<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de gemeente Beesel werken onderwijs en gemeente Beesel nauw en constructief met elkaar samen op basis van gedeelde visie en verantwoordelijkheid. De samenwerking heeft geleid tot een gedeelde wens van onderwijs en gemeente om een kwaliteitsimpuls te realiseren op gebied van sport, cultuur en muziek door het aanstellen van gespecialiseerde consulenten voor de afzonderlijke domeinen voor de scholen in de gemeente Beesel. De inzet van een muziek-, sport- en cultuurconsulent op onze scholen is een welkome aanvulling op de teams en daarmee is er brede vakspecifieke kennis en expertise beschikbaar.
We gebruiken Bodymap als onderlegger voor ons onderwijs aan het jonge kind. Het is gericht op de versterking van de natuurlijke ontwikkeling van het kinderbrein door beweging. Er is veel ruimte en tijd om te bewegen.
Groep 1-2: We werken spelenderwijs met thema's vanuit basisontwikkeling, gericht op taal- en rekenonderwijs, creatieve vakken, sociaal emotionele vorming en motoriek. Observaties en activiteiten worden systematisch gepland en gevolgd.
De komende jaren blijven we doorontwikkelen in ons schoolconcept. We staan voor 'onderwijs op maat door het ontwikkelproces van ieder kind centraal te stellen'.
Alle leerlingen krijgen onderwijstijd voor de vakgebieden passend binnen de richtlijnen die hiervoor gelden. Daarbij maken we ruim tijd voor bewegen en bewegend leren binnen alle leerjaren, passend bij de leeftijd en de inhoud van het vak dat gegeven wordt. Leren en bewegen worden veel gekoppeld aan elkaar.
Het Spick biedt kinderen van 0 tot 12 jaar optimale ontwikkelingskansen door het scheppen van een uitdagende leef-, speel- en leeromgeving en een pedagogisch klimaat waarin iedereen zich veilig en geborgen kan voelen.
Teamleden handelen vanuit een optimistische pedagogische houding: Ze denken in kansen. 'Op Het Spick mag je zijn zoals je bent' (missie). Verschillen worden gezien en benut. Ze stellen het kind centraal en gaan op zoek naar het kind en zijn onderwijsbehoeften.
Het team van basisschool Het Spick geeft, samen met de partners in en rond het gebouw, vorm aan onderwijs en opvoeding.
Het Spick is een school zijn met een centrale rol in de wijk. De maatschappelijke functie van onze school zien we als een meerwaarde voor de ontwikkeling van onze kinderen. Hierbij zoeken we o.a. de samenwerking met ouderen, mensen met een beperking en verenigingen.Op Het Spick word je uitgedaagd om zelf na te denken over je eigen ontwikkeling. Dit gebeurt door kindgesprekken met de leerlingen en ontwikkelgesprekken met collega’s. Er is ruimte voor kinderen en collega’s om eigen keuzes te maken om op die manier elk talent optimaal in te zetten.
Als een leerling een specifieke begeleidingsvraag heeft, dan gaat de leerkracht samen met de ouders (en evt. teamleider) in gesprek.
In gezamenlijk overleg bepalen we de ondersteuningsvragen van het kind, waarbij we altijd kijken naar compenserende factoren die we kunnen benutten. Soms is dit voldoende om weer verder te kunnen. Mocht dit niet zo zijn dan volgt er een individueel handelingsplan (ontwikkelingsperspectief) dat cyclisch met ouders wordt gevolgd. Indien wenselijk worden hierbij externe instanties ingeschakeld. Er is nauwe samenwerking met het team gezinscoaches van de gemeente Beesel. Daardoor ontwikkelen we één kind, één plan waarin de begeleiding op school en, indien nodig, buiten school op elkaar zijn afgestemd.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De teamleider van basisschool Het Spick heeft een de Master HB (hoogbegaafdheid) afgerond en is daar in gespecialiseerd.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.