Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Unitonderwijs op Wingerd
Op Wingerd werken we met leerkrachten en kinderen samen middels unitonderwijs in plaats van jaarklassen. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van alle kinderen en leren kinderen en leerkrachten met en van elkaar.
De leerkrachten zijn verdeeld over twee onderwijsteams, namelijk team groep 1-4 en team groep 5-8. De onderwijsteams zijn samen verantwoordelijk voor het onderwijsaanbod aan de kinderen die aan hen zijn toebedeeld. Samen overleggen zij en stemmen zij af om zo de doorgaande lijnen te bewaken, maar ook om optimaal gebruik te maken van elkaar kennis en kwaliteiten. Op Wingerd maken we daarbij gebruik van 4 lokalen en een leerplein in het hart van de school. Op het leerplein werken voornamelijk de kinderen van groep 2, 3 en 4 in hoeken en/of krijgen instructie. Eén lokaal wordt gebruikt door groep 1 en 2, een lokaal door groep 3 en 4 en de overige twee lokalen worden gezamenlijk gebruikt door groep 5 t/m 8.Specialisatie van leerkrachten
Op Wingerdzijn alle leerkrachten geschoold in EDI en coöperatieve werkvormen. Daarnaast zijn er leerkrachten die expert zijn op bepaalde onderdelen zoals 21 eeuws onderwijs, Lezen en Bewegingsonderwijs. Voor de vakken muziek en bewegingsonderwijs beschikken wij over vakdocenten.
In het kader van Passend Onderwijs zijn alle scholen verplicht samen met hun medewerkers een onderwijsondersteuningsprofiel op te stellen. In dit profiel formuleren scholen welke basisondersteuning zij bieden en welke gespecialiseerde ondersteuning zij – eventueel met hulp van derden – kunnen bieden. Hierin worden ook afspraken vastgelegd over ondersteuning en deskundigheidsbevordering van personeel, die nodig zijn om het onderwijsondersteuningsprofiel te kunnen realiseren. Een onderwijsondersteuningsprofiel geeft aan welk aanbod aan onderwijs en ondersteuning een school haar kwetsbare leerlingen kan bieden, waar de school intern grenzen ervaart en met welke externe ondersteuning de school deze grenzen beslecht. Daarbij maakt de school onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer informatie vindt u in ons Schoolondersteuningsprofiel. Deze kunt u downloaden op onze schoolwebsite.
Peuterspeelzaal
Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen zijn er afspraken en is er regelmatig contact tussen leidsters en leerkrachten. De oudste peuters komen naar school voor een kennismakingsbezoek. Verder wordt er gebruik gemaakt van een overdrachtsformulier ‘KIJK’. Met behulp van dit formulier wordt basisinformatie over het kind doorgegeven aan de school.