Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerlingen die starten in groep 1 en een VVE programma hebben gevolgd bij de peuters en/of Nederlands als tweede taal hebben, krijgen extra (taal) activiteiten aangeboden.
Binnen de thema's die aangeboden worden voor groep 1 en 2 zijn alle activiteiten geïntegreerd. Dit zorgt voor verbindingen en herkenning bij de kleuters en sluit aan bij de belevingswereld.
De weergave uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep kunnen zijn voor een bepaalde periode.
Onder taal valt ook het vak spelling en woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch en begrijpend lezen.
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Op school hanteren wij het protocol ‘Medicijnverstrekking en medisch handelen’. Het protocol dient als handreiking voor scholen hoe te handelen in situaties waarbij medewerkers van de school leerlingen medicijnen toedienen en/of medische handelingen verrichten. Het protocol kunt u opvragen bij de directeur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De volgende afspraken zijn er over extra ondersteuning:
Toetsbeleid: Het toetsbeleid van stichting Comprix wordt gevolgd. De aanvulling is: bij leerlingen met een dyslexieverklaring of andere relevante diagnoses (naar inzicht van school) mag de cito toets of IEP Doorstroomtoets begrijpend lezen voorgelezen worden. Op school is een actuele toetskalender aanwezig.
Zorg- en ondersteuningsbeleid: Dit staat beschreven in het document ‘Ondersteuningsplan Skoalle De Dúnwizer’.
Deze documenten zijn op school in te zien.
Met KOV De Basis is gestructureerd overleg om de doorgaande lijn in het aanbod voor kinderen van 2-12 jaar te waarborgen.
Skoalle De Dúnwizer heeft een heldere visie op onderwijs aan de leerlingen in groep 1-2.
Kleuters leren spelenderwijs, dat is een belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. De kleuters krijgen de ruimte om hun omgeving te verkennen en zo te leren. Zij ontdekken van alles tijdens het spelen en verbinden dit met kennis die ze al hebben. Spelen gebeurt vaak in interactie met anderen. Kleuters leren veel van elkaar en ontlenen hier plezier aan. In het spel wordt veel gecommuniceerd. Dit heeft een positieve uitwerking op de taalontwikkeling. De leerkrachten spelen hierop in door gebruik te maken van complex en rijk taalgebruik om de woordenschat te vergroten en veel kennis van de wereld te verkrijgen. Er wordt gewerkt met rijke, betekenisvolle thema's waarin kleuters ondergedompeld worden in gesproken en geschreven taal. Ook alle andere activiteiten zoals het voorbereidend rekenen, muziek, beweging en het knutselen houden verband met het thema.
Bij het ontdekken en onderzoeken van de wereld speelt het bewegen voor kleuters een belangrijke rol. Het is noodzakelijk dat zij dingen kunnen betasten, vastpakken, vasthouden en verplaatsen. Ze ervaren via beweging aan den lijve allerlei begrippen en processen. Het bewegingsspel is een natuurlijke manier om te communiceren met leeftijdsgenootjes, ze doen hierbij ook sociale vaardigheden op. Kortom, de motorische ontwikkeling is nauw verbonden met de andere ontwikkelingsgebieden. Daarom besteden we veel tijd aan het vrije spel buiten en het geleide spel in het speellokaal. Binnen de werklessen is er ruime aandacht voor het ontwikkelen van de fijne motoriek door het werken met verschillende materialen (klei, verf, zand, papier, water, scheerschuim) en het hanteren van materialen (schaar, kwast, penseel, prikpen, wasco, potlood, stift).Het is belangrijk dat er voor iedereen in de klas een aanbod is wat aansluit bij het ontwikkelniveau. We doen dit door het aanbieden van uitdagende spellen en materialen waarbij er een ruime keuze is uit verschillende activiteiten.
De ontwikkeling van kleuters kent grote interpersoonlijke tempoverschillen, terwijl de volgorde van deze ontwikkeling voor iedereen hetzelfde is. De ontwikkeling wordt door de leerkrachten vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een observatie-pakket dat de leerkracht, vanuit een beredeneerd aanbod van leerlijnen, structuur geeft bij het plannen van activiteiten en waarbij kleuters geobserveerd worden in vrije onderwijssituaties.