Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten in het onderwijsproces worden verkregen door methode gebonden toetsen en de midden- en eindtoetsen van CITO.
De methode gebonden toetsen worden afgenomen na ieder blok van het vakgebied. Hierbij kan de leerkracht direct anticiperen op de resultaten.
De resultaten van de CITO toetsen geven een duidelijke lijn aan in de ontwikkeling van de leerling, het zgn. leerling volg systeem (LVS).
De analyses van de resultaten worden verwerkt in een groepsoverzicht. Hierbij spelen de observaties van de leerkracht uiteraard ook een belangrijke rol. In deze overzichten worden de pedagogische en didactische behoeften van de leerling opgenomen.
N.a.v. de groepsoverzichten worden de groepsplannen gemaakt voor de vier basisvakken: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. De leerlingen worden per vakgebied ingedeeld in drie niveaugroepen: aanpak 3 (sterke leerlingen), aanpak 2 (gemiddelde leerling) en aanpak 1 (zorgleerlingen). In het groepsplan zijn de pedagogische behoeftes van leerlingen opgenomen en staat vermeld op welke gebieden de leerlingen extra aandacht nodig hebben of extra uitdaging krijgen.
De tussenresultaten van alle toetsen, de Entreetoets in groep 7 en de CITO eindtoets (het LVS) geven een duidelijke indicatie naar welke vorm van voortgezet onderwijs de leerlingen kunnen gaan. Op deze gegevens, samen met de observaties van de leerkracht rond de werkhouding, baseert de leerkracht het advies van de leerling voor de vorm van voortgezet onderwijs. Uiteraard is er ook overleg met de leerkrachten van groep 6 en 7.
Wanneer uw kind in groep 8 zit, adviseren de groepsleerkracht en de directie, na overleg met andere teamleden, over de meest geschikte vorm van onderwijs na de basisschool. Dit schooladvies is gebaseerd op de kennis en de ervaring die de basisschool met uw kind gedurende de schoolloopbaan heeft opgedaan. Het schooladvies wordt u schriftelijk in januari overhandigd. U wordt voor een oudergesprek uitgenodigd waarin de groepsleerkracht het advies zal toelichten. Op onze school maken wij gebruik van de Route 8 Eindtoets. De resultaten van deze toets geven de ouders door aan de school van het voortgezet onderwijs waar de keuze op gevallen is. Over de procedure rond de overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs en de Route 8 toets worden de ouders op een ouderavond geïnformeerd. U als ouder bepaalt bij welke school u uw kind aanmeldt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociaalemotionele ontwikkeling
Hieronder verstaan wij het ontwikkelen van relaties met andere mensen, het leren omgaan met de gevoelens, gedachten en vaardigheden die deze relaties betreffen. Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft twee kanten, namelijk vertrouwen in de ander en vertrouwen in jezelf. Wij willen door een systematische aanbieding van sociaal-emotionele ‘situaties’ het kind helpen beide kanten in evenwicht te ontwikkelen. Regelmatig wordt gebruikgemaakt van de methode Klasbouwers. Hier krijgen de leerlingen groepsopdrachtengericht op de verbetering van het sociaal-emotionele gedrag van de groep. Ook worden zgn. Soemo-kaarten gebruikt. Dat zijn kaarten met activiteiten op sociaal-emotioneel gebied.
In het schooljaar 2018-2019 starten wij met KIVA, een manier van benaderen, waarbij naast de lessen sociale vaardigheden een zorgteam klaar staat om leerlingen bij te staan.
Tevens is er aan de school een sociaal maatschappelijk medewerkster verbonden.
De inspectie heeft op 9 juni 2015 een afrondend inspectiebezoek afgenomen op de Wilgenhoek.
Hierbij sprak de inspectie zijn waardering uit voor de enorme sprong die de school gemaakt heeft.
De inspectie heeft derhalve besloten de Wilgenhoek een basisarrangement te geven. Dit betekent dat wij niet meer aangemerkt worden als zwakke school en niet meer onder toezicht staan van de inspectie. Het inspectierapport zal binnenkort gepubliceerd worden.
De resultaten van de CITO Eindtoets zijn voldoende. De tussenresultaten van de middentoetsen liggen in alle groepen en bij alle vakken op tot ruim boven het landelijk gemiddelde. Ook de Entree toets in groep 7 geeft een boven landelijk gemiddelde te zien.
De inspectie heeft in de groepen uitdagende lessen gezien, waarbij de leerlingen actief deelnamen aan de les. Er werd gebruik gemaakt van diverse coöperatieve werkvormen en materialen. Zij zagen een levendige school, waar de leerlingen op verschillende niveaus begeleid werden. De informatie in de groepsplannen zagen zij duidelijk terug in de lessen. De documenten zagen er prima uit. Wij kregen een compliment voor alle informatie en overzichten en de cyclische opzet van het procesmatig werken.
Wij gaan met deze sterke beoordeling de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.