Montessori Basisschool

Laan van Blois 100 1943 MN Beverwijk

Achter de school onze eigen school-/moestuin.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Er wordt bij de Montessorischool de NIO-toets afgenomen in oktober en de IEP eindtoets in april/mei. De uitslagen hiervan worden gecombineerd met de toetsgegevens van groep 3 tot en met 8 en kwaliteiten van ieder kind. Dit is de basis voor het geven van een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs. De lEP landelijke eindtoets die is afgenomen in 2023 en waaraan alle achtste groepers hebben deelgenomen, is zeer succesvol verlopen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gebruikt om het onderwijs af te stemmen op de leerbehoefte van de leerlingen. Twee keer per jaar maken de leerlingen de LOVS toetsen van Cito. We bekijken halfjaarlijks de behaalde resultaten heel kritisch voor de school, per bouw, per groep en per leerling. Indien de analyses van de resultaten dit aangeven passen wij ons aanbod aan op het betreffende leergebied. Voor het schooljaar 2021-2022 betekent dit dat wij doorgaan met verdieping van ons rekenonderwijs en wij begrijpend lezen als speerpunt gaan aanpakken. 

Wij blijven kritisch kijken naar de trends die ons opvallen. Het aanbod van de kinderen die boven het gemiddelde presteren is voor ons ook een aandachtspunt. Naast de differentiatie in ons aanbod, bieden wij steeds meer aan om de doorgroei van deze kinderen te begeleiden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een gefundeerd advies bij verwijzing naar het voortgezet onderwijs hanteert de Beverwijkse Montessorischool een toetsingsprocedure. Wij nemen de NIO toets (= een intelligentietest) en de IEP eindtoets af. Vanaf groep 3 tot en met 8 worden de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem(LVS) ingezet. Dit gebeurt twee keer per jaar, een midden(halverwege het schooljaar) en een eindtoets(voor de zomervakantie). Zo kunnen wij de cognitieve ontwikkeling van de kinderen over een langere periode volgen en toetsen we het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen. De opbrengsten van het IEP LVS gebruikt de school om de individuele leerling goed te kunnen begeleiden maar ook als trendanalyse van de school. Passen de gemiddelde ontwikkelingsscores bij de ambitie van de school, in hoeverre zijn de leerlingen op weg naar het streefniveau van eind groep 8, wat gaat er goed en waar kan het beter? Via het onderdeel "Hart en Handen" in het IEP LVS krijgen wij zicht op de sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met andere om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om de kernwaarden verantwoordelijkheid, veiligheid en respect. Het team van de Beverwijkse Montessorischool wil dat kinderen een fijne schooltijd beleven en zich thuis voelen. We proberen dit te bereiken door schoolbreed gedrags- en schoolregels te hanteren. Het gaat om een goede sfeer waar persoonlijke aandacht is voor iedereen. De school is een plek waar kinderen en ouders met plezier komen. Het pedagogisch klimaat verschaft duidelijkheid, veiligheid en geeft verantwoordelijkheid waardoor kinderen tot leren komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Minstens 1 keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. In maart 2022 heeft de inspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek de Beverwijkse Montessorischool bezocht. Het bestuur van de Beverwijkse Montessorischool is blij met de bevindingen van de inspectie. In het rapport valt te lezen dat er veel goed gaat, dat het op een paar onderdelen beter kan en dat 2 dingen beter moeten de zogenaamde herstelopdrachten. Aan beide herstelopdrachten is in juni 2022 voldaan. Het bezoek heeft plaatsgevonden volgens de meest recente inspectiekaders. Fijn om te lezen dat de Beverwijkse Montessorischool gedegen onderwijs geeft in een voor leerlingen en medewerkers veilige omgeving. De school werkt volgens een heldere en breed gedeelde visie op onderwijs en op de kwaliteit van het onderwijs. Het doet dat in een kwaliteitscultuur  waarin verantwoordelijkheden op verschillende niveaus zijn belegd. Er wordt cyclisch gewerkt om te bepalen of de gestelde doelen worden behaald. Er worden complimenten uitgedeeld aan het hechte team, het deugdelijke financiële beheer, de wijze waarop de stichting Beverwijkse Montessorischool een rol neemt in de samenwerking met scholen en besturen in de regio en de rol van de directeur bestuurders die in staat zijn de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. 

Terug naar boven