Rooms Katholieke Basisschool Het Spick

Kerkstraat 12 5954 BC Beesel

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Het Spick

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 van het schooljaar 2021-2022 hebben de centrale eindtoets gemaakt. Deze eindtoets bestaat uit lezen, taalverzorging, schrijven en rekenen. Lezen bestaat uit de onderdelen begrijpend lezen, samenvatten en opzoeken. Taalverzorging bestaat uit spelling werkwoorden, spelling niet-werkwoorden, grammatica en interpunctie. Rekenen bestaat uit de onderdelen: getallen, verhoudingen, meten en meetkunde en verbanden. 

De resultaten van de eindtoets 2021, 2022 en 2023:

2023     Centrale eindtoets 533.9 (landelijk gemiddelde 534.9)

2022     Centrale eindtoets 530.8 (landelijk gemiddelde 534.8)

2021     Centrale eindtoets 537.6 (landelijk gemiddelde 534.5) 


     


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkracht volgt de ontwikkeling van het kind door middel van observaties, methodegebonden toetsen (deze toetsen horen bij de methodes die we gebruiken) en methode-onafhankelijke toetsen (CITO). Alle gegevens worden overzichtelijke geregistreerd in Parnassys, ons leerlingvolgsysteem.
In groep 1-2 worden de observaties en activiteiten gevolgd in de digitale HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren binnen Basisontwikkeling).

Het aanbod dat het kind krijgt is afgestemd op de gegevens die we verkrijgen uit bovenstaande meetinstrumenten. 

Methodegeboden toetsen:
- De kinderen worden bij spelling en rekenen 'voorgetoetst'. Dit betekent dat zij de toets van een blok maken en vervolgens samen met de leerkracht bespreken wat al beheerst is. Op basis daarvan wordt het aanbod voor het desbetreffende blok aangepast aan de vraag van het kind. Op het einde van een blok wordt er weer een toets afgenomen om de groei in beeld te brengen. Deze groei wordt ook weer samen met het kind vastgesteld.
- Door het werken in units kunnen kinderen gemakkelijk aansluiten bij de instructies die voor hen van toepassing zijn. Het is mogelijk om structureel of bijvoorbeeld per blok of onderdeel aan te sluiten bij instructies van andere leerjaren. 
- Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt.

Methode-onafhankelijke toetsen (CITO):
- Halverwege en einde schooljaar worden de methode-onafhankelijk toetsen afgenomen. De resultaten worden op leerling-, groeps, en schoolniveau geanalyseerd en bijgesteld. Het aanbod voor de komende periode wordt afgestemd op de behaalde resultaten, gecombineerd met de methode gebonden toetsen en de observatiegegevens.

Sommige leerlingen hebben specifieke ondersteuningsbehoeften. Het is dan goed om nog diepgaander te analyseren welke aanpak het kind nodig heeft en hoe we die het beste kunnen realiseren. Dit gebeurt altijd samen met ouders. Zijn zijn de expert van hun eigen kind. In samenwerking worden de beelden van ouders, school en mogelijk externe professionals samengevoegd om zo te komen tot een plan van aanpak.

Onderwijs vergt een constante aandacht voor taakwerkhouding, sociaal- emotioneel gedrag en (leer)prestaties. Kinderen verschillen onderling bij de start van de basisschool in ontwikkelingsniveau, ontplooiingskansen en in wat optimaal in aanleg aanwezig is. De school kan pas tevreden zijn als wat haalbaar is bij elk individueel kind zo dicht mogelijk benaderd wordt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basisschool het Spick zijn onderstaande schooladviezen afgegeven in 2022-2023.

15 leerlingen hebben de basisschool verlaten. Percentages zijn afgerond op hele getallen.

VMBO KL: 3 leerlingen (20%)

VMBO TL: 6 leerlingen (40%)

HAVO: 4 leerlingen (27%)

VWO: 2 leerlingen (13%)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven