Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsbezetting/ Groepsverdeling Schooljaar 2023-2024
Groep 1/2A:
- Juf Agnita (maandag t/m woensdag)
- Juf Patricia (donderdag en vrijdag)
Groep 1/2B:
- Juf Patricia (woensdag)
- Juf Agnes (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag)
Groep 3:
- Juf Pauline (maandag, donderdag en vrijdag)
- Juf Nikki (dinsdag en woensdag)
Groep 4:
- Juf Annemiek (maandag t/m woensdag)
- Juf Nikki (donderdag en vrijdag)
Groep 5/6:
- Juf José (maandag t/m vrijdag**)
Groep 7/8:
- Juf Inge (maandag t/m vrijdag)
Onderwijsassistent: groep 5 t/m 8: Juf Beau. Op de vrijdag organiseren wij creatieve middagen van 12.30 uur tot 14.00 uur. Wij schakelen hierbij, indien nodig/wenselijk, ouders en/ of externen in. ** Vrijdagmiddag heeft juf José haar ICT middag.
Bij de jongste kleuters besteden we vooral veel aandacht aan gewoontevorming en regelmaat. Dat is namelijk de basis voor de groepen die daarna komen. Kinderen in de kleuterleeftijd leren door veel te spelen. We geven de vakken vaak in samenhang via een thema. Het thema sluit aan bij de seizoenen, feesten of onderwerpen vanuit het kind zelf.
Kleine kring
Om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van kleuters werken we dagelijks vanuit een kleine kring. Kinderen van dezelfde leeftijd of met hetzelfde ontwikkelingsniveau zitten samen aan tafel of in de kring. Ze krijgen extra instructie of voeren een opdracht uit. De leerkracht stuurt deze activiteit meestal.
Beredeneerd aanbod
De verschillende vakken komen in betekenisvolle situaties, dit zijn thema's aan de orde. We volgen een beredeneerd activiteiten aanbod. In het lesrooster staan verschillende leer- en vormingsgebieden. In de dagelijkse praktijk in de klas is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taalontwikkeling. Wanneer een kind speelt met een lotto is het kind bezig met getallen en/of kleuren. En wanneer een kind op een papier de golven van de zee tekent, is het kind spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven. Kinderen raken meer betrokken door betekenisvolle activiteiten, samenwerkingswerkvormen en een uitdagende leeromgeving.
De groepen 1 en 2 gaan per week 23,5 uren naar school.
Voor geen enkel vak in het basisonderwijs bestaat een verplichte lessentabel. In de Wet Primair Onderwijs staat welke vakken verplicht zijn. Over het aantal uren voor een vak staat niets geschreven. Er moet wel voldoende tijd zijn om de algemene doelstelling en de kerndoelen te bereiken.
Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool
Het minimum aantal lesuren van groep 1 t/m 8 is 7520 uur. Leerlingen in de groepen 1 t/m 4 krijgen minimaal 3520 uur les. Voor de groepen 5 t/m 8 is dit minimaal 3760 uur. De resterende 240 uur zetten scholen flexibel in. Het les- en vakantierooster is hierop afgestemd. Het basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Kinderen gaan vanaf 4 jaar naar de basisschool, maar zijn pas vanaf de vijfde verjaardag leerplichtig.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is. Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 zetten we in op:
Het verhogen van de resultaten van de leerlingen.
Dit gaan we doen door o.a. extra veel aandacht te besteden aan:
- doorgaande lijn binnen de school
- open en transparante communicatie (tussen leerkrachten, tussen leerkrachten en leerlingen, tussen leerkrachten en ouders)
- goed pedagogisch klimaat behouden
- goede didactische werkvormen gebruiken
- concreet materiaal toe te passen
- implementatie rekenmethode Wereld in Getallen 5
- implementatie methode Atlantis (technisch en begrijpend lezen)
- rijke leeromgeving
- kwaliteitskaarten schrijven
Als school vinden we het belangrijk dat een kind naar een kinderdagverblijf of Voorschool gaat. We hebben nauw contact met Villatovertuin die beide voorzieningen aanbiedt. Sinds oktober 2021 is de voorschool van Villa Tovertuin gesitueerd in onze basisschool. Zowel in de voorschool als in de kleutergroepen wordt veel extra aandacht besteed aan taalontwikkeling. De samenwerking tussen de voor- en basisschool wordt steeds nauwer en vindt op alle vlakken plaats. Zo wordt er gewerkt aan dezelfde thema's en zo nu en dan vindt een gezamenlijke thema-afsluiting plaats. Voor VVE gebruiken daarbij KO-totaal en Boekenpret.
Sinds mei 2017 maken we gebruik van op elkaar aansluitende informatiesystemen, te weten BOSOS 2 tot 4 jaar en BOSOS basisschool.