Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs dat op de Wilgeroos gegeven wordt, gaat uit van het leerstofjaarklassensysteem (kinderen zijn op leeftijd ingedeeld). De leerstof is over deze jaarklassen verdeeld. Het lesaanbod in de groepen heeft een standaard basisniveau. Dit niveau is gericht op de einddoelen van groep 8, met daarbij weloverwogen tussendoelen.
Naast onderwijs op maat op groepsniveau bieden wij als school ook de mogelijkheid om onderwijs op maat te bieden op individueel niveau. Voorbeeld: Kinderen die moeite hebben met rekenen volgen (met toestemming van de ouders) de rekenles in een groep lager. Kinderen die heel makkelijk door de leerstof gaan worden uitgenodigd op het Studieplein waar een leerkracht de meerkunners ondersteunt. Samen met de zorgcoördinator, leerkracht, kind en ouders gaan we altijd op zoek naar dat wat het kind nodig heeft om optimaal te kunnen ontwikkelen.
Onderwijs op maat ook mogelijk gemaakt door:
- de inzet van het computerprogramma Snappet. Dit programma past zich aan aan het niveau van het kind
- inzet van specialisten die naast de dagen die zij op de groep werken ook dagen of dagdelen buiten de groep werken.
Groep 1 en groep 2
Muziekles van een vakdocent (Hallo Muziek)Het dagprogramma van de kleuters ziet er wat anders uit dan dat van de andere groepen. Er ligt veel nadruk op het spelend-, bewegend- en zelf ontdekkend leren. In het leren worden tal van dingen ontdekt die belangrijk zijn voor de cognitieve, de sociale en de emotionele ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat de jonge kinderen nog wel kind kunnen blijven. Toch stellen wij specifieke doelen. Het spelend leren geeft ons de mogelijkheid de kinderen op gestuurde wijze te laten spelen, zonder daarbij de gestelde doelen uit het oog te verliezen.
In groep 1 ligt de nadruk op spelend-, bewegend- en zelf-ontdekkend leren.
In groep 2 verliezen we het spelend-, bewegend- en zelf-ontdekkend leren niet uit het oog, maar is er ook ruimte om dieper op de lesstof in te gaan en zo de overgang naar groep 3 soepel te laten verlopen.
In de groepen 1en 2 observeren en registeren de leerkrachten de ontwikkelingen van de kinderen. Zij zetten acties uit n.a.v. deze ontwikkelingen, zodat er direct ingespeeld kan worden op dat wat de onderwijsbehoefte van het kind is. In de kleutergroepen kunt u zien dat de kinderen al actief bezig zijn met het aanleren van letters en cijfers. Het werken in kleine kringen (circuitonderwijs) maakt het mogelijk onderwijs op maat aan te bieden; opgedane kennis wordt op deze wijze gedeeld, ervaren en/of geoefend in de 'praktijk'.
Groep 3
Muziekles van een vakdocent (Hallo Muziek)Vanaf schooljaar 2022-2023 muziekles van een vakdocent. Vanuit Hallo Muziek
In groep 3 maakt het spelen plaats voor meer bewust leren. Het leren lezen krijgt een vervolg. Vooral in de eerste maanden zal daar veel nadruk op liggen. Als kinderen leren lezen gaat er een wereld voor hen open. Dit is geweldig om te zien! Er wordt gewerkt met de methode Lijn 3. Ook het rekenen krijgt vorm. Het tellen verandert in het maken van sommen. De methode Wereld in Getallen biedt de kinderen aan de hand van herkenbare situaties de benodigde rekenvaardigheden aan. De kinderen leren schrijven. Eerst met een potlood (in de loop van groep 4 wordt het potlood vervangen door een rollerbalpen). Voor schrijven gebruiken we de methode Klinkers. De kinderen werken hierbij in schriften die nauwkeurig aangeven hoe er het beste geschreven kan worden. Bewegingsonderwijs vindt niet meer plaats in het buurthuis. De kinderen gymmen vanaf nu in een grote gymzaal aan de Elzenlaan. Als de kinderen naar groep 3 gaan, wordt er nog steeds regelmatig getekend en geknutseld. Alleen is het dan een onderdeel van het vak ‘beeldende vorming’.
De leerkrachten in groep 3 zetten met regelmaat de onderwijsorganisatie 'circuitonderwijs' in. Deze vorm van onderwijs maakt dat het geleerde wordt gedeeld, ervaren en/of geoefend in de praktijk.
Vanaf groep 3 wordt gewerkt met Faqta onze methode voor geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, kunst en cultuur, wetenschap, mens en samenleving en talent. Voor meer informatie verwijs ik u naar onze website: www.wilgeroos.nl
Groep 4
Muziekles van een vakdocent (Hallo Muziek)
In groep 4 wordt het rekenen, taal en lezen weer wat moeilijker, maar ook het schrijven gaat een stukje sneller. De tafels van vermenigvuldiging komen aan bod, waarvoor thuis ook geoefend moet worden. Voor technisch lezen gebruiken we de methode Station Zuid. Hoewel de nadruk nog ligt op technisch lezen doet begrijpend lezen voorzichtig zijn intrede. Aan de hand van teksten uit de taalmethode Taal Actief wordt eens per week een leesstrategie behandeld. De leerkracht doet voor op welke manier een tekst moet worden gelezen, dit noemen we modellen. Modellen is een belangrijk onderdeel van begrijpend lezen. Tot en met groep 8 is dit een vast onderdeel van de aanpak bij begrijpend lezen.
Groep 5
Muziekles van een vakdocent (Hallo Muziek); dit jaar gitaar en harp.
Vanaf groep 5 zijn alle schoolvakken in het weekprogramma te vinden. Rekenen en taal worden verder uitgediept.
Groep 6
Muziekles van een vakdocent (Hallo Muziek); dit jaar gitaar en harp.
In groep 6 gaat de ontwikkeling verder. Af en toe krijgen de leerlingen huiswerk mee. Wij raden de ouder(s) aan om dit huiswerk goed te begeleiden, zodat de kinderen een goede leerhouding wordt aangeleerd.
Groep 7
Vanaf schooljaar 2022-2023 muziek vanuit 123Zing
Specifiek voor groep 7 is het verkeersexamen.
Wekelijks krijgen de kinderen huiswerk mee.
Groep 8
Vanaf schooljaar 2022-2023 muziek vanuit 123Zing
Het laatste jaar van de basisschool. In dit jaar beslissen ouder(s) en school naar welke vervolgschool uw kind gaat. U krijgt in dat jaar informatie over welke testen hierbij gebruikt worden en hoe de procedure richting voortgezet onderwijs werkt. De vakken die gegeven worden in groep 7 worden in groep 8 voortgezet, uiteraard op het niveau dat past bij groep 8. In groep 8 doen de kinderen meerdere activiteiten die speciaal gericht zijn op groep 8. Zo gaan ze op schoolbezoek bij het voortgezet onderwijs en krijgen ze voorlichting over vuurwerk van bureau HALT. U leest op diverse plaatsen in deze gids meer over de specifieke zaken rond het einde van de basisschool. In groep 8 gaan de kinderen op schoolkamp en wordt er gewerkt aan de afscheidsavond. We mogen ze dan ontzettend veel geluk en succes toewensen op hun nieuwe school.
Onderwijstijd
Voor het basisonderwijs geldt dat iedere school minimaal 7520 uren les moet geven, gerekend over acht schooljaren. De verdere inrichting van lestijd over de afzonderlijke leerjaren is door de wetgever vrijgelaten, de scholen kunnen hierover zelf beslissen.
Per schoolweek zijn 25 lesuren ingeroosterd. Op onze school krijgen de leerlingen iedere dag 5 uur les (plus drie kwartier lunchpauze).
Vervanging bij afwezigheid en noodplan
Leerkrachten zijn gedurende het schooljaar soms afwezig door ziekte, verlof of scholingsactiviteiten. Tijdens hun afwezigheid neemt een andere leerkracht de lessen over. Iedere school heeft extra personeel om in vervanging te voorzien. Desondanks lukt het ons niet altijd om een vervangende leerkracht in te zetten, het lerarentekort treft ons ook. Als er geen leerkracht beschikbaar is, volgen wij onderstaand stappenplan:
- De groep leerlingen wordt verdeeld over andere groepen;
- Een leraarondersteuner of onderwijsassistent houdt toezicht, nadat een leerkracht van een andere groep de instructie heeft gegeven (twee groepen werken samen);
- Een leraar in opleiding (LIO) neemt de groep over, de dag wordt met hem/haar voorbereid en nabesproken.
Als deze maatregelen ook niet (meer) voorhanden zijn, dan zullen wij u informeren dat u uw kind een of meerdere dagen niet naar school kunt brengen.
In het Schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft.
Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
We werken samen met diverse specialisten uit het Samenwerkingsverband en diverse andere partijen.
Wanneer nodig huren we specialisten in.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer informatie over de ontwikkelingen op het gebied van het toekomstige aanbod vindt u in ons Schoolplan
Onze school biedt extra aanbod aan het jonge kind. Dit doen we met de partners binnen ons Kindcentrum: buitenschoolse opvang in ons gebouw (BSO De Regenboog), voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in samenwerking met peuterspeelzaal Dribbel (Dribbel – Peutercentra Beverwijk)
Het aanbod van VVE-thuis wordt gecoördineerd door twee gecertificeerde leerkrachten.