Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Gedurende het hele schooljaar observeert en begeleidt de groepsleerkracht de leerlingen uit de groep. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gemonitord met behulp van de groepsadministratie. De toetsen behorende bij de methode (methode gebonden toetsen) worden structureel afgenomen en geregistreerd in het digitale leerling-dossier van Parnassys. Naast de observaties en methode gebonden toetsen worden de methode onafhankelijke toetsen van CITO leerlingvolgsysteem afgenomen. We volgen hierbij de toetskalender van CITO. De toetsen worden digitaal geregistreerd in het CITO leerlingvolgsysteem. In februari maken de leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets Basisonderwijs (IEP).
De gegevens van de toetsen worden geanalyseerd. Op leerling niveau kijkt de leerkracht samen met de interne begeleider naar de onderwijsbehoeften van de individuele leerlingen. Indien nodig wordt er een handelingsplan opgesteld. Op groepsniveau wordt er bekeken wat de groep nodig heeft. De onderwijsbehoeften van de leerlingen worden in kaart gebracht in de groepskaart en deze groepskaart wordt omgezet in een groepsplan. Op deze manier streven wij naar Passend Onderwijs voor al onze leerlingen. Ook op schoolniveau worden de toetsen geanalyseerd en worden er doelen vastgesteld en conclusies en vervolgafspraken gemaakt ten behoeve van de kwaliteit van ons onderwijs.
Op Skoalle De Dúnwizer worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd om zo tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs te komen. Het schooladvies komt tot stand op basis van het advies van de leerkracht. Ondersteund door de methode-toetsen, Cito Leerling in Beeld toetsen, observatielijsten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsystemen van onder meer Cito. Wij adviseren altijd kansrijk voor al onze leerlingen.
Leerlingen van groep 7 ontvangen aan het einde van groep 7 een voorlopig schooladvies.
Met dit schooladvies wordt in groep 8 verder gewerkt.
Doorstroomtoets
De eindtoets is in 2023 een Doorstroomtoets geworden. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de Doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ieder kind is uniek en mag zichzelf zijn. We stimuleren de vorming van hun persoonlijkheid, sociale vaardigheden en ontwikkelen bij de leerlingen het zelfvertrouwen. Zodat zij na het verlaten van de basisschool zelfstandig en met goede normen en waarden de 'grote' wereld in kunnen gaan.
Kanjertraining wordt georganiseerd voor groep 1 t/m 8. Kanjertraining is gebaseerd op vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining heeft een heldere aanpak met een doorgaande lijn die aansluit bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. Daarnaast blijkt dat Kanjertraining de algemene opvoedingsnormen ondersteunt en aansluit bij een aantal onderdelen van de Wet Actief Burgerschap en Sociale Integratie.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.