IKC BentelWijz

Burg Buijvoetsplein 70 7497 LD Bentelo

Schoolfoto van IKC BentelWijz

Het team

Toelichting van de school

IKC BentelWijz kent verschillende functies (medewerkers):

  • leerkrachten (voor de groepen 1 t/m 8)
  • managementteam (directie school, kinderopvang en ZKC-er)
  • zorg- en kwaliteitscoördinator (ZKC; o.a. leerlingenzorg)
  • pedagogische medewerkers (kinderopvang: Wijzneusjes, SpelendWijz, OntdekkendWijz en WonderWijz)
  • onderwijsassistenten (ondersteuning in de groepen)
  • conciërges 
  • vakleerkrachten

De vakleerkracht gymnastiek is structureel wekelijks op vrijdag aanwezig voor de groepen 2 t/m 8; de vakleerkracht voor muziek en/of drama is op afroep aanwezig na overleg met de muziekschool en/of Cubahof (= een door de gemeente gesubsidieerde culturele instelling die scholen ondersteund.)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, of voor een cursus, een vergadering of anderzijds afwezig is, dan wordt er een invalleerkracht geregeld. In eerste instantie trachten we binnen het bestaande team een oplossing te vinden. Blijkt dat niet mogelijk dan zoeken we naar een externe oplossing. Een externe invalleerkracht kent natuurlijk de organisatie van de school niet en wordt daarom begeleid door een van de vaste medewerkers van de school volgens een vast protocol. Bij langdurige inval, bijvoorbeeld wegens zwangerschapsverlof of bij langdurige ziekte, zal de invalleerkracht ook ingezet kunnen worden voor (buiten-)schoolse activiteiten, vergaderingen en ouderavonden. Voor de inzet van invalleerkrachten hanteert de school het invallersprotocol op school- en stichtingsniveau.

In sommige gevallen is er geen invalleerkracht beschikbaar. In dat geval wordt gedurende de eerste dag altijd intern een oplossing gevonden. In uitzonderlijke gevallen kan een groep vrijaf gegeven worden. Hierover vindt altijd correspondentie plaats met de ouders. We hanteren hiervoor dan altijd het protocol dat binnen Stichting Brigantijn wordt gehanteerd.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC BentelWijz afdeling school werkt volgens het jaarklassensysteem, hetgeen betekent dat kinderen die in een bepaald jaar zijn geboren bij elkaar in de groep zitten. De aangeboden leerstof komt veelal overheen met de belevingswereld van de kinderen. Binnen dit systeem komen per groep niveauverschillen voor die divers van aard kunnen zijn. Om het niveauverschil op te vangen wordt er extra oefenstof aangeboden aan die kinderen die dat nodig hebben. Deze extra oefenstof kan verdiepingsstof of herhalingsstof zijn. Incidenteel is het mogelijk, dat een kind geheel op eigen niveau binnen een bepaalde groep of vakgebied functioneert. Om de niveauverschillen in een groep te kunnen handelen, hanteren we het systeem van handelingsgericht werken. Handelingsgericht werken geeft de leerkracht tools om binnen een jaargroep te differentiëren. Door gebruik te maken van de werkwijze van het IGDI-model (Interactieve Gedifferentieerd Direct Instructiemodel) en EDI (Expliciete Directe Instructie) kan de leerkracht zijn/haar instructie aanpassen aan de leerbehoeften van de kinderen.

Voor het aanbieden van leerstof wordt gebruik gemaakt van verschillende didactische werkvormen. Ook worden de beginselen van samenwerkend leren en coöperatieve werkvormen toegepast. Al naar gelang de opdracht werken de kinderen individueel, in tweetallen of groepsgewijs. 

De groepen 1 en 2 werken veelal volgens thema’s. Ook in de andere groepen wordt soms volgens een thema gewerkt. Meestal volgen deze groepen echter de opdrachten en thema’s zoals de methode dat aangeeft. Naast de klassikale instructie werken de kinderen waar mogelijk zelfstandig aan hun weektaak.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC BentelWijz biedt opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 12/13 jaar. Hiervoor hebben de kinderopvang en de school de volgende faciliteiten beschikbaar:

  • een goed professioneel en ervaren leerkrachtenteam;
  • een ondersteunend en faciliterend managementteam, bestaande uit de directie en de ZKC-er;
  • ondersteuning door Onderwijs Ondersteunend Personeel: Onderwijsassistenten, pedagogische medewerkers, conciërge
  • een modern geoutilleerd gebouw met naast de klaslokalen diverse nevenruimten: leerpleinen, speellokaal, technieklokaal, grote aula (Spinnenweb), groen schoolplein, kinderopvang en BSO;
  • moderne actuele lesmethodes en ondersteunende materialen, zoals binnen de techniek & wetenschap; 
  • toegepaste ICT-faciliteiten (zowel hardware als software): touchscreens in alle groepen, chromebooks voor alle kinderen, tablets in groepen 1 en 2, digitaal onderwijs in alle groepen middels o.a. Gynzy, Onderbouwd, Naut-Meander-Brandaan, 
  • goede leerlingenzorg door gebruik te maken van de juiste middelen: ParnasSys (LVS), niet methodegebonden toetsen (Cito Leerling in Beeld), data-analyse, werken met arrangementen voor leerlingen met specifieke leerlingenzorg, Passend onderwijs;
  • ouderbetrokkenheid middels actieve Ouderraad, medezeggenschapsraad, Oudercommissie (KOV), oudercontacten en informeren via BentelWijzer (nieuwsbrief) en Klasbord, oudergesprekken en rapportage;
  • intensieve samenwerking met geïntegreerde kinderopvang - vloeiende doorgaande (ontwikkelings)lijn voor kinderen van 0-12/13 jaar.

