Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1/2 zijn heterogeen, zodat kinderen van 4 tot 6 jaar van en met elkaar kunnen leren. Dit bevordert de sociale ontwikkeling. We werken met een herkenbare dagindeling. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, in de speelzaal en op de speelplaats. Kleuters leren veel tijdens hun spel. We zorgen voor veel leerzaam materiaal. Activiteiten hebben een relatie met de werkelijkheid. Door te werken met thema’s gaan we in op de ervaringswereld van het kind en worden de verschillende leer- en vormingsgebieden verwerkt door het bieden van een rijke leeromgeving. Achter elke activiteit zit een doel. Zo is een kind dat speelt in de poppenhoek bezig met taalontwikkeling. Een kind dat werkt met de lotto leert getallen of kleuren. Als op een vel papier golven van de zee worden getekend, is het kind bezig met voorbereidend schrijven.
Aanbod/methoden Nederlandse taal,Rekenen en Wereldoriëntatie:
- Taal: Taal Actief
- Spelling: Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen voor groep 3, Staal-spelling voor de groepen 4 t/m 8
- Technisch lezen: Veilig Leren Lezen (Kim versie) voor groep 3, Estafette voor de groepen 3 t/m 6.
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip XL
- Rekenen: Getal & Ruimte junior
- Wereldoriëntatie: Blink wereld geïntegreerd
Sommige kinderen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Om passend onderwijs te kunnen bieden werkt onze school, samen met andere scholen en besturen, samen in samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06(SWVPO 30 06). Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs kan krijgen dat bij hen past. Bijvoorbeeld als er spraken is van dyslexie, bij gedragsproblemen, bij meer-en hoogbegaafdheid of bij taalachterstanden. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, leerkrachten en andere professionals, ouders, jeugdhulp, partners, gemeenten en het samenwerkingsverband. Hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, leest u op de website van SWV PO 30 06. Hier vindt u ook een infographic en animatiefilm die meer uitleg geven. De Ondersteuningsplanraad is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband. Hierin zijn ouders en docenten vertegenwoordigd. In het ondersteuningsplan van SWV PO 30 06 staan afspraken over hoe we samenwerken, waar we in de periode 2023- 2027 aan werken, hoe we middelen inzetten en hoe we kwaliteit bewaken. Meer weten of op de hoogte blijven over passend onderwijs? Dat kan via de nieuwsbrief van SWV PO 30 06 www.swvpo3006.nlToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast de eerder genoemde specialisten hebben we ook een collega die zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van het jonge kind en twee collega die zich gaan scholen op het gebied van NT2, Nederlands als tweede taal.
Onze school werkt samen met het peuterwerk dat door AVEM in ons gebouw wordt aangeboden. Ook zijn Partou Elfenboom en Maanvisjes onze BSO-partners. Er vindt overleg plaats tussen de pedagogische medewerkers en onze intern begeleider(s).Op deze manier hopen we de overgang naar de basisschool voor kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen.