Wingerd

Dorpsstraat 51 6617 AC Bergharen

  • Op Wingerd helpen gevorderde lezers de beginnende lezers.
  • Op Wingerd kies je zelf je boek, leesmotivatie krijgt prioriteit.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op Wingerd is in april 2021 de IEP toets afgenomen onder de leerlingen van groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten geven informatie over de ontwikkeling van de individuele leerlingen en de groepen als geheel. Op basis van vooraf gestelde doelen, worden resultaten geanalyseerd en wordt het onderwijsaanbod afgestemd. Dit heet dit opbrengst- en handelingsgericht werken. Het gebeurt op school-, groep- en individueel niveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Afspiegeling van de dorpspopulatie.

De meeste kinderen uit Bergharen bezoeken Wingerd. De uitstroom is daardoor divers en een afspiegeling van de bevolking van hoog tot laagopgeleiden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Wingerd streven we ernaar dat iedereen mag zijn wie hij of zij is. Wij geloven erin dat dit een voorwaarde is om je optimaal te kunnen ontwikkelen. We gaan met respect met elkaar om en buitensluiten en pestgedrag worden niet getolereerd. Een veilig en voorspelbaar groepsklimaat is dan ook uitgangspunt op Wingerd.
Kinderen gedijen bij structuur en duidelijkheid. Door in de eerste weken van een schooljaar te starten met extra aandacht voor het klassenklimaat wordt de toon voor de rest van het schooljaar gezet. Door te investeren in een positief klassenklimaat voelen kinderen zich prettig en veilig en kunnen ze zich beter focussen op het leren. Door de regels, afspraken en routines in overleg met de leerlingen op te stellen en deze de rest van het schooljaar te handhaven creëren we voor het hele schooljaar een stevige basis voor een goed pedagogisch klimaat.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Mogen zijn wie je bent
  • Samen spelen, leren en groeien
  • Respect en waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven