Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de groepering van onze leerlingen gaan we uit van twee standpunten:
Enerzijds vinden we de omgang met leeftijdsgenoten van belang, omdat leeftijdsgenoten veelal dezelfde sociaal-emotionele stappen zetten, dezelfde interesses delen en ook zien we in leeftijd een verbindende factor. Groep 1/2 is om deze reden bij elkaar geplaatst, evenals de mentorgroepen in de bovenbouw. Ook bij bewegingsonderwijs, IPC en de lessen gericht op de sociale ontwikkeling kiezen we vaak voor de homogene groep.
Anderzijds zien we bij de didactische ontwikkeling dat leeftijd vaak minder relevant is. Daarom hebben we ervoor gekozen om bij het aanbod van taal, rekenen en lezen te werken in dynamische niveaugroepen. Leerlingen worden op basis van hun onderwijsbehoefte per vak ingedeeld, in plaats van op leeftijd. Ze krijgen instructies op hun eigen niveau en verwerken het daarna adaptief. De heterogene samenstelling van deze groepen heeft ook een meerwaarde in de sociale ontwikkeling: de leeftijdsverschillen vormen een goede basis om samen van en met elkaar te leren.
De leerlingen krijgen vanaf groep 1 een eigen portfolio, waarin ze leren werken aan doelen. Elke dag wordt er doelgericht gewerkt in kringen en daarnaast krijgen de leerlingen individueel of in kleine groepen op hun eigen niveau leerstof aangeboden. Per dagdeel is er aandacht voor de motorische ontwikkeling, dmv buitenspel en gymactiviteiten. Tijdens de speel-werklessen wordt taakgericht gewerkt met diverse ontwikkelingsmaterialen en is er veel ruimte voor (begeleid) spelen in de thema-hoeken.
Bij groep 3 t/m 8 staan 's ochtends de kernvakken centraal. De leerlingen krijgen volgens een vast rooster, doelgerichte instructies van onze vakspecialisten. De verwerking van de leerstof gebeurt vervolgens adaptief met een mogelijkheid om verlengde instructie (individueel of in kleine groepjes) te krijgen. 's Middags wordt de opgedane kennis toegepast in de thema's en projecten van IPC, waarbij aandacht is voor (wereld)burgerschap en de ontwikkeling van diverse vaardigheden.
Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Op onze school geven we dit sindsdien vorm door Handelingsgericht en Opbrengstgericht te werken. Het onderwijs wordt daarmee aangepast aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. We streven ernaar dat alle leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. We volgen deze ontwikkeling nauwgezet met behulp van het leerlingvolgsysteem, leergesprekken en portfolio's, waarin de ontwikkeling op didactisch, persoonlijk en sociaal gebied aan bod komt.
Vanaf groep 4 werken we met dynamische niveaugroepen, waardoor elke leerling instructie krijgt op zijn/haar eigen niveau voor de vakken: lezen, taal en rekenen. Mocht een leerling meer ondersteuning nodig hebben, dan stellen we in overleg met de ouders en onze kwaliteitscoördinator een plan op waarin we beschrijven hoe we die ondersteuning vorm gaan geven. We hebben hierbij de mogelijkheid om advies en/of begeleiding te vragen bij het Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei. Indien nodig kan een zorgarrangement aangevraagd worden. De kwaliteitscoördinator is ook lid van het zorgadviesteam (ZAT), hierin bespreken we waar we de zorgen binnen en buiten de school gezamenlijk kunnen aanpakken. Dit beoogt een goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Op deze manier kan Plantijn ondersteuning op maat bieden, waardoor leerlingen het onderwijs krijgen dat het beste past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er is een kwaliteitscoördinator binnen de school werkzaam. Samen met het team wordt continu gewerkt aan kwaliteitsverbetering. Er is een goede samenwerking met externen, waardoor op alle gebieden expertise ingewonnen kan worden. Plantijn kan hiermee zorgen voor een persoonlijk en passend aanbod voor iedere leerling. We willen ons verder specialiseren in het meer- en hoogbegaafden-onderwijs en onderzoeken de mogelijkheid van Language Friendly Schools, om meer recht te doen aan de verschillende thuistalen.
Onze school is onderdeel van het gemeentelijk traject voor VVE. (vroeg- en voorschoolse educatie). Dit betekent dat we samenwerken met de gemeente over het invullen van beleid t.a.v. VVE en de doorgaande lijn. Ook werken we samen met meerdere peuterspeelzalen in de buurt van onze school. De samenwerking bestaat uit een regelmatig overleg over het onderwijsaanbod (i.v.m. doorgaande lijnen), het educatief handelen en de zorg en begeleiding. We onderhouden een goede relatie met de peuterspeelzalen (voorscholen) en er is in geval van plaatsing op Plantijn sprake van een warme overdracht.