Social Schools waarbinnen ouders gekoppeld zijn aan de jaargroep van hun kind(eren)
Maandelijkse
Nieuwsbrief
Website
Twee a drie keer per jaar zijn er Leerkracht- ouder - Leerling gesprekken om de voortgang van de leerlingen te bespreken. Vanaf groep 1 zijn de kinderen hier zelf ook bij. De leerkrachten zijn op het schoolplein vanaf 8.15 uur en na schooltijd.
Gesprekssoorten en gesprekkencyclus
Aanmeldingsgesprek
Minimaal 2 maanden voordat de leerling 4 jaar wordt, vindt het aanmeldingsgesprek plaats. (Bij uitzondering minimaal 1 week voor de 4e verjaardag.) Voor dit gesprek worden beide ouders uitgenodigd op een gepland moment. De duur van dit gesprek is ongeveer 60 minuten. Gedurende het gesprek geeft de directeur informatie over de visie van de school, de organisatie en over de inhoud en de kwaliteit van het onderwijs. Ook wordt de visie op ouderbetrokkenheid besproken. De ouders geven informatie over hun kind en motiveren hun keuze voor de school. Daarnaast geeft de directeur een rondleiding door de school, waarbij er kennis wordt gemaakt met diverse teamleden. Tijdens het gesprek worden verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Er wordt besproken of deze verwachtingen reëel zijn en welke verwachtingen ouders en school kunnen waarmaken en welke niet.
Huisbezoek
De leerkracht van groep 1 gaat, als ouders dat zelf ook willen, bij de leerlingen van groep 1 op huisbezoek. Dit bezoek vindt plaats na 6 weken na de start van de leerling. De leerkracht krijgt tijdens dit bezoek een beeld van de thuissituatie van de leerling. Tijdens het bezoek wordt kort geschetst hoe de leerling functioneert in de groep. Over andere leerlingen wordt niet gesproken. Eventuele problemen worden kort benoemd, voor verdere bespreking wordt een vervolgafspraak gemaakt. De ouder kan tijdens het bezoek vragen stellen aan de leerkracht over zijn/haar kind en over schoolse zaken. In het welkomgesprek op school wordt de leerling meer uitgebreid besproken.
Welkomgesprek
Het welkomgesprek is het kennismakingsgesprek wat jaarlijks plaats vindt bij de start van het nieuwe schooljaar (binnen 6 weken). Alle ouders/verzorgers worden uitgenodigd. De leerkracht probeert hierdoor beter zicht te krijgen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen door het beschrijven van belemmerende en stimulerende factoren. Vanuit verschillende perspectieven wordt naar de leerling gekeken. 10-minuten gesprek (rapport gesprek) Deze gesprekken worden 2 x per schooljaar georganiseerd (februari en juni/juli). Eén schoolweek is er na schooltijd de mogelijkheid de gesprekken te plannen. Het gesprek wordt vastgelegd in Social Schools als een notitie/gesprekken/10-minutengesprek.
Spreekmiddag
Deze gespreksmomenten worden 3 x per schooljaar georganiseerd (november, januari en april). Het gesprek wordt vastgelegd in ParnasSys als een notitie/gesprekken / spreekmiddag. Het gesprek vindt plaats door zowel initiatief van de ouders/verzorgers als de leerkracht. Op verzoek van de ouders kan het gesprek gepland worden op een avond.
Motivatiegesprek groep 8
De leerkracht van groep 8 gaat in september met de ouders en de leerling in gesprek over de uitdaging / motivatie / moeilijk en lastig / wat werkt / wat heb je nodig / samen er aan werken / gemaakte afspraken. Dit is gericht op de ontwikkeling in groep 8 naar het VO-onderwijs.
Gesprekken voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
In principe worden alle gesprekken met ouders over de ontwikkeling van hun kind met de groepsleerkracht gehouden. Wanneer ouders en de groepsleerkracht extra informatie nodig hebben of verschillende ideeën hebben over de aard, verklaring en aanpak van de situatie rondom een leerling kan de hulp van IB-er of directeur ingeroepen worden. Zij kunnen helpen bij de voorbereiding van het gesprek. Ook kan er voor gekozen worden dat IB-er of directeur tijdens het gesprek aanwezig zal zijn. De leerkracht en beide ouders voeren het gesprek, terwijl IB-er of directeur eventueel aanvullingen geeft tijdens het gesprek. Tijdens het gesprek wordt er informatie uitgewisseld over ontwikkeling van de leerling in het kader van de gestelde doelen of over de bepaalde gebeurtenissen thuis of op school. De onderwijsbehoeften worden door ouders en leerkracht besproken, waarna gezamenlijk nieuwe doelen worden opgesteld. Tijdens het gesprek worden verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Er wordt besproken of deze verwachtingen reëel zijn en welke verwachtingen ouders en school kunnen waarmaken en welke niet. Aan het eind van het gesprek maken de leerkrachten en de ouders afspraken met elkaar. Van de gegeven informatie en de gemaakte afspraken wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt ondertekend door ouders en IB-er. Ouders krijgen een kopie van het verslag en het verslag komt in het dossier van de leerling.
Gesprekken specialisten* en ouders
Wanneer er gesprekken zijn met specialisten en ouders is het het meest wenselijk dat IB-er én leerkracht hierbij aanwezig zijn. Soms is het qua planning niet mogelijk dat beiden aanwezig zijn, in dat geval is er tenminste één van beiden aanwezig. Tijdens het gesprek wordt er informatie uitgewisseld rondom het traject waarin de leerling zit. Tevens worden verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Er wordt besproken of deze verwachtingen reëel zijn en welke verwachtingen ouders, school en specialist kunnen waarmaken en welke niet. In de meeste gevallen maakt de specialist een verslag van het gesprek waarin de informatie en de afspraken zijn opgenomen. Wanneer school een kopie van het verslag krijgt komt het in het dossier van de leerling.
*ambulant begeleiders, SMW, onderzoekers, behandelaars etc.
Naast bovengenoemde spreekmomenten worden door de leerkracht gesprekken gevoerd met de ouders/verzorgers indien dit nodig is. dus op basis van de behoefte van de leerkracht of de ouders/verzorgers. Ook deze gesprekken worden vastgelegd in ParnasSys als notitie/gesprekken/oudergesprek.