Prinses Marijkeschool

Marijkestraat 1 4571 VW Axel

Schoolfoto van Prinses Marijkeschool

Het team

Toelichting van de school

Opleidingsschool Zuidwest 

Samenwerken en samen dingen maken is heel belangrijk. 

Wij vinden dat het opleiden van studenten een taak is voor de schoolbesturen, HZ University of Applied Sciences en Scalda. Daarom is onze school een plek van de Opleidingsschool Zuidwest. Bij ons op school helpen we studenten om leraar te worden. De kracht van de Opleidingsschool Zuidwest komt door de combinatie van de nieuwe ideeën van studenten, de goede basis van de HZ-pabo of mbo Scalda, en de dagelijkse praktijk op de basisschool. Dit zorgt ervoor dat studenten een goede start maken als onderwijsprofessional. Studenten komen vaak in de klas helpen. Door samen met de leraar te werken en te leren, ontdekken ze hoe mooi het vak is. Op deze manier willen wij bijdragen aan een sterke toekomst voor het onderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega verlof heeft of ziek is, proberen wij altijd ten eerste een collega in te schakelen. Lukt dat niet, dan proberen wij de vervangingspoule (TCOZ). Daarna kunnen we overgaan tot het verdelen van de groep over de andere groepen of de directie gaat voor de klas.

Voor een gedetailleerde aanpak is er per groep een plan geschreven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

 



Ons team bestaat uit 12 personen. 



1 directeur (Stephan Schouten)



1 intern - begeleider (Elvira Bal)



12 leerkrachten:



Groep 1/2: Juf Petra (ma/di/wo/do) en Juf Daniëlle (wo/do/vr)



Groep 3/4: Juf Marjolijn (ma/di/vr) en Juf Audrey (ma/wo/do/vr)



Groep 5: Juf Dianne (ma/di/do/vr) Juf Esmiralda (wo)



Groep 6/7: Juf Laure (ma/di/wo/do/vr)



Groep 8: Juf Laura (ma/di/wo/do/vr)


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding. 

Schoolondersteuningsprofiel:
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school:https://www.obsprinsesmarijkeschool.nl/ouders/schoolondersteuningsprofiel

Doublures en kleutergroepverlenging:
Op de Prinses Marijkeschool kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op de Prinses Marijkeschool blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. De Prinses Marijkeschool probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school. 

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3.  Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op de Prinses Marijkeschool vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.  Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.  

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om ieder kind te doen ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau en tempo, waarbij we realistische en ambitieuze doelen stellen. Deze doelen komen tot stand door gedragen analyses uit toetsen/observaties en gesprekken met de kinderen en ouders. 
Na iedere 6 tot 8 weken worden deze doelen geëvalueerd (gevierd) en opnieuw bijgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

BSO de Stampertjes bevindt zich in onze school. Wij werken nauw samen.

Terug naar boven