Roncalli

Boomsestraat 4 6613 AH Balgoij

Schoolfoto van Roncalli

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisschool Roncalli presteert voldoende op de eind- en tussenopbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs als geheel wordt als voldoende beoordeeld door de inspectie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Roncalli worden de tussenresultaten gemeten volgens het CITO-leerlingvolgsysteem. De leerkracht bekijkt de toetsuitslagen nauwkeurig om op basis van deze gegevens het onderwijsaanbod op groeps-en individueel niveau voor de komende periode aan te laten sluiten bij de behoeften van de groep en de individuele leerlingen. De gegevens worden jaarlijks geanalyseerd en beschreven in het opbrengstenkatern.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand volgens het onderstaand proces

- Eind groep 7 adviesgesprekken met kinderen over het voorlopig advies.  Dit voorlopige advies komt tot stand in de gezamenlijke teamvergadering. Op basis van leerling kenmerken en het cito volgsysteem maakt de groepsleerkracht een advies. Dit wordt besproken in de teamvergadering waarop het voorlopige advies definitief wordt.

- Medio groep 8 wordt een definitief advies door de groepsleerkracht gegeven. Na de doorstroom toets volgt den vaststelling van dit advies. Daarbij volgen we het landelijke beleidskader zoals is vastgesteld.

- inschrijving op een vervolg school is de verantwoordelijkheid van de ouder. Zij krijgen daarvoor een document mee.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling en gebruiken de vreedzame school als programma om de leerlingen op te voeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Leerlingen leren gevoelens te herkennen, goed te communiceren en problemen en conflicten zelf op te lossen. Ze ontwikkelen de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.

Vanwege de kleine gemeenschap binnen Balgoij en binnen basisschool Roncalli schenken we extra aandacht aan de nieuwsgierigheid van de leerling naar de wereld en het exploreren van de omgeving ook buiten Balgoij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vriendelijk
  • Verantwoordelijk
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven