IKC BentelWijz

Burg Buijvoetsplein 70 7497 LD Bentelo

Schoolfoto van IKC BentelWijz

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kwaliteit van ons onderwijs hangt niet primair af van de toetsresultaten van de niet- methodegebonden landelijke toetsen. Het welbevinden en welzijn van de kinderen, alsmede de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling, de lichamelijke ontwikkeling, aanleg en interesse zijn hierbij van eminent belang.

De onderwijsinspectie hanteert veelal de niet-methodegebonden landelijke toetsresultaten als maat voor kwalitatief goed onderwijs. De CITO-eindtoets die in groep 8 wordt afgenomen wordt bijna als standaard gehanteerd. De uitslag van deze toets wordt ook wel de opbrengst van de school genoemd.

Een tweede item waarna men kijkt en beoordeelt zijn de uitstroomcijfers en het aantal doublures per jaar. Primair kijkend naar de opbrengsten die beschikbaar zijn na de CITO-eindtoets dan mogen we wel constateren dat deze voldoende tot goed zijn, namelijk (ver) boven het landelijk gemiddelde. De opbrengsten van de laatste vier jaren van de CITO-eindtoets op IKC BentelWijz zijn achtereenvolgens: 536 (2021), 538 (2022) en 536,6 (2023). De gemiddelde landelijke score is jaarlijks ongeveer 535. In 2020 is er i.v.m. de coronamaatregelen geen eindtoets afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IKC BentelWijz heeft een toetskalender opgesteld, waarin het schooljaar in twee groepsplanperioden gesplitst. De eerste groepsplanperiode is van begin van het schooljaar tot januari, dus tot de data-analyse na het afnemen van de M-toetsen van Cito Leerling in Beeld. De tweede periode is vanaf de M-toetsen tot einde schooljaar. Beide periodes zijn weer verdeeld in twee subperiodes. Halverwege iedere groepsplanperiode wordt geëvalueerd of de kinderen nog in de juiste instructiegroep zitten. Hierbij worden o.a. de opbrengsten uit de methodegebonden toetsen gehanteerd en de observaties van de leerkrachten. Indien noodzakelijk wordt het groepsplan dan aangepast. Na iedere groepsplanperiode wordt altijd de hele periode geëvalueerd en aangepast. De ZKC-er heeft hierin een belangrijke leidende en begeleidende rol.

In de klassenmap heeft iedere leerkracht een overzicht, waarop alle kinderen op instructieniveau staat vermeld in een kleurencode conformerend aan de opbrengsten in ParnasSys. Deze kaart is de leidraad bij het uitvoeren van de instructies voor de primaire vakken: rekenen, (begrijpend) lezen en spelling.

De directie en de ZKC-er stellen een document Data-analyse op. Dit document wordt met met de kwaliteitsmedewerker van Stichting Brigantijn besproken. De opbrengsten van de Midden- en Eindtoetsen worden altijd op teamniveau besproken en geanalyseerd. De uitkomsten van deze besprekingen vormen dan het startpunt voor de nieuwe groepsplanperiode. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool volgt het voortgezet onderwijs. In de loop van groep 8 zal de leerkracht met de ouders/verzorgers uitgebreid spreken over de keuze van het voortgezet onderwijs. Dit advies voor voortgezet onderwijs wordt door de leerkracht van groep 8 aan de ouders toegelicht. Gekeken wordt niet alleen naar de cognitieve vaardigheden van een kind, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, e.d. Voor het adviseren van het schoolniveau beschikt de leerkracht naast zijn/haar eigen gegevens ook over de informatie die is opgeslagen in het leerlingvolgsysteem, waarin de leeropbrengsten van alle acht leerjaren zijn opgeslagen. Het voortgezet onderwijs hanteert speciale toelatingscriteria volgens POVO (Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs). Naast het advies van de leerkracht van de basisschool zijn dat de ontwikkelingen zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem. De eindtoets van CITO, die bijna landelijk wordt gebruikt, wordt afgenomen in april ’23. De resultaten van deze toets worden schriftelijk aan de ouders meegedeeld en door de leerkracht van groep 8 nader toegelicht. De adviesgesprekken zullen in februari 2023 plaatsvinden. Het advies van de leerkracht, dat wordt ondersteund door de gegevens uit het leerlingvolgsysteem, is bepalend bij de uiteindelijke toelating.

Voor de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs worden de volgende regels gehanteerd: 

  • Het?schooladvies is leidend?voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. De vo-school kan een leerling wel hoger plaatsen dan het schooladvies. Lager plaatsen is alleen toegestaan op verzoek van de ouders. 
  • Basisscholen moeten het schooladvies?voor 1 maart vaststellen?(en voor 15 maart in Register Onderwijsdeelnemers (ROD = overheidsdocument) registreren.) 
  • De doorstroomtoets is voor alle leerlingen verplicht.

Toelating en plaatsing zijn primair dus niet afhankelijk van de opbrengsten van de CITO- eindtoets. Wel kan in bijzondere individuele gevallen de school voor voortgezet onderwijs een extra toets laten afnemen om een duidelijker beeldvorming van de kwaliteiten van een kind te krijgen. De definitieve schoolkeuze vindt uiteindelijke in goed overleg met de ouders/verzorgers plaats. De scholen voor voortgezet onderwijs in de regio zijn: Twickelcollege, de Grundel en het OSG te Hengelo, het Zonecollege (Almelo of Enschede) en het Assink (Haaksbergen). Deze scholen organiseren zelf voorlichtingsdagen en open dagen waarop ouders en kinderen de scholen kunnen bekijken en nadere informatie kunnen ontvangen. Ook na de CITO-eindtoets wordt er in groep 8 gewoon volgens het reguliere rooster gewerkt.

Gedurende de laatste maanden van het schooljaar zal groep 8 toewerken naar de brugklas. Ter afsluiting van de basisschool presenteren de kinderen zich nog eenmaal middels een eindmusical die voor alle kinderen en de ouders/verzorgers van groep 8 wordt opgevoerd. Ook gaat groep 8 nog op schoolkamp naar Buurse. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC BentelWijz wil een veilige leer- en ontwikkelingsomgeving bieden voor alle kinderen. Kinderen moeten met plezier naar het IKC gaan en er dient een prettig pedagogisch klimaat en werksfeer in de verschillende groepen te heersen. Respectvol omgaan met elkaar is hierbij van eminent belang, waarbij de rol van de leerkracht significant is. Hij/zij is immers de leider en begeleider binnen de groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft enkele jaren geleden een bezoek gebracht aan IKC BentelWijz in het kader van doorstroming naar het voortgezet onderwijs. 

Stichting brigantijn heeft in 2020 een Interne Audit afgenomen op IKC BentelWijz. De uitkomsten van dit onderzoek waren positief. Op 12 maart 2024 vindt de eerstvolgende Interne Audit plaats. 

Terug naar boven