Zorgen om uw kind/klachtenregeling
Als er sprake is van een klacht of kritiek, dan willen we dat graag horen. We vinden het wenselijk dat we elkaar kunnen en durven aanspreken. Uiteraard op respectvolle wijze. Het algemene uitgangspunt daarbij is dat de klacht altijd eerst besproken wordt met degene die het betreft, tenzij de aard van de klacht zich daartegen verzet. Op onze school hebben we een informele klachtenroute en een formele klachtenroute. Het is de bedoeling om klachten zoveel mogelijk via de informele klachtenroute (op schoolniveau) op te lossen. Pas als dat niet lukt, of als de informele klachtenroute niet tot de mogelijkheden behoort, dient de formele klachtenroute te worden gebruikt.
Informele klachtenroute
Als u een klacht heeft over de gang van zaken op onze school, dan kunt u in de eerste plaats terecht bij de groepsleerkracht. Komt u er met de leerkracht niet uit of heeft u een klacht die de directie aangaat, dan kunt u contact opnemen met de directie. Brengt dat ook geen oplossing, dan kunt u zich daarna wenden tot het bestuur van de Bisschop Möller Stichting. U kunt ook de schoolcontactpersoon benaderen. Soms is het plezierig eerst vertrouwelijk met iemand te spreken, zonder meteen een klacht in te dienen. De schoolcontactpersoon treedt op als wegwijzer en procesbegeleider in de klachtroute maar is geen mediator. De schoolcontactpersoon helpt u met het nemen van de juiste (vervolg-)stappen. De schoolcontactpersoon van onze school is: [email protected].
Voor klachten over gedragszaken kunt u terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van een externe ondersteuningsdienst, het GIMD.
De vertrouwenspersoon voor ouders en leerlingen is: Peter de Jong- [email protected], telefoonnummer: 088 800 8500.
De klachtenroute is ook terug te vinden op de site van de BMS: https://www.bms-onderwijs.nl/wie-zijn-wij/klachten/Formele klachtenroute
Onze school is als onderdeel van de Bisschop Moller Stichting aangesloten bij de Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs te Den Haag. Wanneer de informele klachtenroute niet heeft geleid tot het wegnemen van uw klacht, of wanneer de aard van de klacht zich verzet tegen het volgen van de informele klachtenroute, kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie. Het klachtenreglement van de klachtencommissie is te verkrijgen via school en is te downloaden via de website www.gcbo.nl
Belangrijke personen om te weten:
Schoolcontactpersoon, de wegwijzer bij klachten.
Als een ouder een klacht heeft, dan kan deze contact opnemen met de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is bekend met de informele en de formele klachtroute en kan helpen de juiste stappen te zetten en de juiste personen te benaderen. De schoolcontactpersoon zal vragen de klacht duidelijk te omschrijven. De schoolcontactpersoon treedt op als procesbegeleider maar neemt niet inhoudelijk deel aan de klachtbehandeling.
Vertrouwenspersoon voor de kinderen
De vertrouwenspersoon op onze school voor de kinderen is juf. Kinderen kunnen bij de vertrouwenspersoon aangeven waar ze zorgen/ klachten over hebben en/of ze een gesprek met juf willen. In overleg met het kind wordt besproken of- en welke stappen er worden ondernomen.
Extern vertrouwenspersoon
Voor klachten over gedragszaken kan een ouder/verzorger terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van de externe ondersteuningsdienst van het GIMD. De vertrouwenspersoon gaat na of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. De vertrouwenspersoon informeert de klager over instanties of instellingen die de klager behulpzaam kunnen zijn bij het oplossen van problemen die samenhangen met de klacht.