Op welke manier informeert deze school de ouders?
De meeste communicatie verloopt via de Parro App en de mail van ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Deze systemen zijn beveiligd, waardoor uw privacy is gewaarborgd. Via de Parro App ontvangt u regelmatig foto's en nieuws uit de groepen. In de Parro agenda staan alle belangrijke activiteiten en uitnodigingen voor bijvoorbeeld een oudergesprek. In Parro kunt u ook uw privacy-voorkeuren doorgeven, evenals absentie. Via Parro kunt u rechtstreeks een bericht sturen aan de verschillende leerkrachten. We vinden korte lijnen belangrijk.
Elke twee weken wordt u geïnformeerd via de digitale nieuwsbrief: de Infomail, met daarin het laatste nieuws en belangrijke leer-activiteiten. Op de website is ook alle (actuele) informatie na te lezen.
Vier keer per jaar krijgen de leerlingen hun portfolio mee naar huis. In het portfolio volgen we gezamenlijk de ontwikkeling op didactisch, sociaal en persoonlijk gebied. Er zitten toetsresultaten in, maar ook samenwerkopdrachten, mooie werkstukken en de door de leerling zelf gestelde doelen. Belangrijk is niet alleen het terugblikken op resultaten, maar ook het nadenken over wat nodig is voor de toekomst. In de 8 jaar op Plantijn worden op deze manier leerlingen steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces. Dit schooljaar gaan we overstappen op een digitaal portfolio, waarmee we een actuele verbinding met ouders kunnen realiseren.
Aan de hand van de portfolio's vinden de hierboven genoemde driegesprekken plaats, waarin samen met leerling, ouder en leerkracht gesproken wordt over de brede ontwikkeling. Door leerlingen deze gesprekken steeds meer zelf te laten leiden neemt het eigenaarschap toe.
De ouders van de groepen 1 en 2 zijn elke ochtend welkom tijdens de inloop, waarbij de mogelijkheid er is om even met de leerkracht af te stemmen hoe het gaat of bijvoorbeeld even een werkstuk van de leerling te bekijken. Er zijn ook vaste inloop-momenten, waarbij ouders samen met hun kind een boek mogen lezen of bijvoorbeeld een puzzel mogen maken.
De dagelijkse resultaten op taal-, reken-, en leesgebied van de leerlingen van groep 4 t/m 8 zijn te volgen in hun online Snappet-omgeving. Hierin is op elk moment door ouders af te lezen welke doelen de leerling al heeft bereikt en waar hij/zij nu aan werkt. Het is ook mogelijk thuis te werken aan de leerdoelen, als daar behoefte aan is vanuit de leerling, ouder of leerkracht.
Voor elke vakantie nodigen we alle ouders uit om samen de Unit (thema) van IPC af te sluiten. We werken tot aan elke vakantie aan één thema en aan het eind tonen we graag aan ouders wat we geleerd hebben. De vorm is afhankelijk van het onderwerp, bijvoorbeeld een tentoonstelling, een optreden of een gezamenlijke activiteit.