Rooms Katholieke Basisschool Het Spick

Kerkstraat 12 5954 BC Beesel

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Het Spick

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit 1 meerscholendirecteur, 1 teamleider, 10 leerkrachten, 1 leraarondersteuner, 1 conciërge en 1 administratieve kracht (voor heel cluster Beesel).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Iedere school binnen kerobei is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor vervanging bij ziekte of verlof. Iedere school heeft een stukje formatie dat dient als flexibele schil. Vanuit de flexibele schil organiseren we o.a. extra ondersteuning in de units. Bij ziekte of verlof kan deze extra ondersteuning vervallen en wordt personeel ingezet als groeps-/unit leerkracht.

We handelen hierbij volgens het volgende protocol:

1. eerst wordt binnen de flexibele schil naar een vervanger gezocht. Dit kan op meerdere manieren:

- is er een leerkracht in de ondersteuning aanwezig dan vervalt de ondersteuning

- is er een parttimer die een dag extra kan/wil werken

- is er een parttimer op een clusterschool die kan/wil komen vervangen

2. wanneer er vanuit de flexibele schil niemand beschikbaar is, dan zal er een groep thuis moeten blijven.

Het kan dus voorkomen dat ouders een bericht ontvangen met de vraag om hun kind de volgende dag thuis te houden. Uiteraard streven we ernaar de groep de eerste dag op te vangen vanuit de flexibele schil, maar er kunnen altijd momenten zijn waarop dit niet mogelijk is.

3. Duurt dit probleem meerdere dagen, dan hebben telkens andere groepen kinderen geen school.

Dit protocol wordt gezien als een noodoplossing. Het vervangen van leerkrachten bij verlof of ziekte kan in de toekomst een groot probleem opleveren. Dit zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Als school vinden wij het lerarentekort in het onderwijs zeer zorgwekkend. Op stichtingsniveau vinden er allerlei initiatieven plaats ter voorkoming van het lerarentekort.


Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de gemeente Beesel werken onderwijs en gemeente Beesel nauw en constructief met elkaar samen op basis van gedeelde visie en verantwoordelijkheid. De samenwerking heeft geleid tot een gedeelde wens van onderwijs en gemeente om een kwaliteitsimpuls te realiseren op gebied van sport, cultuur en muziek door het aanstellen van gespecialiseerde consulenten voor de afzonderlijke domeinen voor de scholen in de gemeente Beesel. De inzet van een muziek-, sport- en cultuurconsulent op onze scholen is een welkome aanvulling op de teams en daarmee is er brede vakspecifieke kennis en expertise beschikbaar.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We gebruiken Bodymap als onderlegger voor ons onderwijs aan het jonge kind. Het is gericht op de versterking van de natuurlijke ontwikkeling van het kinderbrein door beweging. Er is veel ruimte en tijd om te bewegen.

Groep 1-2: We werken spelenderwijs met thema's vanuit basisontwikkeling, gericht op taal- en rekenonderwijs, creatieve vakken, sociaal emotionele vorming en motoriek. Observaties en activiteiten worden systematisch gepland en gevolgd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De komende jaren blijven we doorontwikkelen in ons schoolconcept. We staan voor 'onderwijs op maat door het ontwikkelproces van ieder kind centraal te stellen'. 

Alle leerlingen krijgen onderwijstijd voor de vakgebieden passend binnen de richtlijnen die hiervoor gelden. Daarbij maken we ruim tijd voor bewegen en bewegend leren binnen alle leerjaren, passend bij de leeftijd en de inhoud van het vak dat gegeven wordt. Leren en bewegen worden veel gekoppeld aan elkaar.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Spick biedt kinderen van 0 tot 12 jaar optimale ontwikkelingskansen door het scheppen van een uitdagende leef-, speel- en leeromgeving en een pedagogisch klimaat waarin iedereen zich veilig en geborgen kan voelen.

Teamleden handelen vanuit een optimistische pedagogische houding: Ze denken in kansen. 'Op Het Spick mag je zijn zoals je bent' (missie). Verschillen worden gezien en benut. Ze stellen het kind centraal en gaan op zoek naar het kind en zijn onderwijsbehoeften.

Het team van basisschool Het Spick geeft, samen met de partners in en rond het gebouw, vorm aan onderwijs en opvoeding. 
Het Spick is een school zijn met een centrale rol in de wijk. De maatschappelijke functie van onze school zien we als een meerwaarde voor de ontwikkeling van onze kinderen. Hierbij zoeken we o.a. de samenwerking met ouderen, mensen met een beperking en verenigingen.

Op Het Spick word je uitgedaagd om zelf na te denken over je eigen ontwikkeling. Dit gebeurt door kindgesprekken met de leerlingen en ontwikkelgesprekken met collega’s. Er is ruimte voor kinderen en collega’s om eigen keuzes te maken om op die manier elk talent optimaal in te zetten.

Als een leerling een specifieke begeleidingsvraag heeft, dan gaat de leerkracht samen met de ouders (en evt. teamleider) in gesprek.
In gezamenlijk overleg bepalen we de ondersteuningsvragen van het kind, waarbij we altijd kijken naar compenserende factoren die we kunnen benutten. Soms is dit voldoende om weer verder te kunnen. Mocht dit niet zo zijn dan volgt er een individueel handelingsplan (ontwikkelingsperspectief) dat cyclisch met ouders wordt gevolgd. Indien wenselijk worden hierbij externe instanties ingeschakeld. Er is nauwe samenwerking met het team gezinscoaches van de gemeente Beesel. Daardoor ontwikkelen we één kind, één plan waarin de begeleiding op school en, indien nodig, buiten school op elkaar zijn afgestemd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De teamleider van basisschool Het Spick heeft een de Master HB (hoogbegaafdheid) afgerond en is daar in gespecialiseerd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven