Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben vakleerkrachten voor gymnastiek, drama en muziek. Wij werken met de volgende combinatiegroepen:
Onderbouw 4 combinatiegroepen 1 en 2
Middenbouw 4 combinatiegroepen 3, 4 en 5
Bovenbouw 4 combinatiegroepen 6, 7 en 8
Kinderen vanaf 2,5 jaar zijn van harte welkom op onze Montessori Peuterspeelzaal die ook in ons schoolgebouw aan de Laan van Blois 100 te Beverwijk is gehuisvest. Openingstijden ma t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30. Bij voldoende interesse/aanmeldingen dinsdag en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur.
Extra begeleiding:
Het kan gebeuren dat een leerling de leerstof op niveau van de groep waarin hij of zij zit niet voldoende beheerst. Dat kan met allerlei factoren te maken hebben. Capaciteiten en omstandigheden van leerlingen zijn immers verschillend. Het betekent dat de leerkracht goed moet kunnen omgaan met de verschillen in de groep. Dit is een een voortdurend punt van aandacht en hiervoor wordt regelmatig bijgeschoold. Wij bieden in de heterogene groepen leerstof op alle niveaus binnen de groep aan. Als een leerling afwijkt van het niveau van de groep stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een handelingsplan op. Ouders worden hierin altijd meegenomen en op de hoogte gesteld van de hulp die wij geven. De samenwerking met de ouders is van groot belang. Misschien kunt u thuis ook meehelpen. De school tracht iedere leerling zich, binnen zijn/haar mogelijkheden, optimaal te laten ontwikkelen.
Voortgangsregistratie:
Als basis voor extra hulp/zorg aan de leerlingen werkt de Beverwijkse Montessorischool met een zogenaamd leerlingvolgsysteem. Tweemaal per jaar worden de kinderen van groep 3 tot en met 8 getoetst. Dit gebeurt met de Iep midden- en eindtoetsen. De leerkrachten analyseren de resultaten van de groep. Hierna volgt een bouwanalyse de schoolanalyse. Dit wordt afgezet tegen de gestelde doelen, het landelijk gemiddelde en besproken met het team. Zo toetsen wij de kwaliteit van het onderwijs en stellen onze doelen voor de komende periode.
Voor rekenen werken we met methodegeboden toetsen in midden- en bovenbouw. Deze toetsen worden 6x per jaar afgenomen. De resultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd. De resultaten worden besproken in het team. Op basis van de analyse worden de plannen en doelen voor de nieuwe periode (6 weken) vastgesteld. Voor lezen werken we met VNL lezen en volgen we de kinderen door middel van de avi en dmt toetsen minimaal 2 tot 3x per jaar. Spelling en begrijpend lezen toetsen we met de landelijke Iep toetsen 2x per jaar. Resultaten worden in de bouw en in het team besproken. Naar aanleiding van de resultaten en analyses worden de nieuwe plannen/doelen opgesteld voor de volgende periode. De ouders krijgen tijdens de oudergesprekken inzage in de resultaten.
Als kinderen afwijkende toetsen (ander niveau dan de groep waarin hij/zij zit) moeten maken doordat zij een eigen leerlijn volgen wordt dit in overleg met de intern begeleider afgenomen.
Indien de reguliere toetsen niet voldoende inzicht geven op bepaalde problemen in de leerstof kunnen aanvullende toetsen afgenomen worden. Deze worden afgenomen door de intern begeleider en altijd in overleg met ouders en leerkrachten.Indien er nog niet voldoende informatie beschikbaar is binnen de school over eventuele leerstoornissen of bij sociaal emotionele problemen, nemen wij contact op met externe instanties voor advies.
Hoogbegaafde leerlingen:
Leerlingen die meer kunnen, kunnen gebruik maken van het extra aanbod op de Beverwijkse Montessorischool. Hiervoor werken wij met Levelwerk. Een kindvriendelijke leerlijn voor hoogbegaafdheid. Het is een doorlopende leerlijn van groep 3 t/m 8. Levelwerk staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een gecompacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: Levelwerk. Het levelwerk wordt tijdens een vast dagdeel per week aangeboden en begeleid door de intern begeleider.
Verlengen:
Af en toe komt het voor dat alle extra inzet onvoldoende effect heeft en de cognitieve en/of de sociaal emotionele ontwikkeling achterblijft. Soms nemen wij dan in overleg met de ouders het besluit uw kind een jaar te laten verlengen. Het kan ook zijn, dat een kind met een bepaald vak een aangepast programma heeft. Zo'n leerling haalt dan op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool. We werken dan met een eigen leerlijn die aansluit op het voorgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij blijven ons ontwikkelen op verschillende gebieden om onze leerlingen nog beter te kunnen begeleiden. Het team wordt continu bijgeschoold middels de studiedagen en individuele scholing. Dit jaar staan onze studiedagen in teken van rekenen, taal, IEP en Inzichtelijk de volgsystemen voor respectievelijk groep 3 tot en met 8 en groepen 1/2, technieklessen, muziek en Gezonde School.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind. Kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE)/peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Montessori Peutercentrum en Stichting Welzijn. De peuterspeelzaal is gehuisvest in een mooi lokaal in onze school.