Montessori Basisschool

Laan van Blois 100 1943 MN Beverwijk

Achter de school onze eigen school-/moestuin.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten zijn gedurende het schooljaar soms afwezig door ziekte, verlof of scholingsactiviteiten. Tijdens hun afwezigheid neemt, indien mogelijk, een andere leerkracht de lessen over. Wij hebben extra personeel om in vervanging te voorzien. Desondanks lukt het ons niet altijd om een vervangende leerkracht in te zetten, het lerarentekort treft ons ook. Als er geen leerkracht beschikbaar is, volgen wij onderstaand stappenplan:

- We vragen de duo-collega om extra te werken voor de eigen klas; 

- De groep leerlingen wordt verdeeld over andere groepen, bij voorkeur van dezelfde bouw;

- Een leraarondersteuner of onderwijsassistent houdt toezicht, nadat een leerkracht van een andere groep de instructie heeft gegeven;

- Een lio-stagiair (leerkracht in opleiding) neemt de groep over en wordt ondersteund door de leerkrachten uit zelfde bouw.

Als bovenstaande stappen niet voorhanden zijn, dan zullen wij u informeren dat u uw kind een of meerdere dagen niet naar school kunt brengen. Wij geven per jaar een aantal lesuren meer dan het wettelijke minimum. Hierdoor is het zeer onwaarschijnlijk dat uw kind op jaarbasis te weinig onderwijs aangeboden krijgt en niet voldoet aan de leerplichtwet.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben vakleerkrachten voor gymnastiek, drama en muziek. Wij werken met de volgende combinatiegroepen:

Onderbouw 4 combinatiegroepen 1 en 2

Middenbouw 4 combinatiegroepen  3, 4 en 5

Bovenbouw 4 combinatiegroepen 6, 7 en 8

Kinderen vanaf 2,5 jaar zijn van harte welkom op onze Montessori Peuterspeelzaal die ook in ons schoolgebouw aan de Laan van Blois 100 te Beverwijk is gehuisvest. Openingstijden ma t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30. Bij voldoende interesse/aanmeldingen dinsdag en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra begeleiding:

Het kan gebeuren dat een leerling de leerstof  op niveau van de groep waarin hij of zij zit niet voldoende beheerst. Dat kan met allerlei factoren te maken hebben. Capaciteiten en omstandigheden van leerlingen zijn immers verschillend. Het betekent dat de leerkracht goed moet kunnen omgaan met de verschillen in de groep. Dit is een een voortdurend punt van aandacht en hiervoor wordt regelmatig bijgeschoold. Wij bieden in de heterogene groepen leerstof op alle niveaus binnen de groep aan. Als een leerling afwijkt van het niveau van de groep stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een handelingsplan op. Ouders worden hierin altijd meegenomen en op de hoogte gesteld van de hulp die wij geven. De samenwerking met de ouders is van groot belang. Misschien kunt u thuis ook meehelpen. De school tracht iedere leerling zich, binnen zijn/haar mogelijkheden, optimaal te laten ontwikkelen.

Voortgangsregistratie:

Als basis voor extra hulp/zorg aan de leerlingen werkt de Beverwijkse Montessorischool met een zogenaamd leerlingvolgsysteem. Tweemaal per jaar worden de kinderen van groep 3 tot en met 8 getoetst. Dit gebeurt met de Iep midden- en eindtoetsen.  De leerkrachten analyseren de resultaten van de groep. Hierna volgt een bouwanalyse de schoolanalyse. Dit wordt afgezet tegen de gestelde doelen, het landelijk gemiddelde en besproken met het team. Zo toetsen wij de kwaliteit van het onderwijs en stellen onze doelen voor de komende periode.  

Voor rekenen werken we met methodegeboden toetsen in midden- en bovenbouw. Deze toetsen worden 6x per jaar afgenomen. De resultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd. De resultaten worden besproken in het team. Op basis van de analyse worden de plannen en doelen voor de nieuwe periode (6 weken) vastgesteld. Voor lezen werken we met VNL lezen en volgen we de kinderen door middel van de avi en dmt toetsen minimaal 2 tot 3x per jaar. Spelling en begrijpend lezen toetsen we met de landelijke Iep toetsen 2x per jaar. Resultaten worden in de bouw en in het team besproken. Naar aanleiding van de resultaten en analyses worden de nieuwe plannen/doelen opgesteld voor de volgende periode. De ouders krijgen tijdens de oudergesprekken inzage in de resultaten.

Als kinderen afwijkende toetsen (ander niveau dan de groep waarin hij/zij zit) moeten maken doordat zij een eigen leerlijn volgen wordt dit in overleg met de intern begeleider afgenomen.

Indien de reguliere toetsen niet voldoende inzicht geven op bepaalde problemen in de leerstof kunnen aanvullende toetsen afgenomen worden. Deze worden afgenomen door de intern begeleider en altijd in overleg met ouders en leerkrachten.Indien er nog niet voldoende informatie beschikbaar is binnen de school over eventuele leerstoornissen of bij sociaal emotionele problemen, nemen wij contact op met externe instanties voor advies.

Hoogbegaafde leerlingen:

Leerlingen die meer kunnen, kunnen gebruik maken van het extra aanbod op de Beverwijkse Montessorischool. Hiervoor werken wij met Levelwerk. Een kindvriendelijke leerlijn voor hoogbegaafdheid. Het is een doorlopende leerlijn van groep 3 t/m 8. Levelwerk staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een gecompacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: Levelwerk. Het levelwerk wordt tijdens een vast dagdeel per week aangeboden en begeleid door de intern begeleider. 

Verlengen:

Af en toe komt het voor dat alle extra inzet onvoldoende effect heeft en de cognitieve en/of de sociaal emotionele ontwikkeling achterblijft. Soms nemen wij dan in overleg met de ouders het besluit uw kind een jaar te laten verlengen. Het kan ook zijn, dat een kind met een bepaald vak een aangepast programma heeft.  Zo'n leerling haalt dan op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool. We werken dan met een eigen leerlijn die aansluit op het voorgezet onderwijs. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven ons ontwikkelen op verschillende gebieden om onze leerlingen nog beter te kunnen begeleiden. Het team wordt continu bijgeschoold middels de studiedagen en individuele scholing. Dit jaar staan onze studiedagen in teken van rekenen, taal, IEP en Inzichtelijk de volgsystemen voor respectievelijk groep 3 tot en met 8 en groepen 1/2, technieklessen, muziek en Gezonde School.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind. Kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)/peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Montessori Peutercentrum en Stichting Welzijn. De peuterspeelzaal is gehuisvest in een mooi lokaal in onze school.

Terug naar boven