   

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

IKC BentelWijz ambieert om zoveel mogelijk kinderen ondersteuning te verlenen. Binnen de mogelijkheden die de school heeft en de regelgeving binnen passend onderwijs wordt per leerling gekeken of hij/zij binnen het regulier onderwijs kan blijven ontwikkelen.

Vanaf 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Doel van deze wet is dat alle leerlingen recht op goed onderwijs hebben dat bij hen past. Passend onderwijs is erop gericht om alle leerlingen in het basisonderwijs (en het voortgezet en speciaal (voortgezet) onderwijs) zoveel mogelijk in de eigen omgeving te ondersteunen. In de praktijk is er voor de meeste leerlingen met de invoering van deze wet niet veel veranderd, omdat zij het reguliere basisonderwijs probleemloos en met goede resultaten doorlopen. Voor sommige leerlingen is er op school meer hulp nodig. Als school streven we ernaar om voor alle leerlingen een passend onderwijsaanbod te bieden. Door een goed klassenmanagement en een positief pedagogisch klimaat moeten alle leerlingen zich op hun eigen wijze kunnen ontwikkelen op de basisschool.

Om passend onderwijs vorm te geven werken we met groepsplannen en individuele handelingsplannen volgens het principe van opbrengstgericht en handelingsgericht werken. (Onder opbrengstgericht werken verstaan we het systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de prestaties van de leerlingen.) Hierbij wordt elke leerling op grond van zijn resultaten en behoeften geplaatst in een subgroep die meer of mindere instructie van de leerkracht krijgt en leerstof die past bij zijn/haar eigen niveau. De leerkracht stelt voor de primaire vakken of sociale emotionele ontwikkeling een groepsplan op, waarbij ook de zorg voor de individuele leerlingen die dat expliciet nodig hebben wordt vastgelegd. Indien noodzakelijk wordt er voor een leerling die specifieke onderwijsbehoeften heeft een individueel handelingsplan of OPP opgesteld. Deze individuele plannen worden altijd in overleg met ouders opgesteld. De leerkracht is verantwoordelijk om die leerlingen die dat nodig hebben extra aandacht in de klas te geven.

Voor enkele leerlingen is ook deze ondersteuning onvoldoende. Dit geldt voornamelijk voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op cognitief gebied of gedragsmatig. Voor deze leerlingen moeten meer maatregelen getroffen worden om passende ondersteuning te realiseren. In overleg met ouders wordt dan bekeken welke maatregelen (arrangement) het beste zijn; soms zijn kleine aanpassingen of maatregelen al voldoende en soms is er iets meer nodig om het gewenste resultaat te bereiken. In eerste instantie is het doel om extra ondersteuning binnen de reguliere groep op de basisschool te bieden. Wanneer blijkt dat dit niet voldoende is, kan in overleg met ouders en school worden besloten dat een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs een meer passende plek is.

Met de komst van passend onderwijs heeft de school ook zorgplicht. In de praktijk betekent dit dat het schoolbestuur (Stichting Brigantijn) voor ieder kind een passende onderwijsplek moet bieden. Dat kan zijn op de school waar het kind wordt aangemeld (bijv. IKC BentelWijz, eventueel met ondersteuning) of op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs binnen het samenwerkingsverband. Indien Stichting Brigantijn niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een leerling, dan zorgt zij er wel voor dat, in afstemming met de ouders, gezocht wordt naar een passende plek bij één van de partners waarmee het samenwerkingsverband samenwerkt.

In de komende IKC-plan-periode worden de mogelijkheden rondom inclusief onderwijs onderzocht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Alle onderdelen van de kinderopvang zijn volledig geïntegreerd binnen IKC BentelWijz. Om de doorgaande lijn te waarborgen vindt er regelmatig intern overleg plaats binnen de genoemde groepen, maar ook met de basisschool. Het voornaamste doel hierbij is om de doorgaande ontwikkelingslijn van de (jonge) kinderen te bevorderen en om de samenwerking te optimaliseren. Voor meer informatie over de kinderopvang en peutergroepen verwijzen we u naar www.bentelwijz.nl.

IKC BentelWijz afdeling kinderopvang hanteert bij het aangaan van contracten de algemene voorwaarden van de Maatschappelijke Ondernemersgroep (MO-groep) en de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang.

IKC BentelWijz afdeling kinderopvang werkt in de groep SpelendWijz volgens het VVE-beleid.

Terug naar boven