De Sterrenboog

Mariaplein 8 7156 MG Beltrum

  • samen werken, onderzoeken en leren
  • onderzoeken en leren in doelgerichte hoeken
  • leren in een betekenisvolle context
  • Schoolfoto van De Sterrenboog
  • Schoolfoto van De Sterrenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben de leerlingen uit groep 8 de Centrale Eindtoets gemaakt. Basisschool de Sterrenboog heeft op de Centrale Eindtoets een schoolscore van 539,7 behaald. Hiermee scoren we ruim boven het landelijk gemiddelde.
Het percentage op de referentieniveaus op 1F en 1S/2F ligt hoger dan de verwachting op basis van de schoolweging. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de Cito-toetsen, de methode gebonden toetsen en observaties volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind volgens verwachting gaat. Wij volgen de kleuters door observaties vast te leggen m.b.v. de leerlijnen van ParnasSys. Vanaf groep 3 worden de niet-methode gebonden toetsen van CITO ingezet. (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling). Van de medio- en de eind Cito resultaten wordt een diepteanalyse op schoolniveau gemaakt. Deze analyse wordt met het gehele team besproken. Om blijvend goede opbrengsten te waarborgen, maken we waar nodig een plan van aanpak. Elke groep heeft een groepsplan, waarin doelen worden beschreven op de verschillende vakgebieden. Het plan wordt aan het begin van het schooljaar vastgesteld n.a.v de evaluaties van het vorige schooljaar. In januari en juni wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden door de leerkracht. Hierin staan alle gegevens die van belang zijn om de ontwikkeling van het kind te blijven volgen. Dit dossier is altijd door ouders in te zien. In de ouder-kindgesprekken worden ouders op de hoogte gebracht van de ontwikkeling van hun kind. De intern begeleider bespreekt de ontwikkeling van de kinderen met de leerkracht tijdens een groeps- en/of leerlingbespreking. Soms verloopt de ontwikkeling van een kind niet volgens verwachting. Er vinden dan gesprekken plaats met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Wanneer gedrag, prestaties en resultaten aanleiding zijn om extra ondersteuning te bieden, stellen we, eventueel in samenwerking met de intern begeleider, een individueel handelingsplan op. Dit handelingsplan heeft een tijdelijk karakter. Het is de bedoeling dat kinderen door een kortdurende impuls een stap vooruit zetten. Zij worden in dit plan begeleid door de eigen leerkracht. Soms wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld dat is afgestemd op de eigen leerlijn van het kind. In een OPP wordt het uitstroomniveau van een kind beschreven met specifieke doelen tot en met groep 8. De intern begeleider stelt samen met de leerkracht en de ouders een OPP op. In het OPP wordt een ondersteuningsplan gemaakt, waarin korte en lange termijndoelen worden beschreven. Periodiek wordt het ondersteuningsplan bijgesteld en met ouders en het kind besproken.     

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het voorlopig schooladvies wordt eind groep 7 door de leerkrachten van groep 7 en groep 8, de IB-er en de directeur geformuleerd. Dit advies komt tot stand door kennis en vaardigheden opgedaan in de gehele schoolloopbaan maar met de nadruk op de leerjaren 6-7-8. Vanuit het Cito-leerlingvolgsysteem worden de behaalde resultaten voor de toetsen Begrijpend Lezen, Rekenen-Wiskunde, Spelling en Technisch Lezen hierin meegenomen. Ook de methodegebonden toetsen geven resultaten die meegenomen worden in de overwegingen. 
• Sociaal emotionele ontwikkeling a.d.h.v. een door de school ingezet instrument.  
• Werkhouding
• Motivatie  
• Gedrag
Bij deze laatste drie genoemde items kunnen het jaarlijks rapport en observatie momenten van de leerkrachten ook meegenomen worden in het advies. Het schooladvies is een gewogen besluit. Toetsresultaten en andere gegevens over de leerling geven samen informatie over het schooltype waarin een leerling het beste tot zijn recht zal komen. Niet alle factoren wegen even zwaar, er is dus geen standaardberekening op los te laten. 

In het eerste ouder/ kind gesprek in groep 8 (november) wordt dit advies nog een keer besproken. Afhankelijk van de ontwikkeling van het kind kan mogelijk aanvullende informatie naar voren komen die het voorlopig advies mogelijk beïnvloeden.

In januari wordt door de leerkracht van groep 8, de IB-er en de directeur het definitieve schooladvies geformuleerd en gedeeld met ouders en kind het adviesgesprek. 

Het kan zijn dat het resultaat van de doorstroomtoets bij een leerling veel beter of juist veel minder is, dan de school van te voren dacht. Indien het resultaat van de doorstroomtoets beter is, dan heroverweegt de school het advies. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Naast dat dit intern besproken wordt, gaat de leerkracht ook in overleg met de leerling en de ouders/verzorgers. Het kan zijn dat na goed overleg gezamenlijk besloten wordt het schooladvies aan te passen. Dit hoeft niet. Het verschilt dus per situatie en per leerling. Is de eindtoets slechter gemaakt dan wij verwachten, dan wordt het advies niet aangepast. Ook dit is wettelijk bepaald.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veilig schoolklimaat en sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO)

Op de Sterrenboog zorgen we voor een veilige plek om te werken en te leren en te mogen zijn wie je bent. In alle groepen maken we gebruik van de time-out kring en de feedback-kring. Op deze manier kijken we samen met de kinderen hoe we ons voelen en wat er op dit moment leeft, zodat we hier direct op in kunnen spelen. We spreken positieve gedragsverwachtingen uit. In de eerste zes weken van het schooljaar houden we de Sterrenboogweken. In deze weken besteden we aandacht aan kennismaken, groepsvorming en sociale omgangsregels. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verbonden
  • ontdekken
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn trots op onze resultaten en op het feit dat De Sterrenboog van de inspectie het basisarrangement toegekend heeft gekregen.
We blijven steeds in ontwikkeling om de kwaliteit op orde te houden en pakken onze verbeterpunten op. Het interne auditteam van de stichting Keender, heeft onze school bezocht op 27 september 2022. Het auditteam heeft de overwegend de indicatoren op 'is ontwikkeld' of 'voorbeeld voor een anders school' beoordeeld. Op de Sterrenboog is er sprake van een sterke kwaliteitscultuur; ontwikkelingsgericht en opbrengstgericht werken zijn kernkwaliteiten. We staan open voor de feedback van het auditteam en pakken de aanbevelingen naar aanleiding van dit bezoek op.   

Terug naar boven