Plantijn

Nederwoudseweg 19 A 3772 TD Barneveld

  • Regelmatig lezen oudere kinderen voor aan jongere kinderen.
  • boekenplanken en schilderijen van letters en cijfers
  • heerlijk vingerverven
  • De schrijver Thijs Goverde op bezoek bij groep 7-8

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengsten van de eindtoets 2022/2023 liggen op het landelijk gemiddelde. In vergelijking met scholen met dezelfde zorgzwaarte liggen de eindopbrengsten van Plantijn net boven gemiddeld. Op individueel niveau hebben alle leerlingen volgens verwachting gescoord, de VO adviezen komen overeen met de adviezen vanuit de IEP toets. 55% van de leerlingen uit deze groep heeft een advies TL/Havo of hoger gekregen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Plantijn verwerken de leerlingen vanaf groep 4 hun opdrachten digitaal op Snappet. Hierdoor is er altijd in een actueel overzicht te zien welke doelen een leerling heeft behaald en aan welke doelen hij/zij werkt. Daarnaast wordt gewerkt met een portfolio, waarin alle doelen en tussenresultaten worden opgenomen. Er wordt doelgericht en structureel gewerkt met dit portfolio, dat elke maand besproken wordt in een leergesprek. Naast de basisdoelen werken kinderen aan hun eigen gestelde doelen. Zij worden hierbij ondersteund door de leerkrachten die vakspecialist zijn. Samen evalueren ze het leerproces en het al dan niet behalen van de doelen. Vervolgens stellen ze samen nieuwe doelen op.

Verder worden twee keer per jaar Citotoetsen afgenomen, een keer in februari en een keer in juni. Hierdoor hebben we niet alleen een duidelijk overzicht van de individuele groei die een leerling doormaakt, maar ook de vergelijking met leeftijdgenoten en het landelijk gemiddelde. Als team bespreken we twee keer per jaar alle tussenopbrengsten, waarbij we de opbrengsten van de Cito-toetsen en de methodetoetsen vergelijken en analyseren, gericht op het opstellen van nieuwe doelen. We evalueren ook het gegeven onderwijs, gericht op het aanscherpen ervan. 

In groep 8 nemen we als eindtoets de IEP doorstroomtoets af. Onze ervaring is dat de resultaten ervan aansluiten bij onze verwachtingen. Samen met ons advies vormt de doorstroomtoets de basis voor de bepaling van de instroom in het juiste vervolgonderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het proces van het tot stand komen van het schooladvies begint vanaf groep 7. Eind groep 7 worden de eerste adviesgesprekken met ouders gevoerd over de wederzijdse verwachtingen. Bij het komen tot een (voorlopig) advies kijken we o.a. naar de cognitieve ontwikkeling. Hierin worden de resultaten van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen meegenomen. Daarnaast wordt er gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag. In groep 8 worden de volgende stappen richting het definitieve advies genomen:

- In oktober/november maken de leerlingen de B-toetsen van Cito.

- Uiterlijk 15 november melden scholen zich aan voor de doorstroomtoets. Wij nemen de IEP doorstroomtoets af.

- Tussen 10 en 31 januari ontvangen de kinderen hun voorlopig schooladvies.

- In de eerste week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.

- Als uit de toets een hoger advies komt dan het voorlopig advies, dan kan het advies in overleg met ouders en leerling aangepast worden.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de voorgezet onderwijsschool van hun keuze.

We hechten veel waarde aan een gedegen proces van advisering en lopen hierin samen met ouders en de leerling zelf op, zodat het goed aansluit bij de verwachtingen en bijdraagt aan de juiste plek en een positieve loopbaan in het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze openbare basisschool is iedereen welkom, ongeacht levensovertuiging, politieke voorkeur, godsdienst, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Dit geldt voor leerlingen, maar ook voor ouders, teamleden en stagiaires. Samenwerken vanuit wederzijds respect en met  (zelf)vertrouwen zijn de belangrijkste waarden in de school. In een open en veilige sfeer gaan we bewust om met de kracht van deze diversiteit. We omarmen verschillen en leren leerlingen wat inclusiviteit betekent en hoe zij daar zelf een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

Wij streven ernaar dat leerlingen zelfbewust, respectvol en sociaal in het leven staan en met plezier naar school gaan. Hun persoonlijke en sociale ontwikkeling volgen we in het portfolio, waarin ze ook op die gebieden zelf of samen doelen (leren) stellen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • (Zelf)vertrouwen
  • Samenwerken
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2020 heeft het vierjaarlijks bestuursgericht onderzoek van de inspectie plaatsgevonden, waarbij een deel van de basisscholen bezocht is. Plantijn is niet bezocht, maar er heeft wel een gesprek plaatsgevonden. De Stichting is positief beoordeeld.

Terug naar boven