Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1/2 zijn heterogeen, zodat kinderen van 4 tot 6 jaar van en met elkaar kunnen leren. Dit bevordert de sociale ontwikkeling. We werken met een herkenbare dagindeling. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, in de speelzaal en op de speelplaats. Kleuters leren veel tijdens hun spel. We zorgen voor veel leerzaam materiaal. Activiteiten hebben een relatie met de werkelijkheid. Door te werken met thema’s gaan we in op de ervaringswereld van het kind en worden de verschillende leer- en vormingsgebieden verwerkt. De doelen zijn ontleend aan de leerling volgmethodiek Kijk! Achter elke activiteit zit een doel. Zo is een kind dat speelt in de poppenhoek bezig met taalontwikkeling. Een kind dat werkt met de lotto leert getallen of kleuren. Als op een vel papier golven van de zee worden getekend, is het kind bezig met voorbereidend schrijven.
Aanbod/methoden Nederlandse taal,Rekenen en Wereldoriëntatie:
- Taal: Taal Actief
- Spelling: Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen voor groep 3, Staal-spelling voor de groepen 4 t/m 8
- Technisch lezen: Veilig Leren Lezen (Kim versie) voor groep 3, Zo Leer je kinderen Lezen en Spellen voor de groepen 3 t/m 8
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip XL
- Rekenen: Getal & Ruimte junior
- Wereldoriëntatie: Blink wereld geïntegreerd
Passend Onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind meer of andere ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leraar de ondersteuning zelf bieden, met advies van de intern begeleider die verantwoordelijk is voor de coördinatie en uitvoering van het ondersteuningsbeleid op de school. We noemen dat de ‘basisondersteuning’ die de school kan bieden. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning hebben schoolbesturen afspraken gemaakt. Passend Onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leraar en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra ondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo thuis nabij mogelijk, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast de eerder genoemde specialisten hebben we ook een collega die zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van het jonge kind en twee collega die zich gaan scholen op het gebied van NT2, Nederlands als tweede taal.
Onze school werkt samen met het peuterwerk dat door AVEM in ons gebouw wordt aangeboden. Er vindt overleg plaats tussen de pedagogische medewerkers en onze intern begeleider(s). Ook worden thema's tussen peuter- en kleutergroepen op elkaar afgestemd. Op deze manier hopen we de overgang naar de basisschool voor kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen.