen ´ik´ te ontdekken en vorm te geven. Wanneer je jezelf kent en herkent kan je je eigen keuzes maken. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven