Basisschool RKPC De Toekomst

Ageommeleane 14 8574 TN Bakhuizen

  • Een voorstelling van Circofantastico voor alle kinderen van de school
  • Kleuters zijn aan het dansen als taalactiviteit
  • Gezamenlijk ontvangen we Sint Nicolaas
  • Een levende Kerststal als onderdeel van de Kerstviering
  • Jaarlijks vieren we dit samen met de Carnavalsvereniging "De Blauwe Bok"

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten nemen systematisch en regelmatig methodeonafhankelijke en  methodegebonden toetsen af om de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Leerkrachten analyseren en interpreteren de toetsresultaten teneinde zicht te krijgen op de opbrengsten van hun onderwijs en op de ontwikkeling van de leerlingen. Zij stellen op basis van de verzamelde gegevens het groepsorganisatieplan op of passen het groepsorganisatieplan aan.   

Citotoetsen  

We maken gebruik  van diverse CITO toetsen (methode onafhankelijke toetsen) . Op de toetskalender (jaarlijks opgesteld door de Coördinator passend onderwijs) is te zien wanneer de methodeonafhankelijke toetsen dienen te worden afgenomen. De toetsen worden afgenomen volgens de handleiding van deze toetsen. Ook de scoring en normering vindt plaats volgens de handleiding. Niet-gebonden methodetoetsen (Cito) helpen leerkrachten om de leerlingen te volgen in vergelijking met het ontwikkelingsniveau van de gemiddelde leerling in Nederland. De signalering wordt daardoor objectiever. Deze toetsen geven een beeld van het beheersingsniveau over bijvoorbeeld de totale rekenleerstof van een leerjaar waar een leerling mee aan de slag is. We hebben hiermee een goede maatstaf voor het objectief beoordelen van het beheersingsniveau van onze leerlingen.

Daarnaast geven de niet- methodegebonden toetsen een doorlopend beeld van groep 1 t/m 8. Dit noemen we een leerlingvolgsysteem (LOVS). De toetsen die worden afgenomen zijn:     

Groep 3 en 4                : Cito DMT en AVI tekst 

Groep 5 t/m 8                :Cito DMT (bij onvoldoende hierop: AVI)

Groep 3 t/m 8               : Spelling, Begrijpend lezen en Rekenen-Wiskunde    

Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief worden op maat getoetst. Dit betekent dat de leerling getoetst wordt op het eigen didactisch niveau  (passend bij hun functionerings-niveau). Dit kan een andere toets zijn van het zelfde leergebied.   De groepsleerkracht neemt deze toetsen af. De toets uitslagen worden door de groepsleerkrachten digitaal ingevoerd in ESIS en op leerling- en groepsniveau  geanalyseerd. Deze analyse wordt twee keer per jaar besproken met de coördinator passend onderwijs tijdens de zogenaamde groepsbesprekingen. Ook worden alle leerlingen besproken waarvan de individuele vaardigheidsscore een onvoldoende stijgende lijn aangeeft. Na deze analyse worden nieuwe groepsorganisatieplannen opgesteld.   De uitslagen dienen als beginsituatie van het nieuwe groepsorganisatieplan. Hierin wordt ook duidelijk  vermeld welke acties er ondernomen worden en bijv. welke gerichte hulp er wordt geboden aan leerlingen die een onvoldoende ontwikkeling tonen.   

Tweemaal per jaar vormen deze gegevens ook de basis voor een analyse op schoolniveau. Deze analyse wordt door de directie en coördinator passend onderwijs gemaakt en besproken met het team. Als blijkt dat een groep als geheel onvoldoende scoort op een bepaald vakgebied, dan wordt getracht te achterhalen wat de mogelijke oorzaak hiervan kan zijn. Er wordt met een aantal en /of het gehele team gezocht naar passende maatregelen. De schooloverzichten per vakgebied geven ons een beeld van de kwaliteit van het onderwijs op onze school.

Methodegebonden toetsen

Gedurende het hele jaar worden er ook methodegebonden toetsen en andere toetsen afgenomen. Binnen de niveaus van zorg wordt voor het volgen van de leerlingen gebruik gemaakt van:

* de observatielijsten “Dit ben ik, dit kan ik” voor groep 1 en 2,

* methode gebonden toetsen (groep 3 t/m 8),

* Kanvas :Kanjervolgsysteem en adviessysteem sociaal emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8)

*Toetsen uit het Protocol voor Dyslexie (groep 1 tm 4),

*Route 8 toets (groep 8)

De observatielijsten: Dit ben ik en dit kan ik …….is een observatie systeem voor groep 1 en 2. In “Dit ben ik” kan worden aangegeven hoe o.a. het gedrag van de kleuter is. De lijsten “Dit kan ik” kunnen op elk moment worden ingevuld, maar vaak zal dit gebeuren voor de 10-minuten gesprekken of inloopspreekuren. “Dit kan ik” bevat allemaal korte opdrachten die de leerkracht het kind individueel laat aanwijzen of maken. Het zijn opdrachten met betrekking tot (de tussendoelen) beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. Bovendien zijn het opdrachten die eenvoudig getoetst kunnen worden. Als iets wordt beheerst, wordt het aangegeven met het cijfer van de maand wanneer het is getoetst. (januari is 1, februari is 2 enz.) Voor elk schooljaar wordt een andere kleur pen gebruikt. De uitslagen van de dyslexie toets, woordenschattoets, fonemisch bewustzijnstoets en de uitslagen van de CITO toetsen taal en rekenen worden ook op de lijsten ingevuld, zodat alle gegevens bij elkaar staan. Voor de tussendoelen van boekoriëntatie en verhaalbegrip vullen we voor de 10-minuten gesprekken groepslijsten in.  

Methode gebonden toetsen geven met name inzage in het beheersingsniveau van de leerstof bij elk kind op dat moment en van het niveau van de groep waarin de leerling zit. De methode gebonden toetsen geven regelmatig nieuwe beginsituaties aan de leerkracht, van waaruit de volgende stap moet worden gepland voor de leerling of voor de groep. De methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door middel van het formulier zoals dat is opgenomen in bijlage 8. De uitslag van de toetsen vormt mede de basis voor de planning van de extra zorg in de dagplanning.  

Kanvas: De leerkrachten volgen de leerlingen in hun sociale vaardigheid door twee keer per schooljaar (november/mei)  het Kanjervolg- en adviessysteem(Kanvas) in te vullen. Rond dezelfde tijd vullen ook de kinderen van groep 5 t/m 8 een kanjervragenlijst en een sociale veiligheidslijst in via de computer. Zo krijgen wij onze kinderen en het klimaat goed in beeld en kunnen wij gericht steun bieden waar nodig is. Als in één van beide lijsten iets opvalt, wordt het gedrag van het kind besproken met de coördinator passend onderwijs van de school en wordt indien nodig een individueel plan opgesteld. Dit plan wordt besproken met ouders en minimaal twee keer per jaar ook geëvalueerd met ouders. De kanjervragenlijst wordt geanalyseerd op groepsniveau en op schoolniveau. Indien nodig wordt er een schoolbreed plan van aanpak opgesteld.  

Bovenstaande toetsen / observaties  spelen in alle niveaus van zorg een wezenlijke rol en leveren op alle niveaus de leerkracht handreikingen om te volgen en signaleren. Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen is de eerste verantwoordelijkheid van de leerkracht. Dit betreft de brede ontwikkeling: leerontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. De leerkracht volgt het kind door regelmatig en gerichte observaties, het analyseren van methodetoetsen en -oefeningen en een goede communicatie met ouders.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het op De Toekomst van groot belang dat de kinderen en hun ouders in de laatste fase van hun basisschooltijd op een optimale manier een advies verkrijgen over de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs.

Daarbij kijken wij op onze school onder andere naar:  

-Sociaal emotionele ontwikkeling van het kind

-Observaties van de leerkracht(en) van groep 7 en 8.: denk aan: motivatie, werkhouding en studievaardigheden van de leerling en daarnaast factoren als inzet, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, concentratie.

-Gegevens uit het Cito LOVS waarin gedurende acht jaren toets gegevens worden opgeslagen.

-De Plaatsingswijzer : Cito LOVS  vanaf groep 6

- Als aanvullende gegevens kunnen de uitkomsten van een capaciteitenonderzoek  (NIO/    intelligentie onderzoek )  gebruikt worden (mits < dan twee jaar geleden )

- Aanleg en talenten van een leerling

Alles overwegend komen de leerkrachten tot een gedegen en overwogen advies.   Bij het tot stand komen van het advies wordt naast  de leerkrachten van groep 7/8 de directie en de coördinator passend onderwijs betrokken.   Om het advies te geven wordt ook gebruik gemaakt van de Friese Plaatsingswijzer. Hierbij is de meerjarige ontwikkeling van de leerling het uitgangspunt, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Vanaf groep 6 zullen de leerkrachten alle toetsresultaten per leerling invoeren in deze plaatsingswijzer. Hier rolt dan een advies uit.

Vanaf de 10-minutengesprekken in juni in groep 6 (dus vanaf groep 6 elk half jaar) zullen de ouders het advies te horen krijgen, dat op basis van de toetsgegevens uit de plaatsingswijzer komt. 

We nemen als uitgangspunt dat de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs een proces moet zijn. Het definitieve advies is het eindpunt van het proces. Bij dat proces willen we de ouders en de kinderen heel nadrukkelijk betrekken. Daarom zitten de kinderen vanaf groep 7 bij de adviesgesprekken. Zij horen zelf waar er eventueel nog werkpunten liggen en worden zo betrokken bij hun ontwikkelingsproces en het halen van doelen.   Het advies van school is bindend.                                                               

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken:

  • iedereen wordt gerespecteerd
  • pestproblemen lossen zich op
  • kinderen durven zichzelf te zijn
  • kinderen voelen zich veilig
  • kinderen voelen zich op elkaar betrokken
  • kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen
  • kinderen krijgen meer zelfvertrouwen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • zichzelf durven zijn
  • betrokken bij elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2011 is de inspecteur van onderwijs langs geweest voor een regulier bezoek en in oktober 2012 heeft er een onderzoek plaats gevonden in het kader van de VVE(Voor- en Vroegschoolse Educatie).

Terug naar boven