Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er wordt gewerkt in combinatiegroepen van twee leerjaren. Alleen de groepen 3 en 8 zijn dit jaar in jaargroepen. Alle leerlingen van groep 3 tm 8 hebben een laptop of chromebook. Hierdoor is o.a. lesstof op maat mogelijk. Er wordt soms gewisseld van groep om kinderen instructie op niveau te laten krijgen. In De Deel (een gemeenschappelijke ruimte) kunnen leerlingen samen of alleen werken. Hier werken kinderen van verschillende groepen door elkaar. Zo leren zij van elkaar.
De eerste twee jaren wordt gebruikt om spelend te leren en lerend te spelen. Er wordt veel voorbereidend taal en rekenen aangeboden.
De onderwijstijd wordt zo ingericht dat er veel aandacht is voor rekenen, lezen en taal. Binnen alle vakken wordt zo interactief mogelijk lesgegeven. Vakken staan soms niet los van elkaar. Zo worden vakken als Engels, wereldoriëntatie etc. vaak gecombineerd met andere vakken, waardoor het aantal uren dat per vak besteed wordt soms hoger is dan in de tabel vermeld.
Wij zijn een dorpsschool die zoveel mogelijk alle kinderen uit het dorp en de omgeving onderwijs willen geven. Vanuit een Katholieke en Protestantse signatuur geven wij de kinderen les. Verder zijn wij ook een gecertificeerde Kanjerschool.
1. Basisondersteuning
Een van de eisen van de basisondersteuning is een dyscalculieprotocol. Dit hebben wij niet en wij zien ook, gezien andere prioriteiten, geen noodzaak dit op te stellen. Wij hebben genoeg kennis en kunde in huis in de vorm van een rekenspecialist om te dyscalculie te kunnen signaleren. Ook beschikt de school over voldoende materiaal om deze kinderen optimaal te begeleiden.
Een hoogbegaafdheidsbeleid is inmiddels opgesteld, maar verdient verdieping.
2. Ondersteuningsdeskundigheid
Wij hebben deskundigheid in huis op het gebied van dyslexie, dyscalculie, rt en sociale vaardigheden. Daarnaast hebben we korte lijnen met het SBO, Kentalis, logopedie en het wijkteam. De kwaliteit ten aanzien van orthopedagogie, schoolmaatschappelijk werk, dyslexie, taal/lees/spraakproblemen, dyscalculie, rekenproblemen, faalangstreductie en sociale vaardigheden is hierbij geborgd. Daar waar nodig, weten we welke personen en instanties wij kunnen benaderen voor hulp en kennis rondom concentratie, autisme, hoogbegaafdheid. De kennis in het team rondom hoogbegaafdheid wordt versterkt door de CPO. De CPO is de coördinator HBG en laat zich scholen. Kennis van autisme is aanwezig. Wij vinden dat wij voor een klein team, voldoende deskundigheid voor ondersteuning in huis hebben. De kennis rondom hoogbegaafdheid kan worden vergroot. We zijn blij met de korte lijnen die wij hebben met externe instanties die ons kunnen begeleiden op de gebieden waar wij minder kennis van hebben.
3. Ondersteuningsvoorzieningen (fysiek, ruimtes, materialen)
Op het gebied van ondersteuningsvoorzieningen hebben wij geen extra groepen voor kinderen met bepaalde problematiek. Ook hebben we geen ruimtes voor verzorging, therapie ov voorzieningen voor dove/slechthorende en/of blinde/slechtziende kinderen. Wij hebben kinderen met deze handicap nog niet als leerling gehad. We zien dat niet alle ruimtes rolstoelvriendelijk zijn. Er is wel een invalidetoilet. Voor wat betreft de materialen hebben wij voldoende en goed materiaal voor taal, lezen, rekenen, meer- en hoogbegaafden, concentratie. Op het gebied van stappenplannen etc. hebben we niet veel materiaal. Hierover is echter wel kennis aanwezig bij de CPO. De CPO coacht leerkrachten die dit nodig hebben. Daar waar een wens ligt, kan er collegiale consultatie plaatsvinden. Dit wordt dan gefaciliteerd. Vanuit de werkdrukgelden wordt wel een extra leerkracht betaald. Deze leerkracht draait een vijfde groep (formatie is er maar tot vier groepen).
4. Samenwerking en grenzen
Wij hebben structureel en intensief contact met andere PO scholen en scholen voor speciaal basisonderwijs. De lijnen met leerplicht, maatschappelijk werk en GGD/JGZ zijn kort. Daar waar nodig weet school ook de overige instanties te vinden: CJG, geestelijke gezondheidszorg, Jeugdhulp, wijkorganisaties, peuterspeelzaal, scholen voor VO, scholen voor speciaal onderwijs. Met politie, revalidatie en scholen voor cluster 3 en 4 wordt niet samengewerkt. Echter weten we deze instanties te vinden als dat nodig is.
Grenzen aan de zorg:
Wij zien dat we genoeg mogelijkheden qua materiaal en aanbod hebben om kinderen op te vangen. We zien dat onze grenzen aan de zorg de volgende omvatten:
- Aanwezige deskundigheid binnen het team
- De mate waarin de leerling en leerkracht extern worden ondersteund
- De mate waarin de school de leerling de benodigde medische ondersteuning/verzorging kan bieden
- De mate waarin de school het ontwikkelingsperspectief van de leerling kan realiseren
- De mate waarin de veiligheid van de leerling, de medeleerlingen, hun ouders en de leraar kan worden gewaarborgd
- De mogelijkheid van ons gebouw en de aanwezige voorzieningen
- De mogelijkheden, deskundigheid en ervaringen van de leerkracht
- De omstandigheid dat gewerkt moet worden in combinatiegroepen
- Het aantal leerlingen met extra onderwijsbehoeften in de groep
- Het overschrijven van de maximale groepsgrootte
Wij vinden dat de genoemde grenzen niet volledig zijn uit te werken. Het is per situatie verschillend. Bovengenoemde punten worden altijd afgezet tegen:
- Leert de leerling voldoende?
- Leert de omgeving van de leerling voldoende?
- Is er gevaar voor de leerling?
- Is er gevaar voor de omgeving?
- Vraagt de begeleiding van de leerling onevenredig veel tijd van de leerkracht?
De CPO en leerkracht (en waar nodig het hele team) vormen een team, waarin tijdens besprekingen zorgvuldig bovenstaande aspecten worden bijgehouden. Indien er zorgen zijn omtrent bovenstaande punten, dan zal de directie een overwogen en beredeneerd besluit nemen over of de grenzen al dan niet bereikt zijn. Dit besluit is bindend.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de toekomst willen wij ons verder verdiepen in het werken met instructiegroepen, waarin kinderen zoveel mogelijk op niveau meedraaien. Hierin worden kinderen meegenomen in hun eigen ontwikkeling en leren zij daar mede verantwoordelijkheid in dragen. Zij krijgen inzicht in eigen kunnen en leren vragen te stellen en hulp te vragen.
Er is een goed en intensief contact tussen de Peuter- en kleuterleidsters.
Bij elk kind dat van de peuterspeelzaal naar onze school komt, wordt een overgangsformulier ingevuld en indien nodig vindt een warme overdracht plaats. Komend schooljaar zullen wij gaan renoveren. Na de renovatie (klaar in okt. '24) zullen we een IKC vormen met peuterspeelzaal en kinderopvang in ons gebouw.