Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen af. Dit doen we in januari en in juni. Op basis van deze resultaten evalueren we ons eigen onderwijs aan individuele leerlingen, maar ook aan groepen leerlingen. Op basis van deze resultaten stellen we nieuwe doelen.
Het schooladvies komt tot stand vanaf midden groep 6. In groep 6 wordt een eerste advies gegeven op basis van de resultaten van begrijpend lezen en rekenen op de CITO toets. Midden groep 7 komt het tweede voorlopige advies.
Na de doorstroomtoets vinden in maart de definitieve gesprekken plaats. Hierin worden de citotoetsen, de doorstroomtoets en het totaalbeeld van de leerling meegenomen. Het definitieve advies is een schooladvies en wordt bepaald in overleg tussen leerkrachten, IB en directie.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het van belang dat er een veilig en respectvol klimaat in ons kindcentrum aanwezig is. Kinderen en leerlingen moeten zich gezien en gehoord weten. Medewerkers voeren daarom kindgesprekken met leerlingen. We vinden het belangrijk om middels een methodiek gericht te werken aan sociale vaardigheden.
De Fontein Burgthof heeft op 24 mei 2016 het 4-jaarlijkse kwaliteitsonderzoek van de inspectie gehad.