Kindcentrum Kiemkade

Kardinaal de Jonglaan 10 4624 ES Bergen op Zoom

Op onze schoolpleinen zijn kleine natuurgebieden aangelegd. Zo is er een vlindertuin, schoolvijver, paddenpoel en wildweide. Bijzonder hé?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school hecht aan goede resultaten. We streven ernaar dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en optimale resultaten kan behalen tijdens zijn of haar basisschoolperiode van 8 jaar. Dit geldt voor het kind dat binnenkomt en de Nederlandse taal nog niet spreekt. Maar ook voor het kind dat al vanaf kleuterleeftijd deelneemt aan onze groep ‘Eureka’ voor meer- en hoogbegaafde kinderen.

Middels het CITO-leerlingvolgsysteem bekijken we per vakgebied de vorderingen van een kind, los van methodetoetsen. Zo zien we hoe onze leerlingen scoren ten opzichte van leerlingen van vergelijkbare scholen. Als we kijken naar de landelijk gemiddelden scoren wij op vakgebieden steeds hoger dan gemiddeld. We zijn ambitieus en spreken ook naar onze leerlingen, op een verantwoorde manier, hoge verwachtingen uit.

Naast goede CITO-uitslagen hechten we veel belang aan een brede ontwikkeling van alle kinderen. Deze is niet meetbaar in getallen, maar wel bijzonder belangrijk voor een succesvolle verdere ontwikkeling na de basisschool. We werken aan kritisch denken, zelfontdekkend leren, creativiteit, goede sociale vaardigheden een goede balans tussen IQ en EQ. We zorgen ervoor dat kinderen nieuwsgierig blijven, hun verwondering vasthouden bij alles wat ze zien in de natuur en in onze maatschappij.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van het voortgezet onderwijs horen we jaarlijks terug dat we goede schooladviezen geven. Leerlingen laten zien wat ze volgens ons schooladvies kunnen. Onze schooladviezen worden volgens een vaste procedure zorgvuldig vastgesteld en besproken met de ouders. We hechten hieraan veel waarde en besteden er dan ook veel tijd aan.

Het schooladvies bestaat uit een advies van de leerkrachten van groep 8 en een capaciteitenonderzoek, de NIO. Bij het advies van de leerkracht betrekken we de ontwikkeling van het kind gedurende de basisschoolperiode, met name de resultaten van groep 6 t/m 8. Wij volgen de leerlingen nog drie jaar op het voortgezet onderwijs. Hun resultaten worden schriftelijk en in een persoonlijk gesprek door de voortgezet onderwijsschool teruggekoppeld. Oud-leerlingen komen graag terug om te vertellen hoe het met hen gaat. Ze zijn trots dat ze bij ons op school hebben gezeten. Bijzonder is dat we altijd horen dat Engels in de brugklas makkelijk was; dit omdat ze bij ons in groep 1 t/m 8 al op hoog niveau Engels kregen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We hechten veel waarde aan het oordeel van de Onderwijsinspectie. Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft een goed beeld van onze kwaliteiten en sterke punten maar toont ook onze verbeterpunten. We zorgen op een planmatige manier voor borging van onze kwaliteiten en werken ook structureel aan verbeteringen en aandachtpunten.

Naast het inspectierapport zetten we ook andere kwaliteitsinstrumenten in: ons eigen leerlingvolgsysteem en kleuterobservatiesysteem. Met beide systemen volgen we leerlingen en beoordelen we hun resultaten afgezet tegen de  algemene landelijke normen. Methodegebondentoetsen geven ons een goed beeld van hoe de kinderen de lesstof tot zich hebben genomen. Op deze manier blijven we vanuit diverse invalshoeken de kwaliteit van ons onderwijs op sociaal-emotioneel en cognitief gebied volgen, borgen en waar nodig verbeteren.

Terug naar boven