Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tussenresultaten hanteren we om de ontwikkeling van elk kind en de ontwikkeling op groepsniveau te volgen en waar nodig bij te sturen. We hanteren hierbij methode gebonden en niet-methode gebonden toetsen alsmede observatie instrumenten gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind.
Verslag en Portfolio
Twee keer per jaar ontvangt u een verslag over uw kind. Deze verslagen worden digitaal opgeslagen in het kindvolgsysteem (ParnasSys). Naast het verslag geschreven door de groepsleider, is er het portfolio van het kind. Het portfolio is een persoonlijke map waarin het kind aan de hand van zelfgekozen werk en toetsresultaten, zijn eigen ontwikkeling bijhoudt. Het portfolio heeft zeven verschillende kopjes: Dit ben ik, Hoe leer ik, Rekenen, Taal, De Wereld, Expressie en Complimenten. Net zoals in het verslag (rapport). Ieder kind heeft een bewaarmap waar het werk in wordt verzameld. Regelmatig maakt het kind een keuze of het werk mee naar huis kan, in het portfolio gaat of niet. Aan het eind van groep 8 presenteren de kinderen het portfolio op een speciaal moment aan hun ouders.
Inzicht in resultaten
In het ouderportaal van ParnasSys kunt u de vorderingen van uw kind inzien. Iedere ouder heeft/krijgt een inlogcode. Alle afgenomen toetsen worden door de groepsleider geregistreerd en zijn zichtbaar voor ouders. Ook is te zien welke vorderingen kinderen maken binnen Gynzy. Deze vorderingen voor spelling en woordenschat worden zichtbaar gemaakt in vaardigheidsscores. De score wordt uitgedrukt in procenten en geeft aan in welke mate een kind een leerdoel beheerst. Wanneer een kind start aan een nieuw leerdoel is zijn vaardigheid nog 0% en gedurende het oefenen ontwikkelt hij zijn score.Zorg
Twee maal per jaar bespreekt de stamgroepleider het functioneren van de stamgroep met de intern begeleider. Van belang is dat zowel de begeleidingsbehoeften van individuele kinderen, als die van de totale groep en de stamgroepleider helder worden. In deze bespreking staan de opbrengsten van de groep en de individuele kinderen aan de hand van vooraf opgestelde (leer-) doelen en het onderwijsaanbod centraal. Deze opbrengsten worden op basis van observaties, methode- en niet-methode gebonden toetsen en portfolio ontwikkeling op individueel en groepsniveau geanalyseerd. Op grond van deze analyse worden de leer- en ontwikkelingsdoelen voor de nieuwe periode waar nodig bijgesteld. Het contact met ouders en kind is essentieel, daar waar het onderwijsaanbod afwijkt van het reguliere aanbod. De groepsleider neemt hiertoe het initiatief en wordt hierin zo nodig bijgestaan door de intern begeleider. Voor kinderen die extra ondersteuning krijgen is drie maal per jaar een extra groot overleg georganiseerd, waarbij meerdere disciplines aansluiten
De overstap van primair naar voortgezet onderwijs
De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs
In groep 7 en 8 bereiden we kinderen voor op een belangrijke stap: de overgang naar het voortgezet onderwijs. Dit doen we zorgvuldig en in samenwerking met ouders en kinderen. We kijken hierbij niet alleen naar toetsresultaten, maar ook naar talenten, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Groep 7: Een eerste oriëntatieHalverwege en aan het eind van groep 7 maken de kinderen de IEP-toets (M7 en E7). Op basis van deze resultaten, samen met observaties en gesprekken, geven we aan het eind van groep 7 een preadvies. Dit preadvies helpt jou en je kind om alvast te kijken naar scholen die goed passen. Bij het advies letten we op vier punten:
- Cognitieve capaciteiten: Wat laat je kind zien in de leerprestaties?
- Werkhouding: Hoe werkt je kind zelfstandig en gemotiveerd?
- Leerprestaties: Wat zijn de resultaten op schoolvakken en toetsen?
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoe gaat je kind om met anderen en hoe voelt het zich in de groep?
Groep 8: Naar een definitief adviesIn oktober maken de kinderen in groep 8 de begin-IEP (B8). In januari bespreken we het voorlopig advies tijdens een gesprek. Dit advies kan alleen nog naar boven worden aangepast, bijvoorbeeld na de resultaten van de doorstroomtoets. Is aanpassing niet nodig? Dan wordt het voorlopig advies het definitieve advies.
De doorstroomtoetsIn februari maken de kinderen de landelijke IEP-doorstroomtoets. Deze toets meet vaardigheden in taal en rekenen en is geschikt voor alle kinderen, ook als ze extra ondersteuning nodig hebben.
Oriëntatie en inschrijvingNa de toets kunnen jullie open dagen en lesmiddagen van middelbare scholen bezoeken. In maart vieren we feestelijk de uitslag van de doorstroomtoets en het definitieve advies. We maken daarna een onderwijskundig rapport dat samen met jullie inschrijving naar de middelbare school wordt gestuurd.
De laatste wekenIn mei en juni werken de kinderen toe naar het einde van de basisschool. Naast de lessen en gesprekken staat de eindmusical centraal. Een mooie gelegenheid om te laten zien wat ze allemaal geleerd hebben en hun talenten te presenteren. Samen nemen we afscheid en kijken we vol vertrouwen naar de toekomst op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Pedagogische uitgangspunten
De aandacht voor een sterk pedagogisch klimaat is voor de Montinischool een belangrijke voorwaarde om te komen tot kwalitatief goed onderwijs. Goed onderwijs omvat meer dan het effectief en efficiënt aanleren van kennis en vaardigheden. Ook de pedagogische kwaliteit is belangrijk: de vorming van kinderen tot zelfstandige, kritische en zelfverantwoordelijke wereldburgers.
De belangen en ontwikkeling van kinderen in relatie met zichzelf, de ander en de wereld om hen heen zijn onderdeel van de sociale opbrengsten.
De Montinischool heeft een voldoende oordeel van de onderwijsinspectie gekregen. Dit oordeel is vastgesteld op 17 mei 2024.