Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We geven onderwijs volgens het leerstofjaarklassensysteem. In het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen ingedeeld op basis van hun leeftijd. De leerstof voor de groep is een totaalaanbod van leerstof die de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen. Het uitgangspunt is dat aan kinderen van dezelfde leeftijd dezelfde prestatie-eisen worden gesteld. Deze manier van onderwijsorganisatie geeft structuur aan onze leerlingen en leerkrachten. Dit vindt plaats in een enkele (1 leerstofjaar per groep) of combinatiegroep (zoals bijv. groep 4/5). In de kleutergroepen wijken we af van dat principe, omdat we vinden dat het ontvangen van nieuwe kleuters beter kan in een gemengde heterogene groep. Elke groep heeft een vaste leerkracht of een vast duo leerkrachten. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de leerlingen uit hun groep op alle gebieden. De beslissing over groepsgrootte is afhankelijk van een aantal factoren: het leerlingenaantal, de hoeveelheid leerkrachttijd, onze ideeën over de organisatie van het onderwijs en de beschikbare ruimte.
Tijdens weektaak tijd en het werken in de hoeken hebben de leerlingen de mogelijkheid om te werken aan lessen die nog niet af zijn of om aan hun eigen leerdoelen te werken. In groep 3 valt taalonderwijs samen met het leesonderwijs.
Onder de onderwijstijd van lezen valt bij groep 3 onze leesmethode 'Veilig leren lezen' en bij groep 4 t/m 8 begrijpend lezen.
Onder de tijd van bewegingsonderwijs valt ook het omkleden.
In samenwerking met muziekvereniging in Babberich worden er door vakleerkrachten muziekles gegeven. Dit gebeurt tijdens een vaste periode. De rest van het jaar geven de leerkrachten zelf muziekles. Hierbij wordt gebruik gemaakt van diverse instrumenten die aanwezig zijn op school.
Samenwerkingsverband Onderwijs op Maat de Liemers
Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het is de bedoeling dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen profiteren. Onderdeel van de wet is dat alle basisscholen en speciale (basis) scholen in de regio samenwerken in het Samenwerkingsverband. Ook St. Franciscus valt onder dit samenwerkingsverband. Wat het samenwerkingsverband precies is en doet, ziet en hoort u in deze animatie. https://youtu.be/kWnadxyC21c
Zorgplicht
Vanaf 1 augustus 2014 is de school ervoor verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Als ouder hoeft u dus niet meer zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor uw kind. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen. Kan de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal (basis) onderwijs worden gedaan.Ambulante Begeleiding
Er zijn mogelijkheden om deskundigheid vanuit het samenwerkingsverband naar de school te halen door het aanvragen van Ambulante Begeleiding. Dat kan ondersteuning zijn op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen op het gebied van gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lezen/spelling, rekenen en combinaties daarvan. Indien de school zo’n aanvraag doet wordt u als ouder vooraf hierin gekend. Op school is een folder beschikbaar over preventieve ambulante begeleiding. folder aanvraag Ambulante BegeleidingOndersteuningsteam
Elke school heeft een ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken waarvan de ondersteuning de mogelijkheden van de school mogelijk te boven gaan. Hierbij kan het gaan om een mogelijke doorverwijzing naar een andere school of het organiseren van extra hulp voor het kind en/of het gezin. In het ondersteuningsteam zitten een directielid, de intern begeleider, de leerkracht , een orthopedagoog, een medewerker vanuit het sociaal team van de gemeente en mogelijk nog andere deskundigen. Als uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam wordt u daarbij altijd uitgenodigd.Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs
Als blijkt dat de school niet het goede onderwijsaanbod kan realiseren voor uw zoon of dochter zal de school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO). Als zo’n toelaatbaarheidsverklaring is afgegeven kan uw zoon of dochter worden aangemeld op de betreffende school. Daarvoor zijn voor de Schilderspoort (school voor speciaal basis onderwijs te Zevenaar) een aantal vaste instroomomenten afgesproken: direct na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april. Deze vaste instroommomenten gelden niet voor het speciaal onderwijs.Voor deze procedure is een informatiefolder beschikbaar.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om nog beter aan de ondersteuningsbehoefte te kunnen voldoen zijn wij onze ondersteuningsstructuur nog krachtiger neer aan het zetten. Hierdoor wordt de doorgaande lijn nog inzichtelijker en stemmen we zaken nog meer op elkaar af. Daarnaast volgen we scholing om onze instructievaardigheden via het EDI (expliciete directe instructiemodel) verder te ontwikkelen en ons pedagogisch handelen te versterken d.m.v. de methodiek van de Kanjertraining.
Als vierjarige start een kind in de kleutergroep. Hier wordt gewerkt aan de hand van thema’s. De kinderen leren hier spelenderwijs. Ze krijgen instructie in grote- en kleine kringen. De kleuters werken met een planbord. Op dit planbord staan verplichte opdrachten en keuze opdrachten. D.m.v. het planbord kunnen kinderen kiezen en leren ze plannen. Het spelenderwijs leren vindt plaats in hoeken of aan een tafel. Daarnaast vinden we bewegen belangrijk, dit gebeurt zowel buiten op de speelplaats als binnen in de gymzaal. Voordat uw kind start is er een intakegesprek met de leerkracht. Ook is er een warme overdracht tussen de peuteropvang, kinderopvang of consultatiebureau en de school. Dit omdat we in willen steken op wat uw kind kan en wat uw kind nodig heeft